Gå til innhold

EU-forbud mot bilder uten tillatelse

Anbefalte innlegg

Ikke helt relevant kategori å poste denne i, men under annet på akam-forumet er det så liten aktivitet at jeg ikke regner med å ha fått svar. Allikevel har vel forsåvidt denne noe med webdesign å gjøre, da der er mange av oss som driver med slikt innhold/slike sider på sitt webområde.

Kom over denne artikkelen på ITavisen idag.

Hvor alvorlig bør dette tas? Er det slik at for hvert bilde en tar, må en spørre objektet om det er greit at en publiserer det?

Synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heh.. Da jeg leste den på skolen idag så ble jeg litt skeptisk fordi jeg har 90 bilder på russesiden..:) Kommer vertfall ikke til å be om tillatelse om å ha dem derm og gidder ei å fjerne dem heller..

Samme her.

Lurer på hvor store de "dagsbøtene" er? Uansett, kommer nok ikke til å gjøre noe mer utav det jeg heller, sikkert bare en ny "om-vi-sier-det-ikke-er-lov-kommer-de-sikkert-ikke-til-å-gjøre-det" lov.

Lenke til kommentar

Problemet er kanskje våre holdninger. Ser kanskje ideen bak hva EU prøver å få frem. De vil unngå at folk skal kunne laste ned bilde, misbruke det ved å klippe ut hode og putte på en annens naken kropp og henge ut personen for et eller annet. Men hehe, hvordan skal denne personen som man må be om tillatelse, vite om noen kommer til å misbruke han/henne? Er kanskje en grei holdning å spørre folk først om de vil ha bilde av seg selv på nettet? Blir kanskje vanskelig å gjennomføre og hvis det er gruppebilde og alle unntatt en sier det er ok, så må man jo kunne legge ut bildet :D Uff, er noe tullball alt sammen! :omg:

Lenke til kommentar
"om-vi-sier-det-ikke-er-lov-kommer-de-sikkert-ikke-til-å-gjøre-det" lov.

mhm

dette vil jo være umulig å håndheve. slik jeg forstod det utifra det jeg har lest, må personen(e) som er på bildet samtykke i dat det er ok at bildene ligger på nettet.

for det første må de jo identifisere personen, for så å ta kontankt og undersøke. og så tilslutt straffe "forbrytere"

for det andre, hvem skal gjøre dette? politiet?? har ikke de nok å gjøre på?

og for det tredje, dette ser ut til å være et lite gjennomtenkt og planlagt utspill. tror neppe det vil være øverst på prioriteringslisten til hvem det måtte være som får denne oppgaven.

ser ut som om kanskje noen har lite å gjøre på :thumbdown:

EDIT:

kom på en ting til?

hva skal avgjøre om det er lov å legge ut bildet eller ikke. hvis det er lov i Norge, men ikke i EU. la oss si at bildet er tatt i EU og ligger på en norsk server, eller omvendt?? :roll: skal ikke være lett

Endret av Smidt
Lenke til kommentar
Problemet er kanskje våre holdninger. Ser kanskje ideen bak hva EU prøver å få frem. De vil unngå at folk skal kunne laste ned bilde, misbruke det ved å klippe ut hode og putte på en annens naken kropp og henge ut personen for et eller annet. Men hehe, hvordan skal denne personen som man må be om tillatelse, vite om noen kommer til å misbruke han/henne? Er kanskje en grei holdning å spørre folk først om de vil ha bilde av seg selv på nettet? Blir kanskje vanskelig å gjennomføre og hvis det er gruppebilde og alle unntatt en sier det er ok, så må man jo kunne legge ut bildet :D Uff, er noe tullball alt sammen! :omg:

Hvor har du dette fra? Det har ikke vært antydet i noen av artiklene om saken jeg har lest.

Lenke til kommentar
Hvor har du dette fra? Det har ikke vært antydet i noen av artiklene om saken jeg har lest.

Kanskje bruke fantasien litt? Selvfølgelig stod det ikke noe om det jeg nevnte der. At en ansatt reagerer på teksten "Sykemeldt/skadet" er jo riktig, man gir jo ikke ut slik informasjon offentlig uten samtykke heller. Men siden det gjelder bilder, er det ille at noen blir snikfotografert i dusjen og lagt ut uten samtykke. Like ille er det at folk bruker bildene slik jeg nevnte det.

Lurer litt på hvordan nettaviser løser dette. Har de allerede regler for sånt? Er det hittil vært en uskreven regel å spørre om tillatelse, siden EU lager en lov om det?

Poenget var, nå må man begynne å huske å spørre folk om tillatelse nå, blir bare enda mere å tenke på. :scared:

Lenke til kommentar
det er jo skummelt, men tror ikke det blir et stort problem. Tror nok først og fremst denne loven vil bli brukt mot personer som nekter å fjerne bildene etter oppfordring fra personen det gjelder. Tviler sterkt på at politiet (eller andre) vil gå aktivt inn for å ta noen "på fersken".

Tror nok jeg er enig med din tolkning av anvendelsesområdet. Å lete etter bilder som ikke er godkjent er værre enn å være lisenskontrollør for NRK

Lenke til kommentar

en bør vel kanskje uansett legge inn en tekst på bildesiden hvor en ber de personene som ønsker å få bilder av seg fjernet kan sende inn en mail.

Og faktisk gjøre dette når slike mailer kommer dumpende inn. Kanskje ikke alle som ønsker å få slike festbilder spredt for alle vinder.

har ikke fått noe klage på min side enda, men har ganske uskyldige bilder+ at jeg har kanskje havarerte bilder av meg selv der og...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...