Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Opera mistet nesten 30 millioner nettleser-brukere

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Opera er basert på eldre chrome nettleser så det er ikke noe rart.

Firefox\chrome er nok det beste på hver sin måte, chrome er best på film særlig html5.

Mens firefox har flest utvidelser og tema.

Så for folk flest er det lite valg muligheter. Opera er dårlig på å oppdatere nettleseren også.

Lenke til kommentar

Hvorfor får:

https://html5test.com/

firefox 461 poeng

opera 489 poeng

Chrome 499 poeng

Opera versjon nr 39 finnner ikke nyere versjon en det:

Versjon: 39.0.2256.48 - Opera er oppdatert

Oppdateringskanal: Stable

System: Windows 10 64-bit (WoW64)

Nettleser-identifisering

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/52.0.2743.82 Safari/537.36 OPR/39.0.2256.48

Chrome versjon Versjon 53.0.2785.89 m.

Mener du problemet mitt ligger på min pc\internetforbindelse?

Endret av LMH1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den påstanden er bare tull LMH1. Opera er alltid basert på siste versjon av Chromium. Vi er en av få kjerneutviklere på Chromium-plattformen, og etter Google den største bidragsyteren på plattformen. På noen områder kommer forbedringer i Chromium først til Opera, f.eks nå senest innen batteriforbedringene vi har bidratt med.

Mvh

Henrik Gustav Faller

Kommunikasjonssjef i Opera

Hvorfor finnes opera mini når vanlig opera browser er akkurat det samme under et annet navn?

Endret av Elefantmesteren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med andre ord vokser brukermassen, om enn svakt, på smarttelefoner og PCer, men går nedover på gamle typer telefoner?

Hvorfor finnes opera mini når vanlig opera browser er akkurat det samme under et annet navn?

Opera Mini og Opera er jo ikke akkurat det samme. Opera Mini er en "tynn klient" som avhenger av en browser-motor på Operas servere. Opera-browseren er en fullverdig browser som ikke er avhengig av motoren på Operas servere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor får:

https://html5test.com/

firefox 461 poeng

opera 489 poeng

Chrome 499 poeng

Opera versjon nr 39 finnner ikke nyere versjon en det:

Versjon: 39.0.2256.48 - Opera er oppdatert

Oppdateringskanal: Stable

System: Windows 10 64-bit (WoW64)

Nettleser-identifisering

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/52.0.2743.82 Safari/537.36 OPR/39.0.2256.48

Chrome versjon Versjon 53.0.2785.89 m.

Mener du problemet mitt ligger på min pc\internetforbindelse?

Chrome er på 53, og Opera er på 52. Opera Beta er på 53 alt, og sannsynligvis kommer den i neste planlagte oppdatering av den stabile versjonen. Jeg regner med at Opera har faste datoer for slipp av neste versjon, og det som sannsynligvis er tilfelle her er at Chromium ble oppdatert til 53 like etter at forrige stabile Opera ble sluppet.

Det er altså ikke noe problem her, bare at datoen for slipp av Operas stabile versjon med Chromium 53 ikke har passert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Chrome er på 53, og Opera er på 52. Opera Beta er på 53 alt, og sannsynligvis kommer den i neste planlagte oppdatering av den stabile versjonen. Jeg regner med at Opera har faste datoer for slipp av neste versjon, og det som sannsynligvis er tilfelle her er at Chromium ble oppdatert til 53 like etter at forrige stabile Opera ble sluppet.

Det er altså ikke noe problem her, bare at datoen for slipp av Operas stabile versjon med Chromium 53 ikke har passert.

Siste oppdatering på stabil Opera var 2. aug da de lanserte Opera 39. Det har altså gått 1 mnd uten enste oppdatering på bugfixer, sikkerhetsfikser m.v. Dette er altfor dårlig. 

Når det kommer til Opera 40 beta, så er den over 14 dager gammel, det er vel også rimelig gammelt i dagens IT verden. Det virker helt tydelig at det er noe som har stoppet fullstendig opp i utviklingen av Opera. Det er litt synd fordi VPN og innbygd ad-block er snasent.. 

Lenke til kommentar

Den påstanden er bare tull LMH1. Opera er alltid basert på siste versjon av Chromium. Vi er en av få kjerneutviklere på Chromium-plattformen, og etter Google den største bidragsyteren på plattformen. På noen områder kommer forbedringer i Chromium først til Opera, f.eks nå senest innen batteriforbedringene vi har bidratt med.

Mvh

Henrik Gustav Faller

Kommunikasjonssjef i Opera

Det er stor forskjell i infrastrukturen på de to nettleserne vi utvikler for Android. Opera Mini er en såkalt "proxy-browser" hvor all datatrafikken rutes gjennom Operas komprimeringsservere. Opera for Android ble i utgangspunktet utviklet for kraftigere smarttelefoner, og tibyr funksjonalitet som Opera Mini ikke har, blant annet støtte for såkalt "progressive web apps". Vi markedsfører Opera Mini og vanlige Opera for Android i ulike land, basert på landets mobilpreferanser og utvikling, men for alle som ikke har detaljert kunnskap om produktene så forstår jeg forvirringen, da de ser ganske like ut.

Mvh

Henrik

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er stor forskjell i infrastrukturen på de to nettleserne vi utvikler for Android. Opera Mini er en såkalt "proxy-browser" hvor all datatrafikken rutes gjennom Operas komprimeringsservere. Opera for Android ble i utgangspunktet utviklet for kraftigere smarttelefoner, og tibyr funksjonalitet som Opera Mini ikke har, blant annet støtte for såkalt "progressive web apps". Vi markedsfører Opera Mini og vanlige Opera for Android i ulike land, basert på landets mobilpreferanser og utvikling, men for alle som ikke har detaljert kunnskap om produktene så forstår jeg forvirringen, da de ser ganske like ut.

Mvh

Henrik

Okei, da forstår jeg.

Jeg liker Opera Browser best av de nettleserne jeg har prøvd, aldri noe som ikke virker som det skal. Men savner likevel tab-listen og tap-to-scroll ifra UC browser, begge funksjonene gjør nettleseren raskere og enklere i bruk pga. mindre vifting med tommelen. Hadde vært flott om dere kunne vurdere å legge til noe slikt.

Lenke til kommentar

Siste oppdatering på stabil Opera var 2. aug da de lanserte Opera 39. Det har altså gått 1 mnd uten enste oppdatering på bugfixer, sikkerhetsfikser m.v. Dette er altfor dårlig. 

Når det kommer til Opera 40 beta, så er den over 14 dager gammel, det er vel også rimelig gammelt i dagens IT verden. Det virker helt tydelig at det er noe som har stoppet fullstendig opp i utviklingen av Opera. Det er litt synd fordi VPN og innbygd ad-block er snasent.. 

Da har de vel noe slikt som en ny versjon i måneden. Det er ikke veldig lenge. Er det noen alvorlige sikkerhetshull de ikke har fikset?

At de ikke kommer med nye versjoner like ofte som du personlig mener de burde betyr ikke at utviklingen har stoppet opp. Fikser av ulike småbugs kan fint vente til neste planlagte versjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Må si meg enig med Soleis. Den siste gode Opera versjonen var 12. Etter dette så miste Opera det som var Opera for meg.

Opera mail kommer nok til å forsvinne til fordel for Outlook ganske kjapt. Da har jeg både jobb og privat i samme program og Opera blir mindre og mindre brukt til fordel for Vivaldi. 

Det er vel bare snakk om uker før Opera blir avinnstallert til fordel for Vivaldi.

Når det gjelder mobil så er det mange år siden jeg hadde Opera der. Klarer meg veldig godt med Chrome.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg sa det for mange mange år siden, Operas brukertall vil minskes kraftig. Opera hadde en god løsning før smarttelefonen og 3G/4G æraens tid med Opera Mini, som var en god browser på de gode gamle Nokia, Sony Ericsson osv.

Disse telefonene har fremdeles vært solgt billig og brukt flittig i utviklingsland i verden i de siste årene med forhåndsinstallert Opera Mini, men nå har smarttelefoner og teletjenester blitt så gode og billige at Opera Mini vil blir utfaset ganske fort. Chrome vil dominere på billige Androidtelefoner.

På sett og vis har tallene for Opera Mini vært falsk PR, siden få lesere har nok skjønt hva forskjellen på Opera sin hovedserie av browsere og Opera Mini.

Lenke til kommentar

Jeg sa det for mange mange år siden, Operas brukertall vil minskes kraftig. Opera hadde en god løsning før smarttelefonen og 3G/4G æraens tid med Opera Mini, som var en god browser på de gode gamle Nokia, Sony Ericsson osv.

Disse telefonene har fremdeles vært solgt billig og brukt flittig i utviklingsland i verden i de siste årene med forhåndsinstallert Opera Mini, men nå har smarttelefoner og teletjenester blitt så gode og billige at Opera Mini vil blir utfaset ganske fort. Chrome vil dominere på billige Androidtelefoner.

På sett og vis har tallene for Opera Mini vært falsk PR, siden få lesere har nok skjønt hva forskjellen på Opera sin hovedserie av browsere og Opera Mini.

Opera er blant de mest transparente teknologiselskapene når det kommer til brukertall. I mange år har Opera vist til utviklingen på Android-telefoner, fordi det er den som spiller noen rolle for selskapet, og det er det vi bryr oss om internt.

At Operas brukertall reduseres som følge av nedgangen i markedet for feature phones er noe vi har vært klar over i årevis, og noe vi internt opplever som helt udramatisk.

Vi er enige i at Chrome vil dominere på Android, men det er god plass til flere aktører innen dette markedet. Operas fordel her er at vi har en sterk merkevare i svært mange land, og vi klarer å få med oss miillioner av mennesker over til Operas nyere produkter når de slutter å bruke feature phones. Vi ser på det som en spennende vekstmulighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg startet å bruke Opera igjen forrige helg, etter en pause på 13 (?) år. Jeg lot meg rett og slett fascinere av batteritiden på desktopnettleseren og byttet ut standardnettleser både på android og mac. Jeg er foreløpig storfornøyd. De eneste ulempene jeg finner ved Opera er snevrere utvalg av extensions og ingen hurtigbytting mellom faner på mobil (f.eks som Chrome ved sveip langs adresselinjen).

Lenke til kommentar

Når stadig større underskudd beskrives som sunn utvikling skjønner man hvor galt det er fatt. Opera var et nettleserselskap, og det var det som brakte dem kunder. I dag er de et sammensurium av inntektskilder og prosjekter og fremstår som et selskap helt uten fokus (med mindre fokuset er å selge seg ut så fordelaktig som mulig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...