Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gigabit..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva mener du med "vanlig" swith? En switch til under 500,-? Da er svaret nei. Finnes mange som har 1Gigabit upplink port. Er også noen som har 1Gigabit på alle portene, men da må du litt opp i pris. Et eksempel på det siste finner du her. Om du bare skal ha lan så kjøp heller en "vanlig" 10/100 som denne, 1 gbit er ikke verdt prishoppet.

Lenke til kommentar
Ok..men trenger jeg det egentlig? Har jo en gammel svitsj da men... Har bare ca 1000 kr for å kjøpe utstyret for..? :wallbash:

For en tusenlapp kan du stort sett drite i gigabit whatsoever. Billige switcher koster rundt to laken, og for en router med innebygd gigabit switch må du vel nærmere tre...

Lenke til kommentar
Hei hei!

Finnes det egentlig en helt vanlig router men som har Gigabit svitsj innebygd istedenfor 10/100 kbps svitsj?:yikes: I så fall hvor skaffer jeg det? :shrug:

Nei, det tror jeg ikke, har ikke sett noen.

1000Mb/s er fortsatt dyrt og ikke nødvendig for en BB-router, dog så er det nok ikke lenge til dette kommer.

Lenke til kommentar

Router med innebgygd gigabit switch finnes ikke så vidt jeg vet, ikke for oss "vanlige dødlige" iallefall.

Hva skal du med det vis du bare skal ha hjemmelan da ?

HOlder lenge med en 10/100 switch da. Hvorfor trenger du router ?

Vis du skal dele internetten din og har ADSL/XDSL så er det bare å bruke en hubb eller switch å sette en vanlig nettverkskabel fra adsl modemet til switchen der alle er koblet til. Da har automatisk alle tilgang til internett.

Dette gjelder bare vis modemet ditt kjører NAT, de aller fleste selvskaper kjører "ekte" NAT i ADSL modemene sine, vet iallefall at Nextgentel og bluecom gjør det. Men vet at tiscali har "uekte" nat løsning, der får du bare 3 ip adresset utdelt, slik at det er bare 3 stk som kan koble seg opp mot internett med ADSL fra tiscali.

For å løse dette problemet MÅ du ha en router, eller sette opp en maskin som en router.

Lenke til kommentar
Dette gjelder bare vis modemet ditt kjører NAT, de aller fleste selvskaper kjører "ekte" NAT i ADSL modemene sine, vet iallefall at Nextgentel og bluecom gjør det. Men vet at tiscali har "uekte" nat løsning, der får du bare 3 ip adresset utdelt, slik at det er bare 3 stk som kan koble seg opp mot internett med ADSL fra tiscali.

uter.

Takk og lov for at du tar feil med hensyn til Bluecom, de kjører ikke NAT, de gir deg ekte IP-er akuratt som Tiscali og ikke slikt NAT-søppel som noen ISP-er liker og plage sine kunder med.

Lenke til kommentar

uter.

Takk og lov for at du tar feil med hensyn til Bluecom, de kjører ikke NAT, de gir deg ekte IP-er akuratt som Tiscali og ikke slikt NAT-søppel som noen ISP-er liker og plage sine kunder med.

Hm... Jeg hadde blucom før og de kjørte NAT. Men mulig de har endre policy...

Dessuten er NAT mye bedre enn slik som tiscali gjør! Da kan du koble opp så mange du vil bak routeren, dette kan du ikke når du ikke kjrøer NAT. Eller tviler sterkt på om tiscali gir eks. 50 faste ip`adresser til en kunde.

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at routere med gigabit nettverk finnes, disse "billige" xdsl routerne klarer ikke så mange hundre brukere før de knekker sammen, og en mye bedre løsning ville da være å bruke en linux maskin med gigabit kort og en gigabit switch etter den..

Lenke til kommentar

Dessuten er NAT mye bedre enn slik som tiscali gjør! Da kan du koble opp så mange du vil bak routeren, dette kan du ikke når du ikke kjrøer NAT. Eller tviler sterkt på om tiscali gir eks. 50 faste ip`adresser til en kunde.

Svjv har Bluecom aldri kjørt NAT, hvorfor tror du det?

Det er helt greit at du synes NAT er flotte greier men og tvinge folk til og kjøre NAT er bare tull.

En skikkelig IP er en skikkelig IP uansett hvor masse rart man greier og fikse med en NAT-router.

Lenke til kommentar

Det er helt greit at du synes NAT er flotte greier men og tvinge folk til og kjøre NAT er bare tull.

En skikkelig IP er en skikkelig IP uansett hvor masse rart man greier og fikse med en NAT-router.

Snakker om du egentlig ? Skikkelig IP ?

Dessuten har du ikke Fast ip med tiscali iallefall ,den ip`adressen endrer seg. Og det er ingen som tvinger deg til å kjøre NAT, de fleste levandører tilbyr faste Ip`adresser.

Men hva skal du med sånn wannabe fast ip adresse du får av tiscali da ? Får jo gjort alt annet med et NAT system.

Lenke til kommentar

Svjv har Bluecom aldri kjørt NAT, hvorfor tror du det?

Hmm, hvordan hadde du da koplet opp 5 maskiner samtidig via 1 IP addresse ?

NAT brukes forøvrig mye innenfor samtlige ISPs nettverk uansett, så her er du helt på bærtur...

Lenke til kommentar
Hmm, hvordan hadde du da koplet opp 5 maskiner samtidig via 1 IP addresse ?

NAT brukes forøvrig mye innenfor samtlige ISPs nettverk uansett, så her er du helt på bærtur...

Hva snakker du om?

Jeg vil ikke ha en jeg vil ha fem IP-er til disse maskinene.

Og hvorfor plages jeg ikke med NAT-problermer hvis alle ISP-er bruker NAT i sitt nett?

Har du noe eksempel?

Lenke til kommentar
Snakker om du egentlig ? Skikkelig IP ?

Får jo gjort alt annet med et NAT system.

En skikkelig IP rett mot maskinen og som maskinen svarer på og ikke gjenom noe NAT.

Og er du sikker på at absolutt alle obskure løsninger funker igjenom NAT?

Jeg skjønner ikke hvorfor en haug med folk sitter og hevder at NAT er like bra som ordentlige IP-er, håper man snart får IPv6 slik at man kan utstyre alt som krabber og går med IP-er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...