Gå til innhold

Krasjet HDD-en min nettopp?

Broseph

Anbefalte innlegg

Hei, 

Windows 10, OS på SSD (C:), resten på HDD (S:). Har også en tom HDD (E:). P8-Z68 V Pro hovedkort.

Gikk fra PC-en stående på i dag, kom tilbake noen timer senere til en 0xc000000f feilmelding. Ikke gjort noen særlige endringer siden jeg innstallerte Win10 for en uke siden. Da jeg rebootet så jeg at den prøvde å boote fra HDD-en. SSD-en var ikke listet i BIOS. Så forsøkte jeg å ta ut kablene til HDD-ene. Da startet Windows. Så forsøker jeg å plugge inn HDD-ene igjen. Windows starter, men jeg fikk ikke sett HDD-ene i hverken Disk eller Device Management (de var synlige i BIOS). 

Hovedkortet har to Marvell Sata kontrollere og 6 Intel - jeg har bare brukt Intel-ene til nå. Så jeg forsøker å koble den ene HDD-en (E:) til en Marvell kontroller. PC-en booter opp med disken synlig. Så forsøker jeg å koble den andre HDD-en (S:) til Marvell også. Dette resulterer i at PC-en bruker lang tid på å boote, både gjennom BIOS og Windows. Når jeg kommer "inn" finner jeg ikke den nytilkoblede HDD-en (S:). SATA-kabelen så litt bøyd ut, så jeg forsøker å bytte SATA-kabel på S: og booter igjen. Igjen tar det laang tid. Når jeg kommer inn, finner jeg en disk, men den heter "E:" og når jeg dobbeltklikker på den bruker Explorer lang tid på å forsøke å åpne disken, til jeg får melding om at det ikke går fordi disken ikke finnes. Og ganske riktig, disken forsvant da fra Disk Manager også. Forsøkte "rescan for disks", og etter veldig lang tid dukket det opp en HDD, med rød pil ved, uninitialised. Vil jo ikke initialisere. Så svarte ikke Disk Manager en periode - når jeg fikk tilbake kontroll var HDD-en borte fra Disk Manager igjen. Forsøkte "rescan" igjen, men da fikk jeg feilmelding "The RPC server is unavailable"...

Merkelig oppførsel jeg ikke klarer å bli helt klok på. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som typisk diskkrasj.. Men om du har mulighet til det ville jeg ha forsøkt med en USB-SATA greie.. Se om du får liv i den som en eksterndisk via USB.. Da slipper du iallefall å tenke på alt annet styr med BIOS og slikt.. Da får du også gitt den ekstern strøm uavhenig av PCn.. ;)

Endret av Hårek
Fjernet totalt unøvendig sitering
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som typisk diskkrasj.. Men om du har mulighet til det ville jeg ha forsøkt med en USB-SATA greie.. Se om du får liv i den som en eksterndisk via USB.. Da slipper du iallefall å tenke på alt annet styr med BIOS og slikt.. Da får du også gitt den ekstern strøm uavhenig av PCn.. ;)

Da har jeg kjøpt USB til SATA, og PC-en finner ikke harddisken når jeg kobler den til USB-port. Finnes det noen triks, eller er løpet kjørt? Disken roterer heller ikke.

Edit: Jeg lurer på om jeg ikke har tenkt meg om helt - en enkelt USB  gir kanskjee ikke nok strøm til HDD? Jeg har bare en usb-til-sata-kabel. Må jeg ha et HDD-"skall", med ekstern strøm?

Endret av Broseph
Lenke til kommentar

Hvis platene ikke roterer så er den død, da blir det å sende inn til noen som åpner saken og leser platene. Koster en del tusen stort sett.

Edit; Er det ekstra strøm på den SATA-USB saken? Kan hende disken ikke får nok strøm fra USB hvis svaret er nei.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt USB til SATA, og PC-en finner ikke harddisken når jeg kobler den til USB-port. Finnes det noen triks, eller er løpet kjørt? Disken roterer heller ikke.

Edit: Jeg lurer på om jeg ikke har tenkt meg om helt - en enkelt USB  gir kanskjee ikke nok strøm til HDD? Jeg har bare en usb-til-sata-kabel. Må jeg ha et HDD-"skall", med ekstern strøm?

Hardisken har vel en egen strøminntak ved siden av SATA porten? Som regel får man med slikt når man kjøper USB til SATA.. Hvis ikke tar du bare strøm fra PCn om du har en lang nok kabel...

Lenke til kommentar

Hvis platene ikke roterer så er den død, da blir det å sende inn til noen som åpner saken og leser platene. Koster en del tusen stort sett.

Edit; Er det ekstra strøm på den SATA-USB saken? Kan hende disken ikke får nok strøm fra USB hvis svaret er nei.

Ikke ekstra strøm. Det var det jeg tenkte meg. MEN: Les under.

Hardisken har vel en egen strøminntak ved siden av SATA porten? Som regel får man med slikt når man kjøper USB til SATA.. Hvis ikke tar du bare strøm fra PCn om du har en lang nok kabel...

Nei, den har ikke det ass. Skulle tenkt lenger, og det skulle ærlig talt mannen i butikken også. Kablene er ikke lange nok.

MEN: Prøvde fra SATA "inni PC-en" igjen, og nå funker det! Sånn halvveis. Jeg forsøker å kopiere over filer til en annen disk, men store overføringer går bare i stå.. Er det fordi HDD-en er fucka og har masse dårlige sektorer?

Lenke til kommentar

Nei, den har ikke det ass. Skulle tenkt lenger, og det skulle ærlig talt mannen i butikken også. Kablene er ikke lange nok.

MEN: Prøvde fra SATA "inni PC-en" igjen, og nå funker det! Sånn halvveis. Jeg forsøker å kopiere over filer til en annen disk, men store overføringer går bare i stå.. Er det fordi HDD-en er fucka og har masse dårlige sektorer?

Mest sannsynlig er det nok disken som er fucka ja.. Vil anbefale å prøve ut http://www.codesector.com/teracopy til å kopiere med, det prøver flere ganger samme filen, men hopper videre uten at kopiereing avbrytes hvis det er feil... 

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig er det nok disken som er fucka ja.. Vil anbefale å prøve ut http://www.codesector.com/teracopy til å kopiere med, det prøver flere ganger samme filen, men hopper videre uten at kopiereing avbrytes hvis det er feil... 

Ok, takk for hjelpen! 

Lenke til kommentar

Til og med enkelte høyytelse 2.5" bruker for mye strøm for å powres av en standard usb .

Så å kople en 3.5" disk på en USB kabinett/dongel uten dedikert strømkilde er no-go. I værste fall så ødlegger man disken med at den starter/stopper/starter/stopper og lese hodene parkeres ikke og/eller ødelegges sammen med platene inklusiv elektronikken og spindelmotor .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...