Gå til innhold

Er dette et skip, en rigg eller et oppdrettsanlegg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Anleggets lengde på 430 meter skaper helt klart utfordringer for langskipsstyrken, men det er ikke nødvendigvis der de største utfordringene ligger."

 

Ja, vi kommer nok til å se oppdrettsanlegg langt til havs.

Et alternativ til en skiplignende konstruksjon er et oppdrettsanlegget som del av et hybrid vind og bølgekraftverk.

Her blir oppdrettsanlegget beskyttet mot bølgene, ved at det ligger inne bølgekraftverket. En not strakt ut i bunnen lager 2 merder på 30 000 qm hver.

EU jobber med så kalt "Multi-use", hvor oppdrett, bølgeenergi, vind og algeproduksjon kombineres i en og samme konstruksjon.

Bølgekraftverket som egner seg til dette er 400 m langt og 60 m bredt og vist på nettsiden www.owwe.net

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Den burde også ha et fast stormtilholdssted til havs. F.eks. at det ble gitt tillatelse til en "havn" bunnforankrede bølgedempere som skipet kunne søke ly bak, framfor å måtte gå til land hver gang skadende værforhold dukker opp.

 

Ellers så kunne jeg som forbruker ha tenkt meg en strengere merkingsordning. Hvor jeg som forbruker kan få vite om oppdrettsanlegget hører inn i kategoriene:

 

1. Fjordbunnsanlegg / Inne-i-fjorden-anlegg

2. Fjordmunningsanlegg / Fjordgapsanlegg

3. Landanlegg

4. Havanlegg

 

5. Senere også fra andre planeter anlegg, men det skjer jo ikke i min levetid.

6. Men kanskje det å få vite opprinnelseslandets oppdrettsanlegg. Men EU demper dette kanskje?

 

7. Samt merking av fisk fanget vill

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...