Adrax Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Jeg vurderer å gå lærling som betongarbeider eller eventuelt tømrer. Før jeg gjør noe som helst må jeg nesten vite om jeg må gå 3 år eller 4 år i lære. Jeg har fullført VG1 Bygg og anleggsteknikk og VG2 Klima, energi og miljø. Ble ferdig med skolen i 2009. Nå er det jo 7 år siden jeg gikk ut av skolen, og 8 år siden jeg fullførte VG1 Bygg og anleggsteknikk. Siden jeg mangler VG2 Byggteknikk kan jeg ikke gå 2 år i lære som alle andre. Kommer førsteåret mitt på Bygg og anleggstekikk til å være gjeldende hvis jeg skal gå lærling nå? Eller må jeg gå 4 år i lære siden det er så lenge siden jeg fullførte vgs..? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Utgangspunktet er fire år for lærlingetid. Det følger av opplæringslovforskriften § 11-10 at VG1 i utdanningsprogrammet for det aktuelle lærefaget godskrives med ett år. VG2 i det konkrete lærefaget godskrives med ett år. Andre VG2-programmer innenfor samme utdanningsprogram godskrives med et halvt år (men inntil 3/4 år hvis du har et særskilt relevant fordypningsprosjekt). VG2-programmer innen andre utdanningsprogrammer godskrives med 1/4 år, inntil 1/2 hvis fordypningsprosjektet er særskilt relevant. Hvis du har bestått fag- eller svenneprøve i fag som bygger på samme VG2 får du godskrevet 3 år. Har du bestått fag- eller svenneprøve i fag som bygger på samme VG1 får du godskrevet 2 år. Dette følger av opplæringslovforskriften § 11-13. Du kan bare få godskrevet år enten basert på VG1- og VG2-programmer, eller basert på bestått fag-/svenneprøve. Du ønsker å bli lærling som betongarbeider eller tømrer. Begge disse er innenfor utdanningsprogrammet Bygg- og anleggsteknikk, lærefaget Byggteknikk. Du har altså felles VG1, men annen VG2, og får godskrevet inntil 1,75 år hvis du har et relevant fordypningsprosjekt, og må gå 2,25 år (2,5 hvis du ikke har relevant fordypningsprosjekt) i lære. Hvis du tok fagbrev i ett av yrkene innen klima- og miljøteknikk kan du i stedet få godskrevet 2 år, og du må da gå 2 år i lære. Det spiller ingen rolle for godskrivningsreglene hvor lenge det er siden du fullførte. Men det kan få betydning for mulighetene dine til å bestå fag-/svenneprøven innenfor lærlingeperioden. 1 Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 1. september 2016 Forfatter Del Skrevet 1. september 2016 (endret) Takk! Da slipper jeg å ringe fylkeskommunen og prøve å få tak i riktig person å snakke med. Det var mye stress sist jeg skulle ha svar på noe fra dem. Når det gjelder fordypningsprosjekt, så hadde jeg prosjekt til fordypning i rørleggerfaget. Dette telles vel ikke som relevant? Og da får jeg vel ikke godskrevet noe annet enn 1 år og må gå 3 år i lære..? Fikk for noen timer siden e-post om å komme inn på intervju til en av bedriftene jeg har sendt mail til tidligere denne uken. Når jeg leser på hjemmesiden dems startet de bedriften ifjor og har litt over 20 ansatte. Men kan ikke se noen steder at det står de er godkjent lærlingebedrift. Er det mye stress og tidkrevende for bedriften å bli godkjent som lærebedrift? Og hva skjer hvis bedriften ikke er godkjent? Må jeg vente til de blir godkjent, eller kan jeg begynne lærlingetiden min i påvente på at de blir godkjent? Endret 1. september 2016 av Adrax Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Jeg er jurist, så jeg har ikke særlig gode forutsetninger for å si noe om rørleggerprosjekter er "særlig relevant" for tømrer- eller betongarbeiderfaget, men jeg vil ikke tro det. Da får du "skolefordypning" på 1,5 år (1 år for samme VG1, 0,5 år for forskjellig VG2 under samme VG1). Du må gå 2,5 år i lære. Eller 2 år i lære hvis du har rørleggerfagbrev. Det er en del administrativt arbeid knyttet til det å være godkjent lærebedrift. Det skal rapporteres til fylkeskommunen og det er en del forpliktende samarbeid med opplæringskontor mv. Man får tilskudd for å ha lærling. 1 Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 1. september 2016 Forfatter Del Skrevet 1. september 2016 2,5 år altså? Det var oppløftende å høre! Tusen takk for svar! Du vet ikke om man får 30% av fagarbeiderlønn som lærling i 2,5 år eller mer? (Er 30% hvis man går 3 år lærling slik jeg forstår det) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Man får tilskudd for å ha lærling. Dette gjelder vell bare de med ungdoms rett? Lenke til kommentar
OhEasy Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 (endret) Det jeg har hørt. Jeg går på voksenopplæring Elenergi vg2 nå (er 24 år), og vi har fått beskjed om at bedriftene vi eventuelt blir lærling hos, ikke får tilskudd. Har null forhåpning om at jeg får meg lærlingplass til våren. Får ikke engang praksisplass nå.. Endret 1. september 2016 av OhEasy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå