Gå til innhold

[Løst] Ny 65" 4K TV med HDR

Anbefalte innlegg

Hei,

Har bestemt meg for å kjøpe ny og større TV. Max pris er 30K og den må være minst 65", flat, ha 4K og 10 bit panel med "ekte" HDR.

Har vært og sett på to og liker begge:

1) Samsung UE65KS8005 http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/UE65KS8005XXE/samsung-65-4k-uhd-smart-tv-ue65ks8005?scid=Pricecomparison2989

eller

2) LG 65UH950V http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/65UH950V/lg-65-4k-uhd-smart-tv-65uh950v

Smart-TV funksjoner er ikke så viktig for meg da jeg bruker Chromecast og har HTPC, bortsett fra at det er greit om de har Netflix for enkelthets skyld med tanke på 4K og HDR støtte. Lyd er heller ikke så viktig siden audio vil gå via ekstern receiver. 3D er heller ikke viktig.

Er det noen grunn til å velge den ene framfor den andre, og har jeg oversett noen klare kandidater?

Er der modeller som er billigere og gir samme bildekvalitet?

Endret av nilsch
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det stemmer nok som det er skrevet. På tilsvarende måte som full HD betegnes som 1920x1080 og er nesten 2K bred, ofte forkortes til kun linjetallet (vertikal oppløsning), som er 1080. Her telles antall linjer. Når man teller linjer på 4K så blir det 2160 som angir linjetallet. For 4K er den korresponderende bredden (antall pixler pr linje) 3840, eller 4096 for DCI.

Bokstavene p eller i etter tallet angir hvordan bildet tegnes på skjermen, interlaced (annenhver linje pr. gang, vekselvis) eller progressive (hele bildet hver gang).

Figur:

mF71NI.png

(edit: typos)

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Jeg endte opp med å kjøpe UE65KS7005 og er godt fornøyd hvis noen skulle lure på det samme.

Forskjellen mellom UE65KS7005 og UE65KS8005 er minimal: 2 tunere istedet for en, litt bedre lyd og et litt annet design.

Endret av nilsch
Lenke til kommentar

Ja, innsynsvinkelen til Samsung er dårligere, men synes ikke det er noe problem. Man skal langt ut på siden for at bildet blir dårligere, og så langt ut på siden sitter ingen hos meg og ser på TV uansett.

Man kan sitte minst 8 personer i bredden uten at noen får et dårligere bilde. For noen sofakonfigurasjoner kan det kanskje bli et problem, men selv om man sitter i veldig spiss vinkel synes jeg ikke reduksjonen i bildekvalitet blir stor nok til at det er et egentlig problem. Det er et mye større problem at man faktisk sitter i enn så upraktisk spiss vinkel til TVen uavhengig av reduksjon i bildekvalitet. Da bør man heller ommøblere litt...

Endret av nilsch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...