Gå til innhold

Her åpner de verdens største hurtigladestasjon - i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt matematikk på kvelden. ;)

 

Vi har ca 2,5M biler i norge som kjører ca 4 mil for dagen. Det skulle gi et daglig ladebehov på 20000000kWh (20 millioner kWh)

Hvis 20% av det kommer fra hurtiglading må hurtigladerne levere 4000000kWh daglig. Antatt at hurtiglading for det meste foregår på en begrenset tid av døgnet, si 8 timer, ender vi med et energibehov på 500000kWh i timen, eller en effekt på 500MW.

 

500MW tilsvarer omtrent 3500 superladerstolper, eller 1-200 av disse ladeparkene her. :)

 

 

Det siste tallet der må være veldig dårlig nytt for landets(stadig færre) bensinstasjonseiere.. Dessuten må vi kanskje regne med at 20% hurtigladeandel er altfor høyt, operer Tesla med 5% globalt?

 

 

Edit: Det er vel ca 1500 bensinstasjoner i Norge i dag og det er ikke altfor lenge siden tallet var 2300..

Endret av Kahuna
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt matematikk på kvelden. ;)

 

Vi har ca 2,5M biler i norge som kjører ca 4 mil for dagen. Det skulle gi et daglig ladebehov på 20000000kWh (20 millioner kWh)

Hvis 20% av det kommer fra hurtiglading må hurtigladerne levere 4000000kWh daglig.

 

20% er nok alt for mye, undersøkelser som er gjort hittil tyder på at mengden hurtiglading utgjør ca. 5% av den totale ladingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Hvor er Nebbenes?

Rett nord for Gardermoen. Finnes lett på maps.google.no

 

joa, men nå leser jeg på en såkalt journalistisk artikkel. Så da vil ønsker jeg at journalisten ikke antar at alle vet hvor hver eneste plass i Norge ligger. Hva skal vi med journalistikk hvis alt kan googles? :p

 

Sant nok!

Lenke til kommentar

Litt matematikk på kvelden. ;)

 

Vi har ca 2,5M biler i norge som kjører ca 4 mil for dagen. Det skulle gi et daglig ladebehov på 20000000kWh (20 millioner kWh)

Hvis 20% av det kommer fra hurtiglading må hurtigladerne levere 4000000kWh daglig. Antatt at hurtiglading for det meste foregår på en begrenset tid av døgnet, si 8 timer, ender vi med et energibehov på 500000kWh i timen, eller en effekt på 500MW.

 

500MW tilsvarer omtrent 3500 superladerstolper, eller 1-200 av disse ladeparkene her. :)

 

 

Det siste tallet der må være veldig dårlig nytt for landets(stadig færre) bensinstasjonseiere.. Dessuten må vi kanskje regne med at 20% hurtigladeandel er altfor høyt, operer Tesla med 5% globalt?

 

 

Edit: Det er vel ca 1500 bensinstasjoner i Norge i dag og det er ikke altfor lenge siden tallet var 2300..

 

Jeg har sagt før at blant de dummeste oppkjøp i Norge de siste årene står Cirkle K for. Samtidig må det være det smarteste strategivalget ift salg et statlig selskap har funnet på, for manglende bensinstasjoner vil snart bli et like stort fryktscenario som rekkeviddeangst til nå har vært.

 

En stikkontakt finnes tross alt overalt, litt verre å fylle drivstoff hvorsomhelst.

 

Tror de må finne langt mer enn pølse og kaffeavtaler for å kunne overleve om 10 år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Litt matematikk på kvelden. ;)

 

Vi har ca 2,5M biler i norge som kjører ca 4 mil for dagen. Det skulle gi et daglig ladebehov på 20000000kWh (20 millioner kWh)

Hvis 20% av det kommer fra hurtiglading må hurtigladerne levere 4000000kWh daglig. Antatt at hurtiglading for det meste foregår på en begrenset tid av døgnet, si 8 timer, ender vi med et energibehov på 500000kWh i timen, eller en effekt på 500MW.

 

500MW tilsvarer omtrent 3500 superladerstolper, eller 1-200 av disse ladeparkene her. :)

 

 

Det siste tallet der må være veldig dårlig nytt for landets(stadig færre) bensinstasjonseiere.. Dessuten må vi kanskje regne med at 20% hurtigladeandel er altfor høyt, operer Tesla med 5% globalt?

 

 

Edit: Det er vel ca 1500 bensinstasjoner i Norge i dag og det er ikke altfor lenge siden tallet var 2300..

Jeg har sagt før at blant de dummeste oppkjøp i Norge de siste årene står Cirkle K for. Samtidig må det være det smarteste strategivalget ift salg et statlig selskap har funnet på, for manglende bensinstasjoner vil snart bli et like stort fryktscenario som rekkeviddeangst til nå har vært.

 

En stikkontakt finnes tross alt overalt, litt verre å fylle drivstoff hvorsomhelst.

 

Tror de må finne langt mer enn pølse og kaffeavtaler for å kunne overleve om 10 år.

 

Hvis Cirkle K er smarte så bygger de god ladeinfrastruktur ved de mest lønnsomme bensinkioskene sine. Det er tross alt pølsene de tjener penger på, ikke bensinen.

Lenke til kommentar

Jeg har sagt før at blant de dummeste oppkjøp i Norge de siste årene står Cirkle K for. Samtidig må det være det smarteste strategivalget ift salg et statlig selskap har funnet på, for manglende bensinstasjoner vil snart bli et like stort fryktscenario som rekkeviddeangst til nå har vært.

 

En stikkontakt finnes tross alt overalt, litt verre å fylle drivstoff hvorsomhelst.

 

Tror de må finne langt mer enn pølse og kaffeavtaler for å kunne overleve om 10 år.

 

No har Statoil / Sirkel K vore ganske flinke til å etablere ladeinfrastruktur på bensinstasjonar. I Bergen, Porsgrunn og Stjørdal har dei gitt areal til Tesla Supercharger, og dei har også ingått eit samarbeid med Grønn Kontakt om å etablere hurtigladarar på menge av stasjonane.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om alle laderne er i full drift samtidig snakker vi om en total effekt på nærmere 3.000 kW eller 3 MW.

Her har ikkje TU heit forstått korleis Teslas superladarar fungerar. På Nebbenes er det ikkje 20 ladarar, men derimot 20 ladeuttak fordelt på 10 ladarar a 150 kW. Ein bil med nesten tomt batteri kan trekke 120 kW, men denne effekten vert redusert etter som batteriet vert fylt opp. På min bil frå 2014 byrjar nedtrappinga alt frå ca 30%, men eg har forstått det slik at bilar med ein nyare type batteri kan lade med full effekt vesentleg lenger.

 

For å utnytte ladarane best mogeleg er det derfor kobla to ladeuttak på kvar ladar. Den første som koblar seg på vil få den effekten bilen klarar å ta imot, mens den andre bilen vil få det som er til overs.

 

Slik sett er den maksimale effekten som ladestasjonen kan levere gitt ved 10x150 + 4x50 + 4x22 = 1788 kW.

Endret av Arne K
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det kun biler fra Tesla som kan lade på disse stasjonene? Jeg synes ikke produsentekslusive ladestasjoner er veien å gå. Håper bensinstasjoner (energistasjoner i fremtiden) begynner å investere i hurtigladere til elbiler. Circle K (Statiol), Shell og Best har mye å gjøre her for å kunne overleve i fremtiden. De må klart bevege seg fra å være enkle bensinstasjoner til å bli energistasjoner.

Lenke til kommentar

Er det kun biler fra Tesla som kan lade på disse stasjonene? Jeg synes ikke produsentekslusive ladestasjoner er veien å gå. Håper bensinstasjoner (energistasjoner i fremtiden) begynner å investere i hurtigladere til elbiler. Circle K (Statiol), Shell og Best har mye å gjøre her for å kunne overleve i fremtiden. De må klart bevege seg fra å være enkle bensinstasjoner til å bli energistasjoner.

 

Antar du tenker på Tesla laderene? De er det for øyeblikket Teslaer som kan lade fra. (Laderene fra Fortum er for diverse andre elbiler, som f.eks Leaf og Zöe) Men hvis jeg ikke tar helt feil så har Musk tidligere uttalt at Tesla er åpne for at andre bilprodusenter kan benytte seg av deres ladenettverk, dersom de betaler sin del av "kaka".. Inntil videre er det ingen bilprodusenter som har gjort det, men kan jo være noen gjør det etterhvert når elbiler blir mer populære enn ICE biler :)

 

Virker ihvertfall for meg som om det ville vært enklere for en bilprodusent å kjøpe seg tilgang til et eksisterende, verdensomspennende ladenettverk enn å skulle bygge ut et eget?

 

Men da igjen - bruk av teslas ladere krever (såvidt jeg vet) betydelig kraftigere ladeinfrastruktur i bilen enn noen andre opererer med pr dags dato, så da må de først få det på plass.. kanskje vi får se det skje når de større elbilene fra Audi, Mercedes, Volvo, etc dukker opp litt nærmere 2020?

 

Circle K har vel allerede startet med ladere på noen av deres stasjoner? Vil anta de andre kommer etter..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sagt før at blant de dummeste oppkjøp i Norge de siste årene står Cirkle K for. Samtidig må det være det smarteste strategivalget ift salg et statlig selskap har funnet på, for manglende bensinstasjoner vil snart bli et like stort fryktscenario som rekkeviddeangst til nå har vært.

 

En stikkontakt finnes tross alt overalt, litt verre å fylle drivstoff hvorsomhelst.

 

Tror de må finne langt mer enn pølse og kaffeavtaler for å kunne overleve om 10 år.

 

Tror nok ikke Circle K har noe å frykte de neste 10 årene. Per idag selges det fortsatt over 80% fossildrevne personbiler. I tillegg kommer alt av diverse båtmotorer osv. Enkelte båteiere svir jo av mer drivstoff i løpet av 14 dager i fellesferien enn de gjør hele resten av året med to biler tilsammen. Om 10 år så kanskje vi nærmer oss at 100% av nybilsalget er batteribiler (eller hydrogen.. neppe), men det vil fortsatt være millioner av motorer som trenger sitt fossile drivstoff her i landet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt matematikk på kvelden. ;)

 

Vi har ca 2,5M biler i norge som kjører ca 4 mil for dagen. Det skulle gi et daglig ladebehov på 20000000kWh (20 millioner kWh)

Hvis 20% av det kommer fra hurtiglading må hurtigladerne levere 4000000kWh daglig. Antatt at hurtiglading for det meste foregår på en begrenset tid av døgnet, si 8 timer, ender vi med et energibehov på 500000kWh i timen, eller en effekt på 500MW.

 

500MW tilsvarer omtrent 3500 superladerstolper, eller 1-200 av disse ladeparkene her. :)

 

 

Det siste tallet der må være veldig dårlig nytt for landets(stadig færre) bensinstasjonseiere.. Dessuten må vi kanskje regne med at 20% hurtigladeandel er altfor høyt, operer Tesla med 5% globalt?

 

 

Edit: Det er vel ca 1500 bensinstasjoner i Norge i dag og det er ikke altfor lenge siden tallet var 2300..

 

Langt i fra 20% kommer fra hurtiglading eller superlaning. Husker ikke nøyaktig hva tallet er for Tesla eiere, men tror det var nermere 5%, og jeg vil anta, enda lavere i Norge.

En ting som er lett å overse er at hurtiglading og superlading reduseres i takt med størrelsen på batteripakken på elbilene. Gamle 24KWH biler, hurtiglader kanskje opptil 20% av kjørelengden, selv om jeg tror 20% også er noe høyt for dem.

Lenke til kommentar

Er det kun biler fra Tesla som kan lade på disse stasjonene? Jeg synes ikke produsentekslusive ladestasjoner er veien å gå. Håper bensinstasjoner (energistasjoner i fremtiden) begynner å investere i hurtigladere til elbiler. Circle K (Statiol), Shell og Best har mye å gjøre her for å kunne overleve i fremtiden. De må klart bevege seg fra å være enkle bensinstasjoner til å bli energistasjoner.

 

Alle bilprodusenter er velkomne ved Tesla sine superladere, så lenge de spleiser inn i utgiftene tilsvarende forbruket på bilene dems og at bilene de produserer klarer å ta i mot superlading effektene.

Ingen av produsentene har tatt opp invitasjonen, ingen av konkurrentene har laget biler som klarer å lade fort nok. (hvis en bil lader sent, tar den opp plassen for lenge for de andre).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...