Gå til innhold

Rippe CDer til flac - Hvilket program/fremgangsmåte?

Bone

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har rippet alle mine CD-er (som nærmer seg ca 1000), til .mp3. Dette var og er et prosjekt som begynte for mange år siden, og jeg holder på fortsatt.

Men, jeg rippet de i 192 kbps.

Nå har jeg begynt å rippe de på nytt, i 320. Dette for å ha på telefonen og slik.

Men, nå vil jeg også rippe samtlige i flac.

Jeg har benyttet meg av MediaMonkey i all min tid.

Jeg vet at jeg snuste på en guide for noen år siden.

http://www.tek.no/artikler/slik_redder_du_musikksamlingen/51439

Men denne er jo noen år siden.

Er det noen flott måte å rippe i flac på, som gjelder "i dag"? Vil MediaMonkey klare jobben godt nok?

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

flac er lossless - dvs komprimerer filer på samme måte som ZIP - når du pakker de ut igjen så er original data (dvs hver eneste bit fra CD) der

Kan være forskjell i ytelse på komprimeringen, men ikke avspillingen.

https://en.wikipedia.org/wiki/FLAC

"The compressed files are always perfect, lossless representations of the original data. Although the compression process involves a tradeoff between speed and size, the decoding process is always quite fast and not very dependent on the level of compression."

mp3 og lignende formater velger å forenkle rådataene på forskjellige måter slik at filene kan komprimeres til mye mindre filstørrelse, på samme måte som .jpg bilder.  I prosessen kan man miste nyanser og de minste detaljene, men ofte ikke merkbart.  Dette er det som kalles "lossy" komprimering fordi man mister noe i prosessen.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Takker!

Bare for å dobbeltsjekke, ripping til flac i MediaMonkey vil aldri få noe dårligere kvalitet enn feks CDEx, det vil kun være forskjeller i tid jeg bruker og eventuell størrelse på fil?

Da tror jeg at jeg vil bruke MediaMonkey, siden det kjenner jeg godt.

Eller, er det noen som kjenner til BEGGE og allikevel mener at CDEx er veldig overlegen..?

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar

Begge gjør jobben. Begge kan gjøre jobben og begge kan rippe i de fleste formater.

Gratisversjonen til MM har begrensninger og jeg betalte for fullversjon. Men bruker forsatt cdex til ripping fordi det er den jeg er vant til å bruke.

Lydkvalitet ingen forskjell så lenge du sammenligner med samme codec.

Jeg ripper både til flac og MP3 320 kb/s når jeg er i gang.

Av mp3 codec bruker jeg siste utgave av lame.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...