Gå til innhold

Sosiale medier om menn


visningsn4vn

Anbefalte innlegg

Når jeg kikker i sosiale medier i dag ser jeg det samme overalt. Innlegg etter innlegg om voldtekt og trakassering. Gutter burde skamme seg. Noen må lære gutter og menn at det er feil å voldta. De må læres om grenser. De må lære seg å oppføre seg. Det gir meg en ekkel følelse, men ikke fordi jeg er enig i disse påstandene. Det gir meg en ekkel følelse fordi mennesker jeg vet er intelligente bedriver ekstrem generalisering, og de gjør det praktisk talt uten motstand. Det er blitt en så stor heksejakt at jeg begynner å føle meg isolert fra samfunnet. Som om det er to klubber og man må velge side. Folk ser ut til å velge klubb etter sitt eget kjønn når de føler sitt eget kjønn er under angrep. Jeg har trykket slutt-å-følge-knappen på utallige facebook-bekjente bare for å slippe å se dette uansett hvor jeg snur meg. Overalt på nettet føler jeg at menn blir presentert som en trussel. De vet ikke hva samtykke betyr og de tror voldtekt er greit. Media spiller en vinkel som om dette er tilfelle med de fleste menn og på grunn av kjønns-krigen flyr disse påstandene forbi ubekjempet. Noen ser ut til å tro at menn praktisk talt hater oss. Og hvis de ikke godtar påstandene om voldtekt og at kvinner konstant blir sett ned på, da er de noen ekle jævler som bare skal holde kjeft. Menn kan visst bare være med i denne debatten hvis de er enige. Fordi alle vet jo at det er menn som voldtar.

 

 

Stopp meg hvis jeg tar feil her, men jeg tror jeg ville blitt kalt diskriminerende, hadde jeg sagt noe lignende om noen som helst annen gruppe mennesker. Fordi det er diskriminerende. Er ikke det åpenbart? For en frekk ting å si! Statistisk sett er det mange flere menn som voldtar, men herregud så motbydelig det er å sette alle i samme bås. Er dere klar over hvor mange menn som ikke voldtar? Som aldri har tenkt tanken en gang? Media får det til å høres ut som om dette er noe alle menn burde skamme seg over. De får det til å høres ut som at menn blir oppfordret til voldtekt av kulturen vi lever i, men dette er åpenbart ikke sant. For vi lever ikke i en voldtektskultur. Det finnes ingen voldtektskultur her, for dette er Norge. Dette er ikke Islam. Kvinner blir ikke undertrykt og folk flest ser på voldtekt som det mest grusomme og alvorlige lovbruddet av alle, selv om man skulle tro mord ville rangert høyere. Lever vi i en kultur som promoterer voldtekt? Hvordan? Hvem kunne kommet seg unna med å seriøst promotere voldtekt uten å bli dratt ut på torget og steinet? Er det subtilt? Hvem kunne noensinne sette voldtekt i et positivt lys? 

 

 

Jeg har hørt mange si vi lever i en kultur der gutter fôres med ideer om at de fortjener sex og at jenter bør gi det til dem. Men dette er jo heller ikke sant, det er bare en unnskyldning vi har slått oss til rette med, fordi gutter viser sin interesse for sex på en mer åpenbar måte enn jenter. Ingen sier at gutter fortjener sex, de sier at gutter vil ha sex, og det er ingenting galt med å ville ha sex. Alle vil ha sex. Sex er forøvrig en prominent del av reproduksjonsintsiktet til gutter og dermed noe de streber etter. Gutter er også mer innstilt på å ha masse sex, fordi gutter kan befrukte flere jenter etter hverandre og jenter kan kun befruktes av en gutt om gangen. Dette gjør også at jenter er mer pirkete på hvem de har sex med, fordi de har muligheten til å plukke ut det genetisk beste eksemplaret de vet de kan få. Selv om vi ikke er dyr lenger, er den vitenskapelige forklaringen absolutt en faktor. Og jenter vil ha sex også forresten, selv om det ikke like prominent representeres i film og tv. Jeg vil påstå at jenter er like opptatt av sex som gutter, vi bare viser det ikke på den samme måten. Og det er ikke sånn at de fleste gutter tror de kan ta seg til rette heller. Jeg har møtt gutter som tenker på den måten selvfølgelig (og desidert oftest når det er alkohol med i bildet), men jeg ville sett ut som en idiot hvis jeg påsto at dette var et karaktertrekk vanlig hos gutter flest. Drittsekker tenker på den måten. Ikke gutter.

 

 

Gutter i film og tv bader ofte i sex, fordi det er en fiksjon. Fiksjon er det samme stedet der alle fantasier kan bli virkelighet, fordi det er en fantastisk versjon av verden. En versjon av verden som egentlig ikke finnes, men som gutter drømmer om. Er det virkelig så mange der ute som tror gutter ikke kan skille fiksjon fra virkelighet? Er dette de samme menneskene som tror at Call of Duty er ansvarlig for Utøya? De som begår voldtekt er syke, akkurat som Breivik. Hvordan våger media å gi syke menneskers attributter til alle gutter og menn? Det er de bestemte guttene som utførte voldtekten sin feil og som jeg allerede har fastslått er de drittsekker! De lever i en kultur som behandler voldtekt svært alvorlig og er ikke formet av den, bare sitt eget rotete hode. Det vil alltid være de som tar det som ikke er deres. Og det at de er gutter burde strengt tatt ikke ha noe med saken å gjøre, for kjønn burde ikke bety noe. Vi er jo for likestilling, ikkesant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...