DuTTZi Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Skoda lanserer i dag ny SUV. Denne har jeg sett frem til, for her kan man få veldig god plass og SUV til en veldig god pris! Spesielt er det stort bagasjerom og benplass som frister, når barnesete, vogn, etc. fyller opp bilen... Live stream av premieren: Eksteriør:http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/skoda-kodiaq-leaked-ahead-official-reveal- Egentlig ikke så fornøyd med utseendet. Synes fronten har for mye "underleppe". Synes Superb ser bedre ut. Interiør: http://www.carscoops.com/2016/08/skoda-kodiaq-interior-revealed.html - Ser ut som et veldig romslig bagasjerom! Det skal bli 720 l stort bagasjerom i femseteren. Pris: ukjent, antageligvis litt under VW Tiguan. Hva synes dere? 1 Lenke til kommentar
Trouble Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Eksteriøret har litt av alt fra tyskland. Det første jeg så var en blanding mellom en Tiguan og en Grand Cherokee, som en helhet. Så begynte jeg å se en Audi Q7 ved vinduene, før jeg så litt BMW i baken.. Interiøret er veldig "amerikansk". Skoda generelt lager jo gode biler til gode priser, så denne virker jo veldig bra! Blir spennende å se utstyrsnivå.. Denne bilen ser i hvert fall veldig bra ut! Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Vet ikke helt egentlig. Er bare "enda en bil". Er egentlig ganske fan av Skoda og VAG generelt, men dette blir bare enda en liten crossover med noe sånt som 4cm høyere bakkeklaring enn en vanlig stasjonsvogn og litt plastikk i skjermbuene. Helt klart midt i blinken for dagens bilmarked, men desverre antageligvis dørgende kjedelig når det kommer til stykket. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 2. september 2016 Forfatter Del Skrevet 2. september 2016 Kommentarer: Eksteriør: Synes fronten ser bedre ut på video. Utseende fra siden og bak liker jeg ganske godt. Kule baklys sett fra siden. Ser ut som det blir en del fine farger tilgjengelig. Interiør: Skeptisk til at det ikke er trykknapper på infotainmentsystemet (vanskeligere å bytte funksjoner uten å ta blikket bort fra veien). Ellers ser interiøret fint ut, veldig oversiktlig. Egne, ordentlige knapper for temperaturstyring er bra (ikke digitale). Heldigvis en ordentlig midtarmlene som kan justeres i høyden/lengden. Setene synes jeg ser veldig bra ut, spesielt i delskinn. Benplass i baksetene ser bra ut, men kanskje bittelitt mindre enn i Superb? Det vil i så fall holde. Det De bakerste setene i syvseteren ser veldig trange ut - blir nok uansett femseteren som er mest akutell for meg. Bagasjerommet på femseteren skal bli 720 liter, men er dette med baksetene dyttet helt frem (slik at man får dårlig benplass)? Ellers ser bagasjerommet veldig stort ut. Det er et bagasjeromsgulv der man kan lagre ting under, og plassen der så massiv ut. Hvis man tar ut dette bagasjeromsgulvet (håper det går!) ser det ut som man får et veldig dypt og langt bagasjerom. Priser: Tipper 30 000 kr lavere enn VW Tiguan. Så på en Skoda Kodiaq femseter, 190 hk, 4x4, DSG, med nesten alt utstyr blir det kanskje 520 000 kr. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Jeg er nok en mer st.vogn person, så denne er nok ikke helt for meg, men har jo virkelig forståelse for de som foretrekker en bil med høyere bakkeklaring og 4x4 på enkelte av modellene. Jeg for min del hadde nok heller foretrukket en type Superb som hadde vært noe i likheten av Alltrack, Allroad etc. enn en SUV, for plassen i Superb er jo ganske romslig. Ser jo at bagasjerommet i 5 seter utgaven får et lasterom som på papiret skal være større enn hva det er Superb. For de klarer nok ikke å ha det store lasterommet og samtidig ha en like romslig baksete plass som Superb har, for Kodiaq er jo 16cm kortere enn Superb. Så de ekstra literne Kodiaq har i lasterommet vs Superb, er de jo nødt til å ta fra et annet sted når bilen er merkbart fysisk kortere i cm, greit at lasterommet er høyere i Kodiaq og dermed har noen liter å gå på der. Men likevel så er det mye plass som Superb har ellers som jeg vil tro at Kodiaq ikke vil kunne matche, men dette er jo også en helt annen type bil, så det er jo selvfølgelig ikke Superb som er bilen å sammenligne med heller. Det er nok mer interessant å se hvordan Kodiaq blir vs Tiguan XL plassmessig, for det er vel de som nesten har laget en egen ny str her i dette prissegmentet. Type Q7, X5, XC90 har jo ganske romslig plass, men de er jo i en helt annen prisgruppe også.......... Ser ut som om de ikke får det samme valget for 4x4 funksjonene som den nye Tiguan har, for der er det jo et dedikert betjeningshjul for å velge bl.a. hvilket underlag en kjører på, men det er det kanskje VW som setter en stopper for, slik at det er noe som skal skille dem..........? Når det gjelder priser på Kodiaq så skal de visstnok være noe i nærheten av Superb. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 20. september 2016 Forfatter Del Skrevet 20. september 2016 Har tatt en titt på motorspesifikasjonene (se: http://www.moller.no/no/Presse/Presse-og-bilder/Skoda/ og https://drive.google.com/drive/folders/0BzuN8YkhaIyZakFlWVNVWFJOWms). Det interessante her er å se på hvilke kombinasjoner av bensin/diesel, DSG, og girkasse man har:- 1.4 TSI, 150 hk, 4x4, 6-trinns DSG, 250 nm- 2.0 TSI, 180 hk, 4x4, 7-trinns DSG, 320 nm- 2.0 TDI ,150 hk, 4x4, 7-trinns DSG, 340 nm- 2.0 TDI, 190 hk, 4x4, 7-trinns DSG, 400 nmNå er det altså mulig med bensinmotor, med 4x4 og DSG uten å måtte velge den dyre 280 hk TSI-motoren (eneste mulighet på Skoda Superb blant annet)! 2.0 TSI 180 hk ser veldig interessant ut, hvertfall når man tenker på at en del byer kanskje innfører dieselforbud etc.. Spørsmålet er om 2.0 TSI da blir et bedre valg enn 2.0 TDI som har +10 hk og +80 nm Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Det er noen ting i mine øyne som er interessant med 2,0/180hk TSi motoren og DSG 7 kassa her i forhold til hva som er tilgjengelig med tilsvarende motor i Superb. DSG 7 er nå en oljefylt kasse, ikke tørrplate som den er på Superb og mange andre versjoner hos Skoda og VW DSG 7 kassa tåler da faktisk belastningen (dreimomentet), og har nå da ikke en nedtrimmet motor som 1,8/180hk er på Superb. På Superb så er 1,8/180hk ned trimmet til 250nm på DSG 7 kassa som er i den. At det nå også (som du skriver) er muligheter for 4x4 uten å måtte velge en for liten bensin motor (etter min mening), eller en motor som er meget kostbar. Denne nye motoriseringen, girkassen og muligheten for 4x4 skulle jeg gjerne ønske også ble tilgjengelig i Superb. Når det gjelder hva en er best tjent med av diesel vs bensin, så er det jo så forskjellige behov og meninger om dette, så det er nok vanskelig å finne noe som passer for alle. Det er i hvert fall merkbar forskjell på et dreimoment på 250nm og 350 nm når det gjelder 1,8/180hk vs 2,0/220hk TSi motorene, i tillegg til at det er en DSG 7 vs DSG 6 kasse også, så det har vel kanskje også noe å si for hvordan de er ‹‹giret›› og hvordan de da yter.........? En diesel har jo gjerne et merkbart bedre dreimoment og henter kreftene sine ved andre turtall, så for en type ‹‹SUV›› som Kodiaq er så er det kanskje mer riktig med en diesel i den type bil uten at det er en fasit, jeg for min del hadde likevel valgt bensinutgaven om jeg skulle ha valgt Skoda Kodiaq. Jeg har nå vurdert en periode å bytte ut min Superb 1,8/180hk til fordel for en med 2,0/220hk i stedet for å få et bedre/høyere dreimoment, da det er litt tomt for krefter når bilen er fullastet (og det er den ofte for min del). Jeg ble dessverre ikke klar over at min Superb har en nedtrimmet motor før jeg hadde kjøpt den og begynt å bruke den litt. Det står jo i brosjyra, men jeg leste kun 320nm og overså at det gjaldt for manuell girkasse, og ikke DSG 7 kassa som den blir levert med i Norge, dumt at de oppgir noe i en norsk brosjyre som ikke er tilgjengelig. Men men, det handler jo om å følge med litt selv også....... Trodde jo den våknet litt mer til liv etter at den ble kjørt inn, men nå etter noen tusen km så er det ikke så mye mer å hente når den er fullastet. Men jeg har en type kjøring som gjør at jeg ikke har lyst på diesel, bl.a. på grunn av mye småkjøring. Det er også en hel del andre ting som gjør at jeg ikke vil ha diesel, men det er jo kun mine egne meninger, så de skal jeg la vær å ramse opp nå igjen....... Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Er fint å se at Skoda endelig har fått tilgang våtclutch dsg7 ja. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 En diesel har jo gjerne et merkbart bedre dreimoment og henter kreftene sine ved andre turtall, så for en type ‹‹SUV›› som Kodiaq er så er det kanskje mer riktig med en diesel i den type bil uten at det er en fasit, jeg for min del hadde likevel valgt bensinutgaven om jeg skulle ha valgt Skoda Kodiaq. Nå er forskjellen i dreiemoment på sammenlignbare bensin- og dieselmotorer i dag ikke lenger så stor, det er nemlig nå slik at de er utstyrt med tvangsmating hele gjengen. Hvis du sammenligner turbodieselmotorer med bensindrevne sugemotorer er det klart du har rett, men da sammenligner du også på et svært dårlig grunnlag. På nye E-klasse (213) kan man se følgende: E250 (1991 cc) yter 211hk og 350Nm E220d (1950 cc) yter 194hk og 400Nm I tillegg kan jeg nevne at den større bensinmotoren (E400) har maks dreiemoment (480Nm) fra 1600 til 4000rpm, mens E400 4Matic har det samme momentet fra 1200 til 4000rpm. E43 AMG har forresten 521Nm, ikke verst for en 3-liters bensinmotor. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Nå er forskjellen i dreiemoment på sammenlignbare bensin- og dieselmotorer i dag ikke lenger så stor, det er nemlig nå slik at de er utstyrt med tvangsmating hele gjengen. Hvis du sammenligner turbodieselmotorer med bensindrevne sugemotorer er det klart du har rett, men da sammenligner du også på et svært dårlig grunnlag. På nye E-klasse (213) kan man se følgende: E250 (1991 cc) yter 211hk og 350Nm E220d (1950 cc) yter 194hk og 400Nm I tillegg kan jeg nevne at den større bensinmotoren (E400) har maks dreiemoment (480Nm) fra 1600 til 4000rpm, mens E400 4Matic har det samme momentet fra 1200 til 4000rpm. E43 AMG har forresten 521Nm, ikke verst for en 3-liters bensinmotor. Akkurat det er jeg både enig med deg i og helt klar over, det gjelder nesten de samme tallene for Skoda Superb sin del 2,0/220hk - 350nm TSi 2,0/190hk - 400nm TDi Hvor TDi utgaven koster ca 10.000,- mindre og har 4x4 (uten 4x4 så er prisforskjellen enda større i dieselens fordel), så for enkelte er nok det et betydelig bedre valg med diesel, men ikke for meg som ikke vil ha diesel i privatbilen. Forskjellene blir litt større for Kodiac sin del, for da er det også mindre hk i bensinmotoren. 2,0/180hk - 320nm TSi 2,0/190hk - 400nm TDi Og det var her jeg mente at en har et merkbart høyere dreimoment på TDi, enn en har på TSi utgaven, men hvordan de vil være prismessig opp mot hverandre er det ingen som vet enda, da prisene for den nye Kodiaq ikke er offentlige enda......... Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 30. september 2016 Forfatter Del Skrevet 30. september 2016 (endret) Bilen er vist på Paris-utstillingen. Det er også kommet mer info på offisielle hjemmesider. - Ser ut som at fem-seteren ikke har skyvbare seter. - Benplassen i femseteren ser ganske bra ut. Iflg. presseinformasjon 10,4 cm (Superb 15,7 cm), Octavia III 7,3 cm). - Bagasjerom i fem-seteren er 720 l. Jeg kan sammenligne med bagasjerommet med Skoda Superb Superb: 660 liter.L: 114 cm, B: 101 cm H: 100 cm Kodiaq: 720 liter. + 9%L: 117 cm, B: 100 cm. H: ser ut som mer enn 101 cm iflg. tegninger (kanskje 115 cm?).+ 17% i faktiske mål (Kodiaq har mindre skrånende bakluke, og litt høyere opp fra toppen av stolryggen til taket) Har en Octavia 2010-modell nå. For trangt med barnesete bak sjåfør. God bagasjeplass, men det får man aldri nok av når man skal ha med seg vogn, reiseseng, diverse, på tur. Har sammenlignet målene med Kodiaq: 580 l bagasjerom vs 720 l = 24% mer plass. (Dette gjelder også for høyde, bredde, lengde-mål i cm (da inkluderes plass opp til taket, og plass under gulvet ekskluderes). Benplass: 2,7 cm vs. 10,4 Tidligere, hvis man ville ha god plass til barneseter og bagasje måtte man ofte ty til såkalte "familiefraktere" (Ford S-Max/VW Touran med bagasjerom på 700-750 liter). Disse er stygge. Nye Superb var et alternativ, eller MB E-klasse (veldig dyr). Hvis man ville ha SUV var de enten for små (kompaktsuver) eller for dyre (eks. XC90/Q7 = 800-900 000 kr). Endelig ser det ut til at man kan få seg SUV med god plass til barneseter og stort bagasjerom til en akseptabel pris! Endret 30. september 2016 av DuTTZi Lenke til kommentar
Marantz Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Jeg ser bilen blir antatt å være et rimelig alternativ. Men tør noen tippe på pris? 500k - 600k ? Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 30. september 2016 Forfatter Del Skrevet 30. september 2016 Priser: Tipper 30 000 kr lavere enn VW Tiguan. Så på en Skoda Kodiaq femseter, 190 hk, 4x4, DSG, med nesten alt utstyr blir det kanskje 520 000 kr. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 DuTTZi er nok ikke så langt unna, men jeg tror faktisk ikke det blir noen prisforskjell mellom Kodiaq og Tiguan. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Priser: Tipper 30 000 kr lavere enn VW Tiguan. Så på en Skoda Kodiaq femseter, 190 hk, 4x4, DSG, med nesten alt utstyr blir det kanskje 520 000 kr. Snakket med en selger i går, og han sa at en skal tenke i retning av prisene til Superb. Det betyr at DuTTZi treffer meget bra med tanke på at en Skoda Superb 2,0/190hk 4x4 TDi L&K koster fra 519.000,- Nå er jo ikke det en prisliste som er 100% klar enda for Kodiaq, men en viss indikasjon på hva som er forventet prising får en jo. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Det vil overraske om den ikke blir noe dyrere enn Superb, med tanke på at det er en SUV som på mange måter blir i samme størrelse som Superb. Altså en stor SUV. Jeg har også snakket med noen som kjenner litt bedre til greiene enn det jeg selv gjør, da er meldingen at man må regne med en pris svært nære prisen på Tiguan. Lenke til kommentar
Marantz Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Halv pris av XC90, like stor og helt oppdatert på ustyrsfronten? Dette kommer til å bli en storselger! Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 5. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2016 Tysk side rapporterer om startpris (minste motor, manuell og to-hjulsdrift) blir 600 euro LAVERE enn tilsvarende Superb (https://autonotizen.de/neuigkeiten/skoda-kodiaq-grundpreis). Utslippene blir litt høyere iflg. databladet jeg har sett, og dette straffes nok litt mer i Norge? I sum ser det ut til at prisen på Kodiaq trolig blir ganske lik Superb. Ser også at det var sportsseter i Kodiaq i Paris, som så ganske bra ut Lenke til kommentar
Marantz Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Oi oi oi. Jeg ser at Superb Laurin og Klement 2,0 TDI 190 hk 4x4 6-trinns DSG (Aut.) ligger på 523.000,- L&K variantene er de best utstyrte, ikke sant? Dette ser meget bra ut! Lenke til kommentar
Marantz Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 (endret) Jeg ser at Skoda Superb i det foreslåtte statsbudsjettet kommer godt, og til dels godt ut. Fra nesten 10.000 til 40.000 mindre i avgifter. Kan det tenkes å slå positivt ut for Kodiaq'en også? Endret 7. oktober 2016 av Marantz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå