Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Helsetopp anbefaler å flagge ut IT-tjenester for milliarder. Over 100 ansatte kan bli nødt til å gå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Typisk mønster er at stabile systemer lønner seg å outsource, mens systemer som undergår mange og store endringer lønner seg å beholde lokalt.

Det er jeg enig i. Desto mer "idiotsikre" systemene er og desto mindre interaksjon utvikling som kreves, desto bedre kandidat for outsourcing som kan lønne seg økonomisk. Men om man først har så enkle/stabile system er de også gode kandidater for helautomatisering.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra en som må forholde seg til indiske konsulenter kan jeg fortelle at det tar 5 ganger så lang tid å få gjort noe som helst, og kvaliteten som de indiske "ekspertene" sitter med er like imponerende som en som har brukt 5 min i google. Skal de spare penger kan de se til den dyreste stillingen sin, nemlig adm dir. Hun viser absolutt at hun ikke er verd lønnen sin på noen måter. Kanskje de heller bør outsource den stillingen til India. Er neppe noe tap der.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå vil jeg jo si at sykehusene ikke har noen god historisk track-record med IT heller, slik de har drevet IT framt il nå har jo ikke fungert særlig godt? Ei heller før 2010.

AtW

 

Så de bør flytte IT lengre bort fra bedriften. Både fysisk, kulturelt og språkmessig?

Da blir det nok bedre skal du se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å outsource drift av PCer/pads/telefoner til beslutningstakerne først. Når de har opplevd hvor godt/dårlig dette fungerer, så kan de vurdere hvor lurt det er å flytte drift av resten av IT-systemet.

Min erfaring med indisk IT-drift er at man får kjapt svart på veldig enkle ting. Utfordringen er at straks du spør om noe som krever kompetanse, så går det tregt, eller så prøver de å lukke saken før den er løst.

Kompetanse på datasikkerhet føler jeg heller ikke er overveldende. Det bærer preg av at de blir målt på å følge policy, og har liten oversikt over hva faktisk sikkerhet er. (Dette er ikke unikt for outsourcing, det blir nok fort sånn straks organisasjonen blir stor nok.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

... har jo tunge interne kompetansemiljø og har hatt en ledelse med stor IT-forståelse.

Utfordringen er ofte en ledelse som ikke klarer å se på IT som en av nøkkelfaktorene i driften. Litt som pølsemakeren som kun bryr seg om pølseskinn og ikke evner å se at all omsetning nå går via nettbutikken da han vurderer hvor det skal investeres.

 

Verden har blir i større og større grad slik at helseforetaket er like avhengig god IT kompetanse som gode leger og smart bygningsmasse. De klarer bare ikke se det selv.

Det er ikke så mye det at de ikke KLARER å se det... det er mer det at de ikke VIL se det.

 

Det har med makt å gjøre. Dersom du er BI-utdannet eller legeutdannet leder, så ønsker du å få ledelsen av selskapet til å handle om det som du selv vet noe om. Du vil altså få det til å handle om økonomi eller legefag.

 

Dersom man importerer tung IT-kompetanse i ledelsesgruppen i organisasjonen, så innebærer det en dreining, der (potensielt store) organisatoriske beslutninger kan komme til å begrunnes IKT-teknisk.

 

Eksisterende ledere er redde for denne typen endringer. De er redde for ledelses-beslutninger basert på andre typer fagutdanning enn den som de selv sitter på.

 

Så... eksisterende ledelse vil i det lengste vegre seg mot å la styringen av foretaket på noen måte handle om tung IKT-kompetanse. De ønsker å beholde en ledelse av slike som seg selv (altså tilnærmede IKT-analfabeter), og de ønsker å "kjøpe" seg ut av alle problemer som har med IKT å gjøre. Så, de velger outsourcing.

 

De velger outsourcing, der de egentlig burde ha gjort det motsatte, og grepet muligheten til å ta inn tung IKT-kompetanse som en sentral del av ledelsesteamet i foretaket...

 

Bra sagt.

Gjelder også mange andre selskap/firma.

Så er det bare å ousource eiendommene, sykesøstrene, medisinske apparater, operasjoner, lab, kantine, kjøkken, renhold, osv. og kanskje flytte hovedkontor til London og øke lederlønningene og gå på børs.

Lenke til kommentar

Hvorfor får disse helseforetakene lov til å bruke så mye penger på å løse de samme problemene på forskjellige måter? Det er jo virkelig det samme regelverket som gjelder for alle helseforetakene.

 

Det du setter fingeren på har vært ankepunktet mht valg av journalsystem for sykehus i alle år. Av en eller annen grunn valgte sykehus og/eller helseforetak ulike løsninger som ikke snakket sammen. Så ble det laget systemer som skulle få ulike systemer til å snakke sammen, før vi ender opp med samme system, mer eller mindre over hele helsenorge. Svært mange år gikk tapt i å finne opp hjulet i ulike geografiske områder og på ulike nivå.

 

Språk, norske særkrav og ulik forståelse av prosjektstyring gjør at denne saken er et dårlig valg. Avstand, sikkerhetsspørsmål og byråkratisering bør vi ligge unna.

Helseopplysningene om meg har ingenting i andre land å gjøre, annet på forespørsel av helsemessige forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Selvsagt, forskjellen er vel bare at private selskap som ikke gidder/evner å "ta tak" fort risikerer å bli utkonkurert; og på sikt risikere konkurs. Du ønsker kanskje nå at jeg skal lage en utfyllende liste til deg over private selskaper som har gått dunken fordi at de ikke har fulgt med i tiden?

 

Et eksempel på det motsatte: Telenor. Det har blitt drevet, og drives, som en hvilken som helst statlig bedrift.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg forventer at ansvarlige myndigheter legger ned forbud for utenlandske selskap å drifte offentlige systemer med personsensitive data. Jeg forventer også at alle offentlige data lagres og behandles innenfor Norge sin riksgrense.

Lenke til kommentar

...

Den etaten i Norge som har lykkes best, selv om ikke alt er rosenrødt, skatteetaten - har jo tunge interne kompetansemiljø og har hatt en ledelse med stor IT-forståelse.

Takk for en interessant post. Jeg vil kommentere siste setning.

 

Gitt at:

1. "IT" spiller en stor rolle i å gjøre byråkratiet effektivt og brukervennlig

2. Vi ønsker et byråkrati som er effektivt og brukervennlig

3. Vi ønsker å holde statlige utgifter i sjakk

 

Hva burde være målet for store statlige aktører? Jeg forstår at Norske IT-folk er kritiske til å outsource IT til India (noe annet ville være overraskende). Men burde helsevesenet holde seg med et stort antall topp IT-folk? Greier de å gi slike personer oppgaver (og lønn) som gjør at de holder på dem og de utvikler egen kompetanse? Burde de holde seg med "IT-innkjøps-eksperter" som greier å sette opp gode anbud slik at private aktører gjør jobben? Bør staten ha en egen statlig IT-avdeling som samordner og sentraliserer, og bygger opp kompetanse på IT og IT-innkjøp (har vi ikke et eget departement i den duren)?

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Fra en som må forholde seg til indiske konsulenter kan jeg fortelle at det tar 5 ganger så lang tid å få gjort noe som helst, og kvaliteten som de indiske "ekspertene" sitter med er like imponerende som en som har brukt 5 min i google. Skal de spare penger kan de se til den dyreste stillingen sin, nemlig adm dir. Hun viser absolutt at hun ikke er verd lønnen sin på noen måter. Kanskje de heller bør outsource den stillingen til India. Er neppe noe tap der.

Jeg vil tro at India har flinke og mindre flinke folk, som andre steder. Kanskje vil de bli flinkere etterhvert som bedre utdanning og relevant erfaring blir mer vanlig. Men systemer som ansetter et stort antall nyutdannede til minimums-lønn, putter dem inn i en svett gymsal og så måler dem på enkle parametre (respons-tid, behandlingstid, etc) som føres rett inn i bonus/oppsigelses-systemet er et forkvaklet system som vil gi misfornøyde kunder uansett hvilken nasjonalitet arbeiderene har.

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som andre har påpekt tidligere i tråden: noen av sitatene i artikkelen er ganske hoderystende.

Min anbefaling er at IT-infrastrukturen settes ut. Det er kun snakk om grunnmuren i datasystemet

...

Ifølge toppsjef, Cathrine Lofthus, i Helse Sør-Øst vil ikke en tjenesteutsetting påvirke datasikkerheten.

– Her har vi ganske god kontroll. Vi har sikkerhetskrav, så det er ivaretatt.

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Stråmann? Jeg har jo ikke vist til noe annet enn det du skrev og svarte på? AtW

Tja, du satt nå inn [super-rasjonelle og effektive] du du siterte meg, dette på tross av at jeg aldri påstått at en bedrift må være super-rasjonell eller super effektiv. Det holder at bedriften er effektiv og rasjonell nok til å ikke gå med underskudd over lengre tid. 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Jaja... lykke til HSØ.

​- Det haster med å modernisere infrastrukturen for å gi bedre pasientbehandling og øke pasientsikkerheten, sier administrerende direktør i Helse Sør-Øst RHF, Cathrine M. Lofthus.

 

Kan noen med it-kompetanse og ikke politisk oppgulpskompetanse hjelpe henne med uttalelsene videre? Det trengs sårt.

 

http://www.helse-sorost.no/aktuelt_/nyheter_/Sider/Helse-S%C3%B8r-%C3%98st-styrker-pasientsikkerheten-ved-%C3%A5-modernisere-IKT-infrastrukturen-i-sykehusene-.aspx

 

Saken fortsettes i annen tråd https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1739244&do=findComment&comment=23452995

Endret av Pop
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

Hvilke kvalitet? Nå kjenner jeg riktignok systemene kun overfladisk fra utsiden, men som jeg har gjort rede for, så virker ikke kvaliteten særlig god. Jeg har invitert folk til å konkretisere hvordan kvaliteten har vært god tidligere, uten å ha fått noe svar foreløpig, jeg tar gjerne imot, jeg er genuint interessert. Kanskje er inntrykket mitt feil, hvem vet.

 

AtW

 

 

Litt sent svar kanskje, men la gå. Kvalitet blir vel kanskje feil ord i denne sammenhengen. Språk/kulturbarriere er vel heller mer aktuelt.

Klart, alt ligger jo i hvor god opplæring de får. Gir outsourcing til utlandet kjappere support med, for kunden, et bedre resultat? (er det kanskje dette som ligger i ordet kvalitet?)

Eller blir det som den gangen jeg skulle prate med support hos en leverandør som har outsourcet til India, der hverken jeg eller karen på øret forstod hverandre?

 

Uansett tilfelle er det ugunstig for det norske arbeidsmarkedet.

Endret av Simen M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...