nessuno Skrevet 2. september 2016 Del Skrevet 2. september 2016 Jeg må jo spørre meg om alle disse menneskene med bombastiske uttalelser som ikke er tilhenger av high end Hi-Fi noen gang har hørt på noe annet enn mp3 hvor 90% av dataene fra en cd er fjernet og mye stereolyden er gjort om til mono etc for å spare plass? Det at man ikke selv bryr seg om forskjellen på god og dårlig lyd vil jo ikke si at det ikke er noen forskjell. Til og med min 4 år gamle sønn hører forskjell på god og dårlig lyd fra iphonen eller fra mine Tandberg forsterkere. Spørsmålet er om han bryr seg. Uansett er det jo j***** trist at folk i dag vokser opp til MP3 spilt av på telefoner med øreplugger. Synes at det er en fin ting at noen fortsatt verdsetter god lyd, men det er synd at prisen filtrerer ut 90% av potensielle kunder Ironisk nok så sier du i det aller minste litt sant angående at barn kan virkelig høre både høyere og lavere frekvenser, men der slutter alt som har noe som helst forbindelse til virkeligheten: - MP3 har vært med i blindtester, av mange aktører inkl tidligere Hardware om jeg ikke tar feil. Alltid så klarte man å finne en nokså beskjeden bitrate der folk slutter å høre forskjell fra f.eks. lossless formater e.l., så at at du klarer å høre det eller at dine barn klarer det er nok løgn, men man forventer intet annet fra Hi-Fi fanatikere. - Ang iPhone med den knøttesmå høyttaleren vs lydanlegget du har i stuen - der må man nok teste med noenlunde rettferdige premisser. Som sagt hvis man bruker f.eks. samme hodetelefoner og spiller av en moderat komprimert mp3 på hvilket som helst av disse systemene, vil ingen høre forskjell. Til slutt angående prisen av anlegget i artikkelen: prisen er tilrettelagt intelligensen til potensielle kjøpere, altså er den helt identisk for eksempel "VIP"-mobiltelefoner med gull, diamater etc, som egentlig yter midt på treet hw-messig. Altså om å selge noe "spesielt" til folk som har råd og tror at de også er "spesielle", bla.a. med sine evner til å høre ting som ikke finnes. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 2. september 2016 Del Skrevet 2. september 2016 produkter for audioter = mennesker uten høyere vitenskapelig utdannelse som kjøper scam produkter innen audio. Tror ikke utdannelse har noe særlig med saken å gjøre. Jeg har vært utfor slike audioter som var professorer på NTNU blant annet. Jeg trodde at audioter var de som kjørte Audi med grønne skilter som lå oppå støtfangeren din for noen år siden. Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 3. september 2016 Del Skrevet 3. september 2016 Jeg jobber i bransjen, selv blant fagfolk så er det folk som mener dyre kabler har noe for seg, til tross for at all forskning viser at det ikke er tilfellet. AtW Jup, er egentlig opplagt at en kabel for digital overføring er enten god nok eller ikke. Er den god nok til å overføre signalet feilfritt er det ikke vits i noe bedre. Mer morsomt siden lyd er temmelig lite følsomt for bit feil samelignet med mange andre filer der en enkelt bit feil kan gi en ubrukelig fil. Kabelen mellom hovedkortet og harddisken er den klart mest kritiske kabelen du eier. Hvorfor er ikke monster inne her? fordi folk ikke har problemer med korrupte filer pga signaltap. Kabel hysteriet begynte fornuftig, opprinnelig brukte man tynne telefonkabler mot høyttalere selv om disse ble stadig større og krevde mer effekt. Å gå opp til en 2 mm kabel hjalp selvsagt mye. Men det spiller ingen rolle hva slags kabel det er så lenge motstanden i kabelen er vesentlig mindre en den i høyttaleren. En grov strømledning funker godt nok. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 3. september 2016 Del Skrevet 3. september 2016 Det elektriske signalet i kabler oppfører seg som analogt uansett om informasjonen er digitalt. Derfor snakker man ofte om "eye pattern" som skal være åpent og fint for at digitale signaler skal komme frem helskinnet. https://en.wikipedia.org/wiki/Eye_pattern Vi som vokste opp med introduksjonen av mikroprosessorer har opplevd at digitalkabler ikke alltid var gode nok. Noen ganger var det dårlig design, andre ganger var det fabrikantene eller brukerne som tøyde grensene for langt. RS-232 kabler fra en etasje i hybelbygg til en annen fungerte greit enkelte dager, mens andre dager virket det ikke. For lange harddiskkabler fungerte ofte dårlig. For digitalsignaler må man tenke høyfrekvens, mens lydsignaler oppfører seg som DC i vanlige signalkabler og kontakter. Hva som skjer i en forsterker dersom det plukkes opp RF via signalkabler og høyttalerkabler er en annen sak, og en godt designet/skjermet kabel kan muligens redde en dårlig designet forsterker fra problemer. Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Det elektriske signalet i kabler oppfører seg som analogt uansett om informasjonen er digitalt. Derfor snakker man ofte om "eye pattern" som skal være åpent og fint for at digitale signaler skal komme frem helskinnet. https://en.wikipedia.org/wiki/Eye_pattern Vi som vokste opp med introduksjonen av mikroprosessorer har opplevd at digitalkabler ikke alltid var gode nok. Noen ganger var det dårlig design, andre ganger var det fabrikantene eller brukerne som tøyde grensene for langt. RS-232 kabler fra en etasje i hybelbygg til en annen fungerte greit enkelte dager, mens andre dager virket det ikke. For lange harddiskkabler fungerte ofte dårlig. For digitalsignaler må man tenke høyfrekvens, mens lydsignaler oppfører seg som DC i vanlige signalkabler og kontakter. Hva som skjer i en forsterker dersom det plukkes opp RF via signalkabler og høyttalerkabler er en annen sak, og en godt designet/skjermet kabel kan muligens redde en dårlig designet forsterker fra problemer. Her har du rett, har selv hatt problemer med ulike digitale kabler, både lange parallelle harddisk kabler og hjemmekoblede nettverks kabler der jeg har rotet med de snodde parene. Om strekket er kort vil alt virke, er det langt, altså nære maksimum anbefalt må du ha kabler av god kvalitet. Det er imidlertid ingen magi i dette kun god byggekvalitet. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Hva som skjer i en forsterker dersom det plukkes opp RF via signalkabler og høyttalerkabler er en annen sak, og en godt designet/skjermet kabel kan muligens redde en dårlig designet forsterker fra problemer. Premissene er at kabler for høyttalere (eller analoge lydkabler generelt sett) overfører lyd i DC ved relativt lave frekvenser (20kHz og mindre, om man skal være realistisk og ta i betraktning at ingen gamle Hi-Fi fanatikere kan egentlig ikke høre noe som helst over 10-12kHz så kan man egentlig senke terskelen enda litt til. Uansett tilfellet så må kablene også ha uvesentlig lite motstand, så tverrsnittet må være passende. Omtrent alle dagens kabler er kobber, nest beste materiale etter sølv ved romtemperatur. Neste punkt er støy, som meget lett fjernes i sin helhet ved å ha skjermede kabler, og skjermen må jordes til passende jordingspunkt i forsterkeren. Hvis isolasjonen i kablene er av plast - så vil dette gi meget god isolasjon og ikke påvirke lyden i det hele tatt. Siste sak er tilkoblingene; jo mer fysisk metall-mot-metall kontakt det finnes, jo bedre. Enten lodde kablene fast, eller presse på sølvbelagte kabelsko, eller fylle kabelsko med loddetinn for total overkill av en kobling. En slik kobling vil gi så lite motstand at man må ha spesialtilpasset måler som man lar måle overgangsmotstand i mikroohm eller lavere. Så hele "hemmeligheten" bak slike naivt enkle ting er ikke noe hemmelighet. Derimot om man spør Hi-Fi fanatikere, så skal man tydeligvis ha kabler av carbonfiber som er helst flettet i noe mønster for hånd, med isolasjon av hår fra jomfruene i Himalaya, koblingene skal være gullbelagte og velsignet av paven, og det hele skal "spilles inn", helst med noe klassisk musikk på lav volum i minst 3 måneder... eller noe sånt. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Mennesket er 100% rasjonelt, det bare litt vanskelig å forstå alle faktorene. Mitt inntrykk av Sony sine HD audio-produkter er at de i stor grad er snakeoil og ikke spesielt bedre enn andre sine midrange-produkter. Det er mer markedsføring og fluffy innpakning enn kjøtt på beinet. Synd egentlig for Sony har en fin arv og har vært innovative og hatt en fin utvikling før markedsøkonomene drepte ingeninørgleden og kvalitetsfokuset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg