PantZman Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 (endret) Hei.Kjøpte meg en Asus MG279Q for en listen stund tilbake og denne står slik at jeg må ha en 3 meter displayport kabel.Prøvde en av merket "Hama" fra Lefdal/Elkjøp som skulle være Displayport 1.2 ifølge hjemmesiden til Hama men den nektet å vise mer enn 1920x1280 1920x1080 i 60hz og ga feilmeldinger støtt og stadig.Med kabelen som fulgte med i esken så går det knirkefritt, men den mangler halve lengden.Har sjekket alle tenkelige elektrobutikker i Ålesund uten å finne noe.Litt skeptisk til å kjøpe en tilfeldig kabel på nett som viser seg å være like dårlig.Noen som har en kabel å anbefale?3 meter. Kan være mini-displayport i ene enden. Endret 16. september 2016 av PantZman 1 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 2. september 2016 Del Skrevet 2. september 2016 (endret) Jeg skjønner overhodet ikke hvorfor noen skulle påstå at kabelen "må" være 3 meter lang. Jeg kunne forstått "max" 3m. Men "må" høres helt merkelig ut. Nå sier du jo at det fungerer greit med den medfølgende kabelen. Om den ikke rekker frem, så må du jo ha en lenger kabel, det er klart. Men om den er lang nok til din bruk, og den fungerer fint. Så er det bare å bruke den. Ellers er det i hovedsak bare "drittkabler" man får kjøpt hos de fleste. Man må nesten bare prøve seg frem. Elkjøp kabelen burde nok ha fungert. Så å bytte den i en ny av samme merke kan sikkert fungere greit. Men hvor de spesialiserer seg på "gode" kabler skal jeg ikke si jeg har hørt om. Et søk på prisjakt avdekker ikke for meg noen merker jeg har hørt store ord om. Men det er jo ikke noe i veien for å google litt selv. 3m kan være litt langt når vi kommer opp i 2560x1440@165Hz. Kanskje en aktiv kabel er det tryggeste valget da? Forutsatt at du faktisk har behov for så lang kabel. Edit: Litt trøtt, trodde det stod PG279Q. MG går jo "bare" til 144Hz, men det er fremdeles ganske "tettpakket" i kabelen på den oppløsningen og oppdaterings frekvensen. Har du AMD skjermkort og bruker Freesync med skjermen? Endret 2. september 2016 av Gabri3L Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 2. september 2016 Forfatter Del Skrevet 2. september 2016 (endret) Har AMD skjermkort ja og må bruke displayport for å få Freesync slik jeg har forstått det.Den kabelen som fulgte med fungerer, men med sine ca 1.5m får jeg ikke lagt den i kabelkanalene på veggen. Det blir mer rett luftlinje mellom PC og skjerm som skilles av en vegg.Har diverse andre kabler som går samme veien på 3 meter og det er ypperlig lengde. Endret 2. september 2016 av PantZman Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 2. september 2016 Del Skrevet 2. september 2016 Som sagt så skulle nok kabelen du kjøpte fungert. Det kan være du bare har vært uheldig. Men å legge kabelen i en kanal sammen med masse andre kabler kan jo gi for mye forstyrrelser. Jeg har ikke sett noen aktive kabler under 10m, så det kan bli litt vanskelig å oppdrive i 3m. Kanskje google etter noe som er triple shielded? Bare pass på at du ikke kjøper RBR kabler som er beregnet på FullHD projektorer med redusert bitrate. Om det står "up to 10.8Mbit" mener jeg det er for tregt. Du skal opp i nesten 18Mbit med signalet til din skjerm. Men jeg ser på wiki siden at 3m er oppgitt som maks lengde med full båndbredde for en passiv kabel. Så det kan bli vanskelig å finne en kabel på 3m som klarer jobben med masse forstyrrelser i kabel kanalen.. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 2. september 2016 Forfatter Del Skrevet 2. september 2016 (endret) Var obs på evt forstyrrelser fra andre kabler. Prøvde å la den henge helt for seg selv gjennom døra (til høyre for kabelkanalen, utenfor bildet over) uten at det ble bedre.Vanskelig å bli klok på havet av displayport kabler. At de sier at kabelen er DP 1.2 standard har tydeligvis lite å si.Den Hama kabelen som jeg prøvde var også oppgitt til "Data Transfer Rate 17.2 Gbit/s"Kanskje jeg skal prøve et annet eksemplar av kabelen.Har ikke kommet over noen andre lokalt som selger mer enn 1.5 meter, så vanskelig å få testet flere uten å kjøpe på nett. Endret 2. september 2016 av PantZman Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 5. september 2016 Forfatter Del Skrevet 5. september 2016 Kom over denne som i hvertfall ser bra ut på papiret (noe forrige jeg prøvde også gjorde).Denne kunne jeg også tenkt meg å prøve. Koster ikke all verden heller.De fleste andre jeg har sett på ebay er oppgitt til 1080p og 10.x Mbps Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Jeg kan ikke se at den første er spesifisert å ha shielding, slik den siste er. På den står det jo at det er triple shielding, så det lover bra. Men den første så ut til å ha litt mer påkostede låsemekanismer på kontaktene. Så det lover jo bra det også i forhold til totalt kvalitets inntrykk, og mest sannsynlig så er den vel skjermet den også. Jeg tenker de neppe bruker de beste kontaktene i en kabel som bare er en "cash grab". Gi beskjed om erfaring du gjør deg uansett. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 5. september 2016 Forfatter Del Skrevet 5. september 2016 Bestilt meg en av den sistnevnte til litt over 100lappen. Får se hvordan det går. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 15. september 2016 Forfatter Del Skrevet 15. september 2016 Fikk kabelen i dag og det funket bedre enn med den forrige jeg prøvde.2560*1440 med 90hz virker en stund, men så blir skjermen svart og PCen stilles tilbake til 60hz med den vanlige feilmeldingen**The system has detected a link failure and cannot set the requested resolution and refresh rate on your DisplayPort display. Your display might not support the requested resolution or there may be an issue with the cable connecting the display to your computer.Skal prøve å høre med Asus om de har noe å anbefale. Lenke til kommentar
Lunalotic Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Fikk kabelen i dag og det funket bedre enn med den forrige jeg prøvde. 2560*1440 med 90hz virker en stund, men så blir skjermen svart og PCen stilles tilbake til 60hz med den vanlige feilmeldingen* *The system has detected a link failure and cannot set the requested resolution and refresh rate on your DisplayPort display. Your display might not support the requested resolution or there may be an issue with the cable connecting the display to your computer. Skal prøve å høre med Asus om de har noe å anbefale. Kjører en 1.5m fra Deltaco på samme skjerm som deg. Funker bra. http://www.multicom.no/deltaco-displayport-monitorkabel,-20-pin-ha/cat-p/c/p2329366 Dette er 3 m versjonen.. beregn noe lang leveringstid selv om det er norsk leverandør (1 uke). Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 15. september 2016 Forfatter Del Skrevet 15. september 2016 Takk for tipset.Kostet ikke all verden så jeg bare bestilte meg en.Men hvorfor kjøpte du en 1.5m kabel når det følger med en i esken? Lenke til kommentar
Lunalotic Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Takk for tipset. Kostet ikke all verden så jeg bare bestilte meg en. Men hvorfor kjøpte du en 1.5m kabel når det følger med en i esken? Skjedd en del rare ting med minidisplay koblet til, f eks at alt på skjermen er "firkantet" og uskarpt etter å ha kommet opp fra dvale. Sjekka litt på nett og folk sa det kunne være kabelen, har ikke opplevd problemer med den nye. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 30. september 2016 Forfatter Del Skrevet 30. september 2016 (endret) Fikk kabelen fra multicom nå og problemet er samme som med forrige kabelen... Funker fint en liten stund på ~90hz så blir skjermen svart og AMD driverne sier det er problem med forbindelsen mellom displayport enhetene.Asus sier de ikke kan anbefale noe annen kabel enn den som følger med skjermen (forbanna møkkasupport)Kjenner jeg begynner å bli forbanna.Bruke 6.000kr på en skjerm som er begrenset til en 1.5 meter kabel...Edit:Prøver meg igjen på denne Startech (mer info her) kabelen...Kan også nevne at den kabelen som fulgte med skjermen virket med 100hz freesync (ved bruk av CRU). Endret 30. september 2016 av PantZman Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 7. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2016 Oppdatering:Fikk Startech kabelen i dag og ser så langt ut til å fungere ypperlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå