Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Egenmelding og arbeidsgiver

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Sjefen ringte meg idag og bestridet en egenmeldig på sykt barn! Begrunnelsen var at mannen min var hjemme fra nordsjøen mente hun ( Min turnus er laget etter hans offshoreturnus). Altså mener arbeidsgiver at jeg ikke har lov å være hjemme med sykt barn når han har friperiode! Uansett, så var han reist ut noen dager tideligere på jobb, så han var ikke hjemme! 

Men for meg virker dette veldig rart! Kan de gjøre de? 

Jeg jobber i offentlig sektor!

Anonymous poster hash: 244f3...6c6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som biologisk foreldre har du 10 dager sykt barn-dager så lenge du har en eller to barn. Har du tre barn har du krav til 20 dager. Faren har tilsvarende antall dager. Har du omsorgen alene har du det dobbelte av dette. 

Ja, jeg er klar over antall dager vi har! Men det jeg lurer på er om de kan nekte meg å være hjemme med sykt barn, når far er hjemme fra nordsjøen! 

Lenke til kommentar

Som biologisk foreldre har du 10 dager sykt barn-dager så lenge du har en eller to barn. Har du tre barn har du krav til 20 dager. Faren har tilsvarende antall dager. Har du omsorgen alene har du det dobbelte av dette. 

Ja, jeg er klar over antall dager vi har! Men det jeg lurer på er om de kan nekte meg å være hjemme med sykt barn, når far er hjemme fra nordsjøen! 

Nei de kan ikke nekte deg.. Du har rett til å ta ut dagene når det passer deg...  Om arbeidsgiver er urimelig og ikke tror på deg hadde jeg tatt en telefon til fagforeningen din om du har en..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette høres litt ut som om du og sjefen har snakket forbi hverandre. Bestrider hun virkelig din egenmelding, også etter at du forklarer at far er bortreist? Jeg tenker at det ikke er unaturlig for sjefen å spørre om det ikke er slik at barnefar er hjemme, spesielt med tanke på at din turnus er lagt opp etter dette. 

Lenke til kommentar

På vanlige eigenmeldingar der du melder frå om eigen sjukdom så kan arbeidsgiver ta frå deg retten til å bruke eigenmelding slik at du må ha legeerklæring kvar gong dersom det mistenkes at du har misbrukt ordninga. Men då må arbeidstakaren varslast fyrst.

For eigenmelding om fråvær pga sjukt barn så kan eg ikkje sjå at arbeidsgiver kan innskrenke din muligheit til å være heime så lenge du held deg innanfor dei dagane du har rett til å få omsorgspengar for.

Eg kan heller ikkje sjå at det skulle være noke i vegen for at både mor og far er heime for å passe på eit sjukt barn. Åpenbart så vil dette være ein lite effektiv bruk av dagane då du ikkje veit kva som skjer vidare utover i året angåande dine barns sjukdom, og at du då kan risikere å måtte ta fri utan lønn dersom du har "sløst" vekk dagane tidligare på året.

Men eg kan ikkje sjå at arbeidsgiver i slike tilfeller kan legge føringar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Selvfølgelig har du det, om din mann er bortreist. De kan vel spørre. Antar sjefen din trodde din mann var hjemme, og at det derfor var unødvendig at du også var hjemme. Men dette er jo ikke tilfellet. Din arbeidsgiver har forsåvidt ikke noe med når din mann går på jobb. Men ser at de har vært greie å ordnet din turnus slik at det passer med din manns. Hadde din mann vært hjemme, ville du ikke hatt krav på sykt barn dag. Da ville det vært forventet at din mann pleide deres barn.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Jo, det har du vel? Det kan vel ikke legges slike føringer? Er barnet sykt, er barnet sykt, og da er det jo de sin oppgave å bestemme hvordan dette skal håndteres. Hvis de mener at det er best at hun ordner det, så er det de sin avgjørelse, og ikke noe arbeidsgvier skal legge seg opp i, så lenge grunnen er godkjent(og det er den jo, barnet er jo sykt). Men det er jo uansett irrelevant her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Du har rett til å være hjemme med sykt barn. Men samtidig leses det ut som at du ikke har det beste forholdet til lederen din, og at hun mistenker at du snylter på disse. Hvis du i tillegg er så heldig at du har fått lagt opp turnusen etter når din mann er hjemme eller ikke så virker dette enda mer mistenkelig fra hennes side. Men det skulle ikke være et større problem enn å si at gubben har reist, og at du da måtte være hjemme og at hun burde slå seg til ro med dette. 

Lenke til kommentar

Det følger av folketrygdloven § 9-5 (1) (a) at en arbeidstaker har rett til lønnet fravær fra arbeidet når vedkommende er borte "på grunn av nødvendig tilsyn med og pleie av et sykt barn i hjemmet eller i helseinstitusjon".

Dersom den andre forelderen er hjemme har man ikke rett til lønnet fravær, med mindre denne forelderen også er syk eller forhindret fra å ha tilsyn med barnet, jf. folketrygdloven § 9-5 (1) (b) og ( c).

Din leder har derfor i utgangspunktet rett. Der en forelder er hjemme og kan føre tilsyn med/pleie barnet har ikke den andre forelderen rett til lønnet fravær. I disse tilfellene er det ikke snakk om "nødvendig" tilsyn/pleie.

Arbeidsgiver har i slike tilfeller rett til å nekte å godkjenne egenmelding, fordi vilkårene for lønnet fravær ikke er oppfylt.

Trygden forskutterer ikke omsorgspenger dersom arbeidsgiver ikke betaler (i motsetning til sykepenger).

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er kanskje litt off topic, men om vi ser bort fra det juridiske og kun tenker i anstendighetens navn, har ikke sjefen din et poeng?

Hun har ett poeng hvis hun definerer sin leder oppgave til være vaktbikkje for sine underordnende, men da vill jeg hvis jeg var hennes sjef, gitt henne korreks for ikke å gjøre sin egen jobb som er å være en fornuftig og "god" leder 

Lenke til kommentar

Det følger av folketrygdloven § 9-5 (1) (a) at en arbeidstaker har rett til lønnet fravær fra arbeidet når vedkommende er borte "på grunn av nødvendig tilsyn med og pleie av et sykt barn i hjemmet eller i helseinstitusjon".

Dersom den andre forelderen er hjemme har man ikke rett til lønnet fravær, med mindre denne forelderen også er syk eller forhindret fra å ha tilsyn med barnet, jf. folketrygdloven § 9-5 (1) (b) og ( c).

Din leder har derfor i utgangspunktet rett. Der en forelder er hjemme og kan føre tilsyn med/pleie barnet har ikke den andre forelderen rett til lønnet fravær. I disse tilfellene er det ikke snakk om "nødvendig" tilsyn/pleie.

Arbeidsgiver har i slike tilfeller rett til å nekte å godkjenne egenmelding, fordi vilkårene for lønnet fravær ikke er oppfylt.

Trygden forskutterer ikke omsorgspenger dersom arbeidsgiver ikke betaler (i motsetning til sykepenger).

Slik jeg leser det, så har man rett på omsorgspenger når et, eller flere  av punktene 9-5 a-d er oppfylt? eller tolker jeg lovteksten feil her(noe som er meget sannsynlig). 

Til en arbeidstaker, frilanser eller selvstendig næringsdrivende som har omsorg for barn, ytes det omsorgspenger dersom han eller hun er borte fra arbeidet

a) på grunn av nødvendig tilsyn med og pleie av et sykt barn i hjemmet eller i helseinstitusjon, b) fordi den som har det daglige barnetilsynet er syk, c) fordi den som har det daglige barnetilsynet er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi vedkommende følger et annet barn til utredning eller til innleggelse i helseinstitusjon, eller d) fordi barnet på grunn av sykdom trenger oppfølging i form av legebesøk mv. selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...