Zeph Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 (endret) Dette minnar litt om den gang det gjekk mot slutten på breidband med GB-grense. Fart er fint det, men det folk flest vil ha er fri databruk, så ein faktisk kan få brukt denne fantastiske hastigheita i meir enn nokre minutt på dei billigaste abonnementene. Eg vil tippe det er Snapchat og Facebook som står for ein stor andel av trafikken, og det er ikkje snakk om video i 4k der. Det positive oppi dette er at fleire selskap kjemper om markedet. Forhåpentlegvis vil ein av dei snart kjøre på med rimelege abonnement med fri bruk, som kan få resten til å følgje etter. Det er mykje prat om mobilabonnementet for tida og operatørane justerer på ei krone her og ei krone der. Endret 1. september 2016 av Zeph 1 Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Nå har jeg hatt abonnement som gir alt fra maks 10 mbits (Hello) til det jeg har nå med maks 450 mbits (Telenor). Har aldri sett "mer" enn rundt 180 mbits nedhastighet så de 450 mbits er nok ganske teoretiske da det nok ikke ofte er kapasitet i nettet til å levere såpass høye hastigheter kombinert med god dekning osv. Det jeg har merket meg er at de periodene jeg har hatt abonnement uten lav hastighetsbegrensning så har jeg opplevd kortere responstid fra nettet slik at surfing, innlasting av video o.l. har virket noe raskere. Når abonnementet strupes på hastighet så virker det å påvirke ping o.l. i negativ forstand, men forskjellen er nok minimal i normal bruk og jeg har ikke empiriske data å vise til for å underbygge opplevelsen min. Men jeg er ganske sikker på at observasjonen min er korrekt, nemlig at sterk struping av hastighet går utover mer enn kun farten men også vil påvirke responstiden i negativ grad. Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Dette minnar litt om den gang det gjekk mot slutten på breidband med GB-grense. Fart er fint det, men det folk flest vil ha er fri databruk, så ein faktisk kan få brukt denne fantastiske hastigheita i meir enn nokre minutt på dei billigaste abonnementene. Eg vil tippe det er Snapchat og Facebook som står for ein stor andel av trafikken, og det er ikkje snakk om video i 4k der. Det positive oppi dette er at fleire selskap kjemper om markedet. Forhåpentlegvis vil ein av dei snart kjøre på med rimelege abonnement med fri bruk, som kan få resten til å følgje etter. Det er mykje prat om mobilabonnementet for tida og operatørane justerer på ei krone her og ei krone der. Jeg lurer på hvem som først lanserer fri databruk av sosiale medier, enkelte streamingtjenester o.l. Jeg er egentlig ikke positiv til den slags variant men må innrømme at om jeg får fri bruk av Facebook, Netflix, Youtube o.l. via mobilen/nettbrettet så har jeg ikke lengre behov for særlig mer enn 8-10 GB data mot de 60 GB jeg betaler for i dag. I Sverige har Telia.se fri databruk for Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp med mer: http://www.telia.se/privat/telefoni/frisurfsocial?intcmp=start_teaser_frisurfsocial Og i USA har du fri databruk ved streaming av Youtube, Netflix, HBO med flere hos T-Mobile: http://www.t-mobile.com/offer/binge-on-streaming-video.html Ser for meg at Telia vil lansere noe lignende som de har i Sverige etterhvert i Norge også. For den "normale" mobilbrukeren så tror jeg det vil spare inn en del på datapakkene om sosiale medier får fri databruk mens oss storbrukere ikke vil se på det som noe stor fordel. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Jeg kan ikke se noe forskjell på Telenor Kontant. Sløv journalistikk. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Dette er som om fartsgrensa på E6 settes opp fra 160 til 250 km/t. Null betydning, bortsett fra hvis du vil bruke opp datakvoten din på å kjøre Ookla speedtest. Kutt heller pristillegget på disse jævla spesialnummerne. Dere er idioter, alle operatørene. Enten er det forbrukerne som er idiotene, eller så tror operatørene at det er forbrukerne som er idiotene. De har "reell konkurranse" på faktor etter faktor som ikke betyr noe for brukerne. Hvis dette virker i forhold til å skape interesse hos forbrukerne, er det forbrukerne som er idioter som går på det. Hvis det ikke virker, så tar de feil når de tror at forbrukerne er idioter. Men alle forklaringer ender opp på at teleoperatørene tror at forbrukerne er idioter. Litt av problemet ligger også i det faktum at Telenor og Telia har duopol og alle andre aktører må krype til korset om de ønsker å bruke deres nett. Resultatet er regelrett diktaturiske kontrakter der det kreves individuelle og hemmelige kontrakter skrevet av utspekulerte advokater. Et eksempel er Banzai som tilbydde 100 GB med maks fart på Telias nett før Telia fikk kalde føtter og tvang Banzai til å roe seg ned på både kvote og hastighet. Den reelle konkurransen ligger mellom Telia og Telenor. Lenke til kommentar
BizzyX78 Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 (endret) - Dette er en grei måte for tilbyderne å få kartlagt hvem det er som får høyest hastighet og hvor dem befinner seg.På den måten får dem et bilde av hvor det trengs utbedring for å utligne hastighets forskjellene.Men for forbrukerne sin del så tror jeg nok at dette kommer til å virke imot sin hensikt, da forbrukerne vil begrense bruken av mobil-data for å sikkre seg om at dem ikke overstiger grensen for Data-kvoten som er fastsatt i forhold til abonnementet sitt.Idealt sett som mange andre her på tråden har påpenkt så hadde det vært bedre for forbrukerne å fått fri bruk av data fremfor fri hastighet.Da fri hastighet på mindre Data-kvoter er en dårlig kombinasjon.Men det igjen hadde ikke lønnet seg for tilbyderne, da prisen per GB ikke akkurat er gratis, for å si det på den måten.Særlig siden det er snakk om millioner av brukere ganget med ubegrenset mengde av data.Som andre også har påpekt så tror jeg ikke at det teknisk sett hadde vært mulig heller med fri bruk da det hadde kvelt nettet fullstendig.Iallefall slik som situasjonen er per dags dato.Jeg tror kanskje det hadde hjulpet litt på om dem hadde åpnet alle slusene samtidig.Med både fri bruk og fri hastighet.Men frykter nok at selv.det hadde kvelt nettet.For ikke å snakke om at prisen på et slikt abonnementet hadde skutt i været.Så bare et ekstremt mindretall hadde tatt seg rå til det.Og det igjen hadde ikke lønnet seg for tilbyderne i det lange løp, da dem så gjerne vil tjene litt penger.For tilbyderne så gjelder kvantum først og så kvalitet neste.Forbrukerne ønsker seg i pose og sekk.By the Vei...Med kvantum så mener jeg at antallet kunder er mer viktig for tibyderne enn å tilfredstille et mindre tall stor-forbrukere. Endret 1. september 2016 av BizzyX78 Lenke til kommentar
Varog Kervarec Skrevet 1. september 2016 Forfatter Del Skrevet 1. september 2016 Jeg kan ikke se noe forskjell på Telenor Kontant. Sløv journalistikk. Eller kanskje sløv lesing? Jeg siterer fra artikkelen: "Fri fart-tilbudet gjelder fra fredag, og varer ut året. Det gjelder for samtlige abonnementer, også kontantkortene". Takk for innspillet! 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 @Varog: Det har blitt påpekt lengre oppe at konkurransen på mobilmarkedet handler om ting som ikke er direkte viktige for forbrukerne. Da snakker vi om spesialnummer og at Telenor sperrer for de alternative nummerne. Jeg forventer at en gravende journalist tar opp dette temaet, både ved å stille kritiske spørsmål til operatørene og ved å intervjue NKOM og fagfolk i telekom miljøene. Så langt har temaet blitt dekket ved at info folkene hos operatørene har presentert forklaringer som varierer mellom fyllerør og direkte løgn. Du kan sende meg en pm så kan jeg gjerne sende deg bakgrunnsstoff. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Hva med Komplett mobil? Er de også med på fri fart? Lenke til kommentar
rillto Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Forbanna dårlig timing da jeg for 2 dager siden klikket på 300mb/s på Talkmore sine sider. Nå betaler jeg altså 49kr ekstra i måneden for noe jeg hadde fått likevel:( Lurer på hva som skjer hvis jeg fjerner tjenesten igjen? Og till alle de som sier det ikke betyr noe. Hvorfor kjøper dere dyre telefoner til titusener av kroner for at de store prosessorene skal vente på datapakker?? Min lille Samsung Xcover 3 er lynkjap på 4G+ Den er faktisk raskere ute enn på hjemmenettverket som er tilkoblet på 5Ghz Telenor sitt nett har mindre lag enn Telia. Små filer flyttes utrolig raskt i Telenor nettet. Store filer har gjerne større hastighet totalt sett i Telia sitt nett. Men for meg som er tilkoblet server hele arbeidsdagen og stadig oversender små pakker er Telenor merkbart mer responsivt selv om jeg ikke bruker opp 2 GB pakken i løpet av måneden. Lenke til kommentar
rillto Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 (endret) Når har du følt at 10mbit er for tregt på mobilen?! Høy toppfart er meningsløst, med unntak av noen svært få som feks trenger rask dataoverføring på laptoppen. De få trenger uansett mye data og de dyre abonnementene har høye hastigheter også. Så alt av "vi tilbyr så så mange megabit per sekund" er bare tøv og det er bra at selskapene endelig slutter å slå på den døde hesten. Ut fra din påstand kan man konkludere med at du ikke har hatt telefonen din tilkoblet wifi engang. Du merker forskjellen hver gang du kobler fra wifi til 4g. 10mb er dessuten sirup hvis du har hatt 300mb eller fri fart på mobilnettet også. Endret 1. september 2016 av rillto Lenke til kommentar
rillto Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 (endret) Nå har jeg hatt abonnement som gir alt fra maks 10 mbits (Hello) til det jeg har nå med maks 450 mbits (Telenor). Har aldri sett "mer" enn rundt 180 mbits nedhastighet så de 450 mbits er nok ganske teoretiske da det nok ikke ofte er kapasitet i nettet til å levere såpass høye hastigheter kombinert med god dekning osv. Det jeg har merket meg er at de periodene jeg har hatt abonnement uten lav hastighetsbegrensning så har jeg opplevd kortere responstid fra nettet slik at surfing, innlasting av video o.l. har virket noe raskere. Når abonnementet strupes på hastighet så virker det å påvirke ping o.l. i negativ forstand, men forskjellen er nok minimal i normal bruk og jeg har ikke empiriske data å vise til for å underbygge opplevelsen min. Men jeg er ganske sikker på at observasjonen min er korrekt, nemlig at sterk struping av hastighet går utover mer enn kun farten men også vil påvirke responstiden i negativ grad. Du er ikke alene om den konklusjonen. Ping er like viktig som max hastighet på enorme filer. Telefoner flest sender små pakker med data om gangen når man sender meldinger, henter epost eller liknende. Høy hastighet på filmstreaming blir uvesentlig så lenge filmen kun har 24 bilder pr sek og oppløsningen er låst av avsenders codek. Endret 1. september 2016 av rillto Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 (endret) Komplett mobil har fri fart. Og de har lansert fri data i EU. Unngå skyhøy feriefakturaFørst i Norge! Vi vet at ditt mobilbruk forandrer seg gjennom året. Med MobiFlex kan du tilpasse ditt abonnement og unngå ubehagelige overraskelser etter reisen. Slå av og på «Fri bruk i EU» når du vil, også for korte reiser. Du betaler kun for de dagene du er borte, og det hele styres enkelt fra Min Side. For eksempel vil det koste kun 40 kroner med fri bruk av; data, tale, SMS, og MMS i 14 dager under et opphold i EU. Hva er MobiFlex?Vi er først i Norge med å tilby «Fri bruk i EU» kun for reisen, denne tjenesten koster 2,70 kr per dag. Våre abonnement gir deg mye data til svært gode priser. Fri fart inkludert i alle våre abonnement ut året. Alle våre abonnement inkluderer fri tale, SMS og MMS Full 4G+dekning fra Telenor. Nå venter jeg bare på fri data i Norge!! Hvem tør å ta steget fullt ut først?? bindingstid på 12 mnd. (med 3 mnd. oppsigelsestid) på dyre landlinjer må ta slutt en gang! Når 5G kommer så blir det ikke noe poeng i landlinjer for den enkelte forbruker, er min "spådom". Endret 1. september 2016 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Seifenblase Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Usikker om jeg har vært testperson eller noe, men har hatt "fri fart" hos Telia/Netcom lenge. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Jeg kan ikke se noe forskjell på Telenor Kontant. Sløv journalistikk. Eller kanskje sløv lesing? Jeg siterer fra artikkelen: "Fri fart-tilbudet gjelder fra fredag, og varer ut året. Det gjelder for samtlige abonnementer, også kontantkortene". Takk for innspillet! Om dette hadde vært sant hadde man fått ubegrenset data til maks fart for 300 kroner i måneden. Telenor selger 20 GB for 599 kr. Her er det noe muffins. Sannsynligvis er det farta før 500 MB som er skrudd opp, og farta etter uforandret. Dermed er påstanden om at "alle fartsgrenser er opphevet" feil. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Med de datakvotene blir det som å kjøre sportsbil med en bensintank på 1 liter. Kortvarig morro... 2 Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Vil facebook, snapchat og vg.no laste raskere om man har fullstendig maks fart av det som er tilgjengelig? Føler ikke jeg merker noen forskjell på de elementære tjenestene via mobildata eller wifi. Nå er jeg heldig og slipper edge og gprs tilkoblinger når jeg er på farten.. Lenke til kommentar
Varog Kervarec Skrevet 1. september 2016 Forfatter Del Skrevet 1. september 2016 [...] Tallene de har nå er og av typen: Opptil 10 Opptil 150 Osv. Så nå er det opp til teoretisk makshastighet for senderen du er koblet til. For HSPA+ er det 42, 4G har 150 eller 300? 4G+ er 450. Si ifra hvis jeg har tatt feil med tallene Hei! Jeg ser ingen direkte feil i tallene dine, men jeg tenkte jeg skulle smette inn et par fakta. For det første et par ord om frekvensbånd. LTE Advanced-teknologien åpner nemlig for at operatøren kan ta i bruk både to og tre frekvensbånd samtidig. Bruker du to bånd, får du én teoretisk grense. Bruker du tre, ligger grensa høyere. På engelsk kalles teknologien "LTE-Advanced Carrier Aggregation", på norsk har vi kalt det både "multibærerteknologi" og "åpne kanaler" i våre spalter. Merk at det er lett å gå surr i terminologien, ettersom det ingeniørene kaller LTE Advanced (LTE A) er det reklamen kaller 4G+. Dette er altså samme sak, omtalt ved forskjellige navn. For det andre er det slik at mengden radiospektrum mobilselskapet disponerer er helt avgjørende for hvor mye fart det kan tilby. Her er et eksempel på hvordan multibærerteknologi anvendt på to frekvensbånd slår ut avhengig av det tilgjengelige spektrumet (tallene reflekterer teoretiske makshastigheter): * 10 MHz i 800 + 10 MHz i 1800: 150 Mbit/s. * 10 MHz i 800 + 15 MHz i 1800: 187 Mbit/s. * 10 MHz i 800 + 20 MHz i 1800: 225 Mbit/s. * 20 MHz i 2600 MHz-båndet + 20 MHz i 1800 MHz-båndet gir en teoretisk toppfart på 300 Mbit/s. Og så, for å komplisere det hele enda mer, er det slik at operatørene har ulik mengde spektrum tilgjengelig avhengig av hvor i landet vi befinner oss. Riktignok er bruksretten deres nasjonal, men hvordan spektrumet brukes vil variere fra sted til sted. Dette henger sammen med at deler av spektrumet brukes til andre formål. I en storby som Oslo er det ganske så stappfullt i nettene, og 1800 MHz-båndet kan for eksempel være låst til tale. Det finnes mye å si om dette, men jeg stopper der 1 Lenke til kommentar
Varog Kervarec Skrevet 1. september 2016 Forfatter Del Skrevet 1. september 2016 (endret) Jeg kan ikke se noe forskjell på Telenor Kontant. Sløv journalistikk. Eller kanskje sløv lesing? Jeg siterer fra artikkelen: "Fri fart-tilbudet gjelder fra fredag, og varer ut året. Det gjelder for samtlige abonnementer, også kontantkortene". Takk for innspillet! Om dette hadde vært sant hadde man fått ubegrenset data til maks fart for 300 kroner i måneden. Telenor selger 20 GB for 599 kr. Her er det noe muffins. Sannsynligvis er det farta før 500 MB som er skrudd opp, og farta etter uforandret. Dermed er påstanden om at "alle fartsgrenser er opphevet" feil. Hei! Hva Telenor vil gjøre med farta etter at kvota di er brukt opp, vet jeg ikke. Men det er et interessant spørsmål. Men ikke glem dette, da: Selv om farta nå slippes fri, betyr det ikke at ting nødvendigvis går raskere på telefonen din. Du skal være en avansert bruker, skal du få klemt 100-200 Mbit/s ut av forbindelsen din. Selv om toppfarta finnes tilgjengelig, er det knapt noen som faktisk vil bruke den. Endret 1. september 2016 av Varog Kervarec Lenke til kommentar
Varog Kervarec Skrevet 1. september 2016 Forfatter Del Skrevet 1. september 2016 @Varog: Det har blitt påpekt lengre oppe at konkurransen på mobilmarkedet handler om ting som ikke er direkte viktige for forbrukerne. Da snakker vi om spesialnummer og at Telenor sperrer for de alternative nummerne. Jeg forventer at en gravende journalist tar opp dette temaet, både ved å stille kritiske spørsmål til operatørene og ved å intervjue NKOM og fagfolk i telekom miljøene. Så langt har temaet blitt dekket ved at info folkene hos operatørene har presentert forklaringer som varierer mellom fyllerør og direkte løgn. Du kan sende meg en pm så kan jeg gjerne sende deg bakgrunnsstoff. Hei Tom! Jeg er godt kjent med debatten rundt overtakserte nummer, som det kalles. Deler av pressen har fattet interesse for dette, og tar jeg ikke mye feil så har du lest de samme artiklene som meg. Her et eksempel fra Dinside.no: http://www.dinside.no/okonomi/hvor-dyrt-er-det-a-ringe-et-femsifret-telefonnummer/61008424 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg