Gå til innhold

Gammel pc - hvilket Nvidia-kort skal jeg kjøpe?


baggin

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en eldre pc, med følgende specs:

  • ASUS P5E, X38, Socket 775 Hovedkort
  • Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHZ 6MB
  • 8 GB RAM - 2 x OCZ DDR2 4 GB Platinum Edition Dual Ch.
  • Corsair strømforsyning 750 W
  • Samsung 750GB 7200RPM S-ATA2 32 MB

Mulig ikke alt jeg har skrevet her er like relevant, men bær over med meg...(er ikke så dreven på hardware-fronten)  :wee:

 

Står i dag et ATI skjermkort i maskinen, som har begynt å lage trøbbel. Ønsker meg et Nvidia kort. Skal installere Linux på den. Ønsker også å kunne spille litt spill på den, selv om jeg skjønner at bl.a prosessor vil være en hindring ifht å kunne de helt nyeste FPS'ene. 

 

Hva er deres beste råd ifht skjermkort med tanke på spec'sene over? Ved hvilke type kort begynner jeg å kaste bort penger, med tanke på andre begrensningene i mitt oppsett som gjør at jeg ikke lenger får noe nytte av å kjøpe noe bedre kort?

 

Har sett litt på Finn. Har ikke helt kontrollen ennå hva jeg skal se etter.

 

Men vil et type

  • GTX 580 DirectCU II
  • GTX 560 TI
  • GTX 660 TI
  • eller GTX 750

være et godt valg for meg?

 

Ser ut som man kan få noen av disse for +/- 500,-

 

Håper noen kan hjelpe  :)

 

 

 
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde GTX 560TI i min gamle pc, og jeg syntes ikke akkurat at det reiv skinnet av pølsa. Jeg ville vertfall satset på noe litt råere enn det. Men hvilke skjermkort som er bedre enn det andre vet jeg ikke så mye om da jeg er litt rusten på det området. Men jeg vet så klart at det kanskje er 9-serien som gjelder og oppover i dag :)

Lenke til kommentar

RX 460 skal yte bedre enn 750 TI - og relativt likt som GTX 950. RX 460 er billigere enn GTX 950 men dyrere enn 750 TI. Så da vil jeg vel si

 

GTX 750 TI < RX 460 = GTX 950 ... Hvor RX 460 er billigere enn 950, som gjør 460 til et bedre kjøp.

 

RX460 tror jeg ikke er så lurt. TS sier han skal bruke Linux og spille litt. Jeg har inntrykk av at Nvidias Linux drivere er langt langt foran AMDs på det området fremdeles. I tillegg sier TS at han kikker på bruktmarkedet, og der tror jeg ikke det dukker opp så mange RX460 før det har blitt litt eldre. Som Nizzen sier så er GTX950 et interessant alternativ. Men også det er nyere enn GTX750/Ti og kan være verre å oppdrive på bruktmarkedet. Samt, det kan tenkes at E8500 er for treg til å få noe mer ut av det, enn av GTX750/Ti uansett. GTX750/Ti er også veldig snill på strømforbruk, så et bedre alternativ en flere av de gamle skjermkortene TS vurderer. Med PSU potensielt fra forrige 10-år ville jeg ikke stresset den for mye. :p

Lenke til kommentar

mobile999 - har fått i gang maskinen i nomodeset nå, som fortalt i annen tråd :).

 

Er som sagt interessert i Nvidia kort, ikke ATI, pga Linux. Slik Gabri3L også sier. RX460 utgår derfor.

 

Du har rett, SlikGårNoDagan. Budsjettet er forsåvidt stort nok til å kjøpe mye dyrere skjermkort. Kommer nok heller til å investere i en ny pc om en stund. Men dette er bare et forsøk på å riste liv i denne maskinen for en perode og samtidig kunne få maks glede ut av den, uten å gjøre noe annet enn å bytte skjermkortet. Har liten hensikt i å se på dyrere og dyrere og bedre og bedre skjermkort, dersom prosessor og annet ikke henger med i svingene. Så best mulig kjøp gitt de andre komponentene som sitter i maskinen er tanken.

 

Utfra det Gabri3L oppsummerer over her, virker det som at GTX750 Ti vil være det beste kjøpet, alt tatt i betraktning. De fleste enige om det? :)

 

Ser at GTX 750 Ti er litt bedre enn GTX. Vet ikke om det spiller så stor rolle for meg hvilke av disse to jeg velger da, gitt de nevnte vurderingene over?

Endret av baggin
Lenke til kommentar

Det er vel bare snakk om å slippe billigst unna ved evt. kjøp av et nvidia-kort. Det må vel være et pci-e kort. Hvordan man slipper billigst unna vet jeg ikke, kanskje et 750ti til hyggelig bruktpris som du kan selge igjen etter kort tid(?).

 

Å få liv i maskinen skal være mulig med ditt eksisterende skjermkort dersom det ikke er defekt.

Lenke til kommentar

 

RX 460 skal yte bedre enn 750 TI - og relativt likt som GTX 950. RX 460 er billigere enn GTX 950 men dyrere enn 750 TI. Så da vil jeg vel si

 

GTX 750 TI < RX 460 = GTX 950 ... Hvor RX 460 er billigere enn 950, som gjør 460 til et bedre kjøp.

 

RX460 tror jeg ikke er så lurt. TS sier han skal bruke Linux og spille litt. Jeg har inntrykk av at Nvidias Linux drivere er langt langt foran AMDs på det området fremdeles

Enig med det. Skjermkort fra AMD kan fungere greit på Linux, men jeg tror man får en bedre spillopplevelse med skjermkort fra Nvidia.

https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=10-Way-Linux-4.8-RadeonSI-Git

Nvidia sine drivere er nok bedre på Linux enn AMD sine. Likevel driverne fra AMD har blitt betydelig bedre de siste årene.

 

Jeg har selv kjørt Asus Nvidia GTX 650 Ti på Linux i flere år. Det har fungert til å spille flere spill fra Steam, inkludert noen få av de nyeste (Stellaris). Det er mange spill på Steam som har minimum requirements på et 6xx skjermkort fra nvidia. Det er ikke alle spill som inkluderer AMD i sine requirements.

Lenke til kommentar

Ok, takker. Ifht kjøp av evt. nytt Nvidia skjermkort. Hva er det jeg rent fysisk/tilkoblingsmessig må tenke på?

 

Skjønner at skjermkortet må få plass rent fysisk. Men det tror jeg ikke skal være noe problem. Har et stort kabinett.

Men hva med ledninger og tilkoblinger og alt sånt. Er skjermkortet mitt kompatibelt med alle Nvidia skjermkort? Ser på noen kort at de f.eks krevet 2x8 pins etc. Har jeg dette, evt. hvordan vet jeg om jeg har det som trengs? (Sikkert et jævla dumt spørsmål  :) , men spør allikevel - så jeg ikke kjøper noe jeg ikke får plugget inn)

Endret av baggin
Lenke til kommentar

GTX750 og 750Ti skal trekke 55W og 60W hver henholdsvis. En PCI-E port skal kunne levere minst 75W, så det er liten grunn til at slike skjermkort skal ha ekstra strømkontakt. Med mindre det er snakk om en kraftig fabrikk overklokket 750Ti. Men dette vil være lurt å forsikre seg om 100% på en per modell basis. Finner du en modell som faktisk trenger mer strøm enn det som PCI-E porten kan levere, så må du ha en ledig (sannsynligvis) 6pins PCI-E tilkopling fra PSU (som ihht. spec. kan gi minst 75W ekstra.)

Lenke til kommentar

Ok, takker. Ifht kjøp av evt. nytt Nvidia skjermkort. Hva er det jeg rent fysisk/tilkoblingsmessig må tenke på?

 

Skjønner at skjermkortet må få plass rent fysisk. Men det tror jeg ikke skal være noe problem. Har et stort kabinett.

Men hva med ledninger og tilkoblinger og alt sånt. Er skjermkortet mitt kompatibelt med alle Nvidia skjermkort? Ser på noen kort at de f.eks krevet 2x8 pins etc. Har jeg dette, evt. hvordan vet jeg om jeg har det som trengs? (Sikkert et jævla dumt spørsmål  :) , men spør allikevel - så jeg ikke kjøper noe jeg ikke får plugget inn)

Ser i førsteposten din at du har en Corsair 750W strømforsyning, som mest sannsynlig betyr TX 750 eller HX 750 ut fra alderen på resten av komponentene dine, da har du i hvert fall 2x "6+2"-pin PCIe. Kort som GTX 580, 780 Ti, og R9 390X er alle på grensen av hva som er praktisk for et skjermkort når det kommer til varme og støy.

 

Hvis du lurer på hva en 6/8-pin PCIe-plugg faktisk er kan du ta en kikk inn i kabinettet og se hva som var koblet til ditt gamle skjermkort, mest sannsynlig er det noen slike PCIe-plugger av typen 6-pin eller 6+2-pin du brukte på ditt gamle skjermkort om det var et 4870 du hadde. Ellers er PCIe en standard som var godt på plass da du bygde maskinen din, og det bør ikke være noen problemer for et nyere Nvidia-kort med PCIe 3.0 å fungere i maskinen, men det kan hende du må oppdatere BIOS for å få GTX 900-kortene til å fungere.

Lenke til kommentar

Gtx 1050 er lansert nå. Kanskje det er det rette kortet?

 

Hadde et asus strix gtx 750ti 4GB. Det hadde ikkje ekstra strømkontakt. Bare pci-e slotten som gav det strøm. Kjørte på 1400mhz :)

 

Mulig 1050 er lik på noen modeller...

Med de spesifikasjonene som er lekket hittil er det ikke bare mulig, det er bortimot garantert.

Nvidia kunne laget et kort med GP106 (kjernen i GTX 1060) med 80% av ytelsen kun drevet av PCIe-sporet om de ønsket, det er derfor ingen grunn til å tro at et kort med 15% lavere klokkefrekvens, og 2/3 av prosessorene til GTX 1060 ikke vil legge seg komfortabelt under 75W

Lenke til kommentar

 

Ok, takker. Ifht kjøp av evt. nytt Nvidia skjermkort. Hva er det jeg rent fysisk/tilkoblingsmessig må tenke på?

 

Skjønner at skjermkortet må få plass rent fysisk. Men det tror jeg ikke skal være noe problem. Har et stort kabinett.

Men hva med ledninger og tilkoblinger og alt sånt. Er skjermkortet mitt kompatibelt med alle Nvidia skjermkort? Ser på noen kort at de f.eks krevet 2x8 pins etc. Har jeg dette, evt. hvordan vet jeg om jeg har det som trengs? (Sikkert et jævla dumt spørsmål  :) , men spør allikevel - så jeg ikke kjøper noe jeg ikke får plugget inn)

Ser i førsteposten din at du har en Corsair 750W strømforsyning, som mest sannsynlig betyr TX 750 eller HX 750 ut fra alderen på resten av komponentene dine, da har du i hvert fall 2x "6+2"-pin PCIe. Kort som GTX 580, 780 Ti, og R9 390X er alle på grensen av hva som er praktisk for et skjermkort når det kommer til varme og støy.

 

Hvis du lurer på hva en 6/8-pin PCIe-plugg faktisk er kan du ta en kikk inn i kabinettet og se hva som var koblet til ditt gamle skjermkort, mest sannsynlig er det noen slike PCIe-plugger av typen 6-pin eller 6+2-pin du brukte på ditt gamle skjermkort om det var et 4870 du hadde. Ellers er PCIe en standard som var godt på plass da du bygde maskinen din, og det bør ikke være noen problemer for et nyere Nvidia-kort med PCIe 3.0 å fungere i maskinen, men det kan hende du må oppdatere BIOS for å få GTX 900-kortene til å fungere.

 

Jeg skal åpne kabinettet og sjekke strømforsyningen samt se på eksisterende grafikkort (4870x2) når jeg kommer hjem. Men på kvitteringen fra den gangen står det bl.a 750 W, 750TXEU, BULK20/24pin, ATX v2.2, 120mm vifte, 8x SATA. Så da er det sikkert en TX 750 (?).

Skal også prøve å installere Linux og se om jeg kan få driverne til å funke ifht 4870x2 kortet mitt. Men tror kanskje jeg vil gjøre lurt i å bytte til et Nvidia-kort.

Det var et GTX 580 kort jeg så en annonse på, som jeg tror det stod at den trengte ekstra strøm. Bruker visst mye strøm har jeg skjønt (? - 2 strømledninger i tillegg til pci-sporet?).

 

Men GTX 580 virker jo som et veldig bra kort, og ser ut som man kan få de brukt fra kr 400,-/500,-. Dette føler jeg også kanskje på en måte er absolutt maks av hva som evt. kan være hensiktsmessig her prismessig (med tanke på alle andre komponenter og alderen på disse).

 

Men er det slik at et GTX 580 kort blir som å skyte spurv med kanon i pc'en min, tror dere? At jeg på langt nær får utnyttet kraften i det, slik at det blir meningsløst? Evt. at strømforsyningen min kanskje ikke vil takle kortet? Eller kan dette være et smart kjøp for å blåse liv i "gammel'n"?

 

Jeg har vært inne på denne siden og kikket litt: http://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html

Synes den er ganskje oversiktlig og enkel, for en amatør som meg. Står der at mitt 4870 x 2 er sammenlignbart og ligger på samme nivå som GTX 295, 480, 570, 660 fra Nvidia. GTX 580 ligger to trinn over.

 

Når det gjelder et nytt Nvidia kort (GTX 1050), så tenker jeg at det kanskje ikke har noen hensikt prismessig å se på et nytt kort.  Så jeg ser bort fra dette.

Endret av baggin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Liten update i denne tråden. Kjøpte et Nvidia GTX 660 Ti kort og maskinen er oppe og kjører igjen. Virker som dette funker fint.

 

Har dog støtt på litt utfordringer ifht Linux og spill, men det er en annen historie og ikke skjermkortet sin feil. Maskinen er i live igjen nå, og det var også hovedambisjonen med denne tråden :) . Takk for alle tips og hjelp underveis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...