snarild Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Hei, Jeg har 24,35,58,85mm f/1.4G for Nikon . Jeg har i dag et Nikon D810, men vurderer å skaffe meg et kamera til, da dette kan være praktisk. Det blir nok da mest sansynlig et D600/610 jeg kommer til å kjøpe, dette har 24MP VS 36MP på D810. Når jeg bruker begge kameraene, hvilken brennvidder ville dere foretrukket på de ulike kameraene, om det har nor å si. Burde D810 bli parret med mest vidvinkel som 24 og 35mm, men tanke på eventuelt større behov for beskjæring, og bruke liten tele på D600? Andre hensyn og ta….? Hva tenker dere om dette? Lenke til kommentar
moslien Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Kommer helt an på hva man skal fotografere, men til f eks bryllupsfotografering synes jeg 35 eller 24 på ett kamera + 70-200 eller fast 135mm (som er fantastisk i Canon-verdenen) på det andre er en bra kombo! Evt 85 mm hvis du ikke skal investere i mer optikk. Da kan man dekke de fleste situasjoner kjapt (for eksempel "down the isle" i kirken hvor man først vil ha nærbilder ved alteret, men sliter med lang optikk når de nærmer seg døra). Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Hvorfor ikke et DX kamera, da har du et fullformatskamera til vidvinkel og superduperekstraordinær smal dybdeskarphet, og du kan få et superduperraskt "tele" kamera og stor dybdeskarphet også på større blendere :-) Lenke til kommentar
Boeing Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Hei, Jeg har 24,35,58,85mm f/1.4G for Nikon . Jeg har i dag et Nikon D810, men vurderer å skaffe meg et kamera til, da dette kan være praktisk. Det blir nok da mest sansynlig et D600/610 jeg kommer til å kjøpe, dette har 24MP VS 36MP på D810. Når jeg bruker begge kameraene, hvilken brennvidder ville dere foretrukket på de ulike kameraene, om det har nor å si. Burde D810 bli parret med mest vidvinkel som 24 og 35mm, men tanke på eventuelt større behov for beskjæring, og bruke liten tele på D600? Andre hensyn og ta….? Hva tenker dere om dette? Jeg ville ha kjøpt et kamera som tilbyr noe utover det D810 tilbyr. Så jeg er enig i Bringisen med tanke på DX. D810 er utrolig bra på naturfoto, portretter etc. Så jeg ville kjøpe noe som gir meg brennviddefaktoren som eks. D7200, eller aller helst, en D500 som gir meg både brennviddefaktoren og hastighet/buffer (Bufferet på D7200 er så lite, at det ikke er noe å benytte på sport/action). Alle objektiver som benyttes på D810 kan benyttes på DX, da med en brennviddefaktor på 1,5. Ser at du har 85mm f/1.4, som er et utmerket portrettobjektiv. På en D7200/D500 vil det bli en 128 mm som mange mener er mer egnet til portretter. Så ved portrettfotografering så ville jeg benytte en D810 med en 58mm og en D7200/D500 med 85mm. Så slipper du å bytte objektiver hele tiden. En annen kombinasjon er 35mm på D810 og 58mm eller 85mm på D7200/D500. Et annet alternativ er en brukt D4/D4s, som gir hastighet og gode ISO-egenskaper. Det er en del D4/D4s ute til salgs nå, pga at mange bytter til D5. Da får du også batteriet EL-18, som du kan benytte på D810 via batterigrepet. Da får du en utrolig batterikapasitet. En D610 gir ikke noe som D810 ikke gir mye bedre. Endret 5. september 2016 av Boeing Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Hva tenker dere om dette? Kjøp deg et DX kamerahus med 24mpx - uten AAfilter Endret 5. september 2016 av flageborg Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Jeg er enig i tankegangen om å kjøpe et kamera som tilbyr andre styrker enn det første. Nå høres det ut fra kameravalg og serien med fastobjektiver at du ikke er særlig interessert i actionfoto. Hvis antagelsen stemmer vil jeg anbefale et DX kamera med 24 Mp og uten AA filter som nevnt over her, men ikke bunnmodellen. Det kan bli litt vel frustrerende for en som er vant til D810. Hva med D5300/D5500 om du liker flippskjerm eller D7200 om du liker det mer solid eller vil ha fokusmotor i huset. Når det gjelder valg av objektiv-sett er det veldig situasjonsavhengig. Plukk etter humør og situasjon. Bytt gjerne under veis sånn du gjør til vanlig, bare at her må du sjonglere med både mer utstyr og mer strategi-tenking. Apropos det så har jeg prøvd å ha med meg to kamerahus på en gang og jeg fant ut at jeg bruker bare ett av gangen uansett. Fordelen av å slippe å bytte objektiv veies raskt opp av at man skal balle rundt med ennå mer utstyr hengende rundt nakken eller holdes i de litt for få hendene. Nå har jeg bare med meg ekstra kamerahus om jeg har med meg en assistent til å bære og bruke det. Lenke til kommentar
Boeing Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Jeg er enig i tankegangen om å kjøpe et kamera som tilbyr andre styrker enn det første. Nå høres det ut fra kameravalg og serien med fastobjektiver at du ikke er særlig interessert i actionfoto. Hvis antagelsen stemmer vil jeg anbefale et DX kamera med 24 Mp og uten AA filter som nevnt over her, men ikke bunnmodellen. Det kan bli litt vel frustrerende for en som er vant til D810. Hva med D5300/D5500 om du liker flippskjerm eller D7200 om du liker det mer solid eller vil ha fokusmotor i huset. Når det gjelder valg av objektiv-sett er det veldig situasjonsavhengig. Plukk etter humør og situasjon. Bytt gjerne under veis sånn du gjør til vanlig, bare at her må du sjonglere med både mer utstyr og mer strategi-tenking. Apropos det så har jeg prøvd å ha med meg to kamerahus på en gang og jeg fant ut at jeg bruker bare ett av gangen uansett. Fordelen av å slippe å bytte objektiv veies raskt opp av at man skal balle rundt med ennå mer utstyr hengende rundt nakken eller holdes i de litt for få hendene. Nå har jeg bare med meg ekstra kamerahus om jeg har med meg en assistent til å bære og bruke det. Når man benytter to kamerahus, så må man ha eget "seltøy" til dette. Det å ha kamera rundt nakken er ikke særlig behagelig, og ha to kamera rundt nakken er jo en uholdbar situasjon (de dunker i hverandre hele tiden, pluss at nakken blir helt øm). Så jeg benytter en kamerarem som er designet for to kameraer. Da hviler all vekta på skuldrene pluss at kameraene ligger langs hoften, lett tilgjengelig, og de skubber ikke i hverandre. Når jeg fotograferer på location, så benytter jeg ofte to kameraer, gjerne med litt tunge objektiver som 24-70 og 70-200 f/2.8. På flyshow benytter jeg eksempelvis en D810 med 24-120 og en D500 med 80-400. Vekten er ikke noe problem. Ellers så måtte jeg jo drasse på en ekstra bag med et ekstra objektiv, og knote med å bytte objektiv hele tiden. http://www.blackrapid.com/products/double Lenke til kommentar
Boeing Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Jeg er enig i tankegangen om å kjøpe et kamera som tilbyr andre styrker enn det første. Nå høres det ut fra kameravalg og serien med fastobjektiver at du ikke er særlig interessert i actionfoto. Hvis antagelsen stemmer vil jeg anbefale et DX kamera med 24 Mp og uten AA filter som nevnt over her, men ikke bunnmodellen. Det kan bli litt vel frustrerende for en som er vant til D810. Hva med D5300/D5500 om du liker flippskjerm eller D7200 om du liker det mer solid eller vil ha fokusmotor i huset. Når det gjelder valg av objektiv-sett er det veldig situasjonsavhengig. Plukk etter humør og situasjon. Bytt gjerne under veis sånn du gjør til vanlig, bare at her må du sjonglere med både mer utstyr og mer strategi-tenking. Apropos det så har jeg prøvd å ha med meg to kamerahus på en gang og jeg fant ut at jeg bruker bare ett av gangen uansett. Fordelen av å slippe å bytte objektiv veies raskt opp av at man skal balle rundt med ennå mer utstyr hengende rundt nakken eller holdes i de litt for få hendene. Nå har jeg bare med meg ekstra kamerahus om jeg har med meg en assistent til å bære og bruke det. Jeg har alltid med meg to kamerahus uansett. Et kamera kan gå i bakken, eller slutte å virke. Det er også fort gjort at et objektiv går i bakken, spesielt under objektivbytte under stress (objektivbytte reduseres ved bruk av to kameraer). Så med eget seltøy (se svar nedenfor), så er heller ikke kameraene i veien. Med de rette selene, så bytter jeg kamera på et par sekunder. Bare slipper det ene når jeg griper etter det andre. Dette er jo selvsagt avhengig av hva man tar bilder av, og i hvilke omgivelser. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Kult seletøy! Backupkamera er viktig for de som MÅ levere kvalitet. Bryllupsfotografer og andre oppdragsfotografer som ikke får to muligheter. For en hobbyfotograf som meg er det sikkert kjekt å ha en høykvalitets backup, men ikke 10 000 kr viktig. Er jeg på flyshow og kameraet finner på å streike så er det surt men ikke 10 000 kr surt. Da drar jeg heller frem telefonen eller driter i det og nyter showet med øynene. Det har hendt at jeg har dratt steder med kameraet og oppdaget at minnekortet er i PCen hjemme og reservekortene i den andre fotobagen som også ligger hjemme. Eller at begge batteriene er tomme. Ingen superkrise for min del, men litt surt når jeg oppdager det. Turen kan være fin uten også. Lenke til kommentar
Boeing Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Kult seletøy! Backupkamera er viktig for de som MÅ levere kvalitet. Bryllupsfotografer og andre oppdragsfotografer som ikke får to muligheter. For en hobbyfotograf som meg er det sikkert kjekt å ha en høykvalitets backup, men ikke 10 000 kr viktig. Er jeg på flyshow og kameraet finner på å streike så er det surt men ikke 10 000 kr surt. Da drar jeg heller frem telefonen eller driter i det og nyter showet med øynene. Det har hendt at jeg har dratt steder med kameraet og oppdaget at minnekortet er i PCen hjemme og reservekortene i den andre fotobagen som også ligger hjemme. Eller at begge batteriene er tomme. Ingen superkrise for min del, men litt surt når jeg oppdager det. Turen kan være fin uten også. Joda, alt er prioritering. Men når jeg bruker 8-10.000 kr. på å komme meg på flyshowet, så er det krise hvis noe svikter (internasjonale flyshow). Samme hvis man har en modell som koster en del kr. for timen (opps der sviktet kameraet, da får vi spille ludo resten av dagen). Eller en workshop som fort koster en god del tusen. Men jeg er stort sett ferdig med kjøp av kamera/objektiver, nå bruker jeg penger på å ta bilder i stedet. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Jeg har 24,35,58,85mm f/1.4G for Nikon. Hva tenker dere om dette? Sett 85mm på et DX hus... Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 (endret) Jeg har alltid med meg to kamerahus uansett... Enklere enn det.....er som regel bare amatører Endret 6. september 2016 av flageborg Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 (endret) Et kamera kan gå i bakken, eller slutte å virke. Det er også fort gjort at et objektiv går i bakken, spesielt under objektivbytte under stress (objektivbytte reduseres ved bruk av to kameraer). Med de rette selene, så bytter jeg kamera på et par sekunder. Bare slipper det ene når jeg griper etter det andre. Dette er jo selvsagt avhengig av hva man tar bilder av, og i hvilke omgivelser. Det som bekymrer meg SKIKKELIG......og som hindrer meg i å handle brukt fotoutstyr......er den praksisen som utføres av de fleste fotografer, både "amatører" og "profesjonelle". 2 eller flere kamerahus og festepunkter i skikkelig bæreutstyr kan heller ikke forhindre generelt dårlig foto-hygiene Legger ved et par eksempler som illustrerer Endret 8. september 2016 av flageborg Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Jeg synes ikke eksemplene nødvendigvis beviser dårlig fotohygiene. Hvis utstyret er lagt pent ned og ikke slengt i bakken så bør det ikke bli noen skader av at plast og metall ligger på steingrunn. Ingen av glassene på bildene er i kontakt med steiner. På bildet med colaen er ikke støv noe nevneverdig problem, for eksempel sammenlignet med å ikke støvsuge fotobagen på noen år. På det andre bildet så kan støv bli en ekstra risiko om det blir liggende åpent en stund, men det kan jo godt hende han bare leter etter et objektiv i fotobagen og skal putte det som ligger på bakken inn i den ledige plassen i bagen sekunder senere, samt montere det andre objektivet på kameraet. Objektivbytter gir risiko for støv uansett om det ligger som på bildet eller gjøres stående. Støvrisikoen er nok mer avhengig av hvor man er. Er man på en forslitt nattklubb med teppegulv eller står langs en motorvei er nok risikoen langt høyere enn om man står langt ute i naturen på en rullesteinstrand, som det ser ut som på bildet. Det ser ikke ut som det er risiko for regn på de to bildene. Kamerautstyr er til for å brukes og ikke for å ligge i en steril pelican case. Jeg ser ikke noen klare brudd på sosialt akseptabel adferd på bildene. 2 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Det blir nok da mest sansynlig et D600/610 jeg kommer til å kjøpe, dette har 24MP VS 36MP på D810. Når jeg bruker begge kameraene, hvilken brennvidder ville dere foretrukket på de ulike kameraene, om det har nor å si. Hvis du bruker kortere brennvidde med tanke på beskjæring, så forsvinner jo litt av vitsen med et annet hus med lengre brennvidde. Personlig ville jeg ikke hengt meg opp i pikseltallene til de to husene, og heller brukt optikk utfra ønsket bruksområde. F.eks. 35mm og 85mm på en konsert hvor du har mulighet til å stå ikke for langt fra scenen. Om det er best å ha to FX-hus eller ett FX- og ett DX-hus kommer jo også an på hva du tenker å bruke dem til. Skal det ene tjene som backup for det andre, så er det greit å ha samme sensorformat. Da slipper du å tenke noe særlig over optikkvalg hvis du må falle tilbake på backupen. Hvis du vil ha noe som utfyller D810, så kan et DX-kamera være et fornuftig valg. Samtidig, så er en DX-crop av D810 på 16 MP, så du vinner ikke så mye på å plukke opp et 24 MP DX-kamera. Det DX-kameraet som i størst grad gir deg noe du ikke har på D810 er D500, men det er jo en smule dyrere enn D610. Personlig så vurderer jeg veldig sterkt å kjøpe D500 som komplement til D750, der D750 er et kremkamera i svakt lys og når jeg vil ha vidvinkelbilder, og D500 er strålende til ting som fugler og flyshow med teleoptikk. Når man benytter to kamerahus, så må man ha eget "seltøy" til dette. Det å ha kamera rundt nakken er ikke særlig behagelig, og ha to kamera rundt nakken er jo en uholdbar situasjon (de dunker i hverandre hele tiden, pluss at nakken blir helt øm). (...) http://www.blackrapid.com/products/double Jeg har sansen for det aller meste med blackrapid sine design, men akkurat måten kameraet er festet kun i ett festepunkt gjør at jeg ikke kunne tenke meg å bruke dem. Det blir for dinglete. Jeg endte opp på peak design sine løsninger, og jeg liker veldig godt måten kameraet blir hengende stabilt pekende nedover på hoften når du har to festepunkter. Ulempen er at to skulderreimer havner i veien for hverandre når du skal ha to kamerahus, så jeg tenker meg å ha det huset jeg bruker primært i reim, og sekundærhuset klipset fast på belte/ryggsekk. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Eneste problemet jeg ser der er den fryktelig masete bokehen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå