Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trøbbel med nettverk via switch

Anbefalte innlegg

Har 2 datamaskiner i nett, koblet sammen med en vanlig switch. Internett er forøvrig fra tele2. Har med andre ord delt internett på begge datamaskinene, og dette funker selvfølgelig fint. Men så har det seg slik at jeg får ikke kontakt maskinene imellom for filoverføring, deling av skrive, ja alt. Finner ikke den andre maskinen på netview eller hvis jeg skriver \\navnpåmaskin manuelt. Slik har det vært etter at jeg kjøpte nytt hovedkort m/innebygget nettverkskort til maskin 2, før dette funka alt fett. Har naturligvis skrudd av firewalls og det som er, file sharing er på.

Noen som har vært borti dette før eller har tips å komme med?

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

får pinget begge veier, men har en ping på 34ms, noe som vel betyr at den går via en sentral eller noe..(?)

La også merke til at subnet mask ikke er det samme på begge maskinene, men dette skal vel ordne seg selv. endrer jeg subnetten manuelt må jeg også skrive inn dns'n manuelt.

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar

Rart at du får kontakt med internett fra begge maskinene men at de ikke får kontakt med hverandre. Har du sjekket TCP/IP-oppsettet på maskinene? Prøv å

dobbeltsjekke at de er satt til det samme subnettet osv.

Med mindre du trenger å spesifisere noe spesielt for Tele2 sin del (hvis du bruker

en router med DHCP, slå det av), så prøv følgende konfigurasjon:

Maskin 1:

Statisk IP: 10.0.0.2

Subnett-maske: 255.255.255.0

Primær DNS: 195.159.0.100

Sekundær DNS: 195.159.0.200

Maskin 2:

Statisk IP: 10.0.0.3

Subnett-maske: 255.255.255.0

Primær DNS: 195.159.0.100

Sekundær DNS: 195.159.0.200

Prøv så å pinge den ene maskinen fra den andre, og omvendt - det *SKAL* fungere. :) (DNS IP'ene er tatt fra Powertech, men du kan bruke hvilke DNS-

servere som helst).

Edit: Eh, okei, hvis de ikke er i samme subnett så er det ikke så veldig rart at du ikke får 1 MS i ping og heller ikke så veldig rart at fildelingen ikke fungerer. :) Sett subnettet (og IP-range) til samme verdi og så skal du fort se at ting bedrer seg.

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

Gateway glemte jeg ja. Denne skal du ha fått fra Tele 2, og jeg antar at du har en router stående et eller annet sted? Gatewayen er isåfall IP'en til routeren.

Default gateway er den første IP'en i det subnettet du kjører i - har du et 192.168.x.x-nett er gatewayen 192.168.x.1, det samme med et 10.0.0.x-nett, der gatewayen er 10.0.0.1.

Gateway er uansett noe man kan ikke trenger å bry seg så mye om hvis man kun skal teste connectivity mellom to lokale maskiner, den gjør seg kun gjeldende om man skal ut på nett, noe jeg tenkte vi skulle komme til etter hvert. :)

PS! Hvis du har en router stående på nettet som deler ut IP-adresser, og begge maskinene er satt opp til å motta nettinfo fra en DHCP-server synes jeg det er skremmende rart at de ikke mottar samme informasjon. Har du vært på et lokalt dataparty eller noe i det siste med en av maskinene og glemt å sette tilbake instillingene? Du kan fort sjekke om du er koblet opp mot en lease fra en DHCP-server ved å kjøre kommandoen "ipconfig /release" i kommandolinjen.

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar
får pinget begge veier, men har en ping på 34ms, noe som vel betyr at den går via en sentral eller noe..(?)

La også merke til at subnet mask ikke er det samme på begge maskinene, men dette skal vel ordne seg selv. endrer jeg subnetten manuelt må jeg også skrive inn dns'n manuelt.

prøv ipconfig /renew på begge maskinene. . .

Lenke til kommentar

Har trøbla litt her nå, men har fortsatt problemer. Har prøvd å sette opp ip'n + dns manuelt, men det funka ikke. Satte tilbake til automatisk. Fant ut at alt er forskjelig på ipconfig, med unntak av dns suffix som er adsl.tel2.no

Ip, Subnet og Gateway er alle forskjellige. Det rare er at jeg får kontakt mellom maskinene hvis jeg trekker ut internettledningen i switchen (som kommer fra routeren.) Noen som forslag til hva som er galt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...