Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dokumentavgift og renter ved samlivsbrudd

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg og ekssamboer hadde kjøpt bolig for noen få måneder siden, etter det så har det oppstått et samlivsbrudd hvor vi har blitt enige om at jeg overtar boligen. Jeg er klar over at vi blir fritatt dokumentavgift for hun overfører sin eierandel til meg.

Dog har vi jo allerede betalt dokumentavgift i forbindelse med kjøpet for noen måneder siden.

Videre har vi betalt ned noe på lånet. Det meste er naturligvis renter.

Hun mener hun skal ha tilbake sin andel av avgiften og renter fra meg. Dessverre har vi ikke noe i samboerkontrakten som tar hensyn til denne problemstillingen.

Hva er vanlig å gjøre?

Jeg tenker at det er "cost of doing business" og at hun ikke har noe automatisk krav på å få det tilbake på samme måte som at når man selger på vanlig måte er det kjøper som dekker omkostninger og eventuell gevinst som "betaler" renten.

Anonymous poster hash: 266ce...69c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke jurist, men støtter din tankegang om at "tapt er tapt" når det kommer til avgiftene med kjøp. På den annnen side så er jo dette en avgift du ville ha måttet ta dersom du uansett har villet kjøpt denne boligen. Du kan jo argumentere med at hun slipper unna alt av salgskostnader siden du er villig til å overta boligen.

Når det kommer til fordeling av renter på lånet så er jo det en kostnad som bør fordeles. Enten med at dere deler dette over ligningen for 2016, eller at den som oppnår skattefordeler med å få all rentekostnad på egen selvangivelse betaler ut en andel til den andre.

Dersom dere f.eksempel har hatt en samlet rentekostnad på 100.000,- fram til hun flyttet ut, og dersom dere begge eier 50% av lånet, så har jo hun betalt 50.000,- i renter. Normalt vil hun da ha krav på 28% rentefradrag for dette, altså kr. 14.000,-. Om alle rentene føres på din selvangivelse for 2016, så vil du motta en skattelette på 28.000,- (og hun ikke noe). Da er det jo rimelig at du betaler henne 14.000,- netto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...