Realfagfreak Skrevet 2. september 2016 Del Skrevet 2. september 2016 (endret) Trengte hjelp med denne oppgaven "en bil kjører med farten 20 m/s. Med en konstant akselrasjon på -1.5 m/s^2, og minker deretter farten til 14 m/s ". a. hvor langt tid tar fartsendringen? jeg vet at jeg skal bruke fartsformelen, men klarer ikke å omgjøre den riktig b. Hvor langt kjører bilen på denne tiden? Endret 2. september 2016 av Realfagfreak Lenke til kommentar
ilPrincipino Skrevet 2. september 2016 Del Skrevet 2. september 2016 Hva er det du gjør i oppgave a sånn at du får feil svar? Kan du vise? Oppgave b kan du løse med en annen av veiformlene. Lenke til kommentar
Realfagfreak Skrevet 2. september 2016 Forfatter Del Skrevet 2. september 2016 Hva er det du gjør i oppgave a sånn at du får feil svar? Kan du vise? Oppgave b kan du løse med en annen av veiformlene.J Jeg klarer ikke å omforme formelen slik at formelen begynner med t= Lenke til kommentar
ilPrincipino Skrevet 2. september 2016 Del Skrevet 2. september 2016 Hvilken formel har du tenkt å bruke da? Du har: - startfart - sluttfart - akselerasjon og du skal finne tid. Lenke til kommentar
Realfagfreak Skrevet 2. september 2016 Forfatter Del Skrevet 2. september 2016 Hvilken formel har du tenkt å bruke da? Du har: - startfart - sluttfart - akselerasjon og du skal finne tid. Fartsformelen? Lenke til kommentar
ilPrincipino Skrevet 2. september 2016 Del Skrevet 2. september 2016 Hvis du kan skrive opp en formel som knytter de tingene jeg nevnte sammen, så kan vi prøve å omforme den sammen. Lenke til kommentar
Realfagfreak Skrevet 2. september 2016 Forfatter Del Skrevet 2. september 2016 Hvis du kan skrive opp en formel som knytter de tingene jeg nevnte sammen, så kan vi prøve å omforme den sammen. v = v(0) + at 14 m/s= 20m/s+-1,5m/s^2*t Lenke til kommentar
ilPrincipino Skrevet 2. september 2016 Del Skrevet 2. september 2016 Bra! Nå vil du ha t alene. Da kan du starte med å flytte til andre siden. Da må du endre fortegn og sitter igjen med: Hva må du gjøre for å flytte a til andre side? Lenke til kommentar
Realfagfreak Skrevet 2. september 2016 Forfatter Del Skrevet 2. september 2016 Bra! Nå vil du ha t alene. Da kan du starte med å flytte til andre siden. Da må du endre fortegn og sitter igjen med: Hva må du gjøre for å flytte a til andre side? Du må dele med a på begge sider, og så sette inn tallene Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 2. september 2016 Del Skrevet 2. september 2016 Om jeg ikke missforstår helt her så er vel -1.5 m/s^2 bare for å sette det opp i en graf.. Akselrasjonen er altså konstant på negative 1,5M/s.. Altså, iløpet av 4sekunder vil farten være 14m/s med enkel hoderegning? Lenke til kommentar
Realfagfreak Skrevet 2. september 2016 Forfatter Del Skrevet 2. september 2016 Skjønte oppgavene, takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå