Clarinet123 Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Tenker å kjøpe et nytt grafikkort til rundt 3000kr. Kan også gå over hvis det er lønnsomt. Bruker pcen til Gaming. Slik er pcen min nå: - Hovedkort: MSI Z78-G43 - Intel i5 4670k - 8GB ram - GTX 560ti Har sett på blandt annet disse: https://www.komplett.no/product/895105/datautstyr/skjermkort/pci-express/gainward-geforce-gtx-1060-phoenix-gs https://www.komplett.no/product/893059/datautstyr/skjermkort/pci-express/asus-geforce-strix-gtx-960-4gb Vil noen av disse passe bra? Når kan det oppstå en såkalt flaskehals med CPUen? Noen anbefalninger? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Som regel er det RAM hastighet som blir "flaskehalsen" innimellom i disse 4670K baserte PC'ene. Av en eller annen grunn så trodde folk i det lengste at 1600MHz var "mer enn nok". Men med et GTX1060 skjermkort er det ikke grunn til å tro at RAM (selv 1600MHz) vil være noen stor flaskehals i særlig mange spill. GTX1060 er et godt kort, men ikke så raskt. GTX960 var svak allerede når den kom. Så det er litt rart å vurdere nå. Til samme prisen får du også AMDs RX470 som vil være et raskere alternativ. Jeg har en liten kjepphest der jeg forsøker å få folk til å få øynene opp for hvor viktig "adaptive sync" er for spill opplevelsen. Med Nvidias G-Sync skjermer så brydde jeg meg ikke stort, siden den billigste G-Sync skjermen begynner på ~4000Kr, og jeg syntes det var alt for dyrt. Men når Freesync skjermene kom, og samme skjerm som G-Sync skjermen til 4000Kr plutselig kunne fåes for ~2500Kr. Så syntes jeg det ble veldig interessant. Dessverre, så fungerer ikke Nvidia skjermkort sammen med Freesync skjermer så du får nytte av "adaptive sync" funksjonaliteten. Så dette er blitt nok en AMD vs Nvidia slagmark. I mine øyne er de 1500 - 2000Kr man kan spare på en Freesync skjerm vs en G-Sync skjerm en svært god grunn til å vurdere AMD skjermkort i stedet. Og RX480 er absolutt et flott skjermkort i samme klasse som GTX1060. I gjennomsnitt over et par og tyve spill er det riktignok rundt 10% tregere. Men i nyere spill med DX12 og Vulkan er RX480 faktisk bittelitt raskere i gjennomsnitt. I Doom med Vulkan er faktisk RX480 like raskt som et GTX1070. Og nå nettopp kom nye Deus Ex der RX480 er ~18% raskere enn GTX1060. Så noe dårlig valg er kortet uansett ikke. Ta en titt på FAQ i signaturen min om du er nysgjerrig på hvorfor "adaptive sync" er så viktig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå