Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erstatningsutmåling - hjelp til å finne inntekt etter studie til karrieretopp

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har desverre en advokat som er litt sløv til tider å nå har jeg fått et dokument der jeg må fylle inn mye. Har kontroll på det meste men sliter med å finne fremtidig inntektstap.

Jeg påbegynte it utdannelse i 2010, planen var 5 årig master. Så ble jeg påført personskade og etter det gikk det skeis. Jeg har fått staten til å erkjenne ansvar, og nå venter de på krav om oppgjør.

Han sier jeg må finne utav hva jeg ville hatt i inntekt når jeg gikk ut av studiene (normert tid 2015), og hva jeg ville hatt frem til karriere topp. Hvordan regner jeg dette ut og hvor mange år regner jeg meg oppover for å finne karrieretopp?

Jeg har sålangt funnet ut at gjennomsnitt for it utdannede har følgende:

IT-tjenester 2014: 56 800 pr måned (årslønn 56 800x10,5= 596 400

IT-tjenester 2013: 55 600 pr måned (årslønn 55 600x10,5= 583 800

Økningen har ligget på 2,5% årlig.

Noen som kan hjelpe  meg med å komme frem til korrekte tall her for hva inntekt jeg skulle hatt for 2015 og oppover til karrieretopp?

Anonymous poster hash: cfcc5...143
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teknas lønnsstatistikk kan nok hjelpe deg her. IT ligger generelt litt under snittet på den statistikken er mitt inntrykk (men ikke mer enn noen tusenlapper i starten, hvordan det blir utover vet jeg ikke). Der kan man se hva snittet er for de som akkurat begynte i arbeid, de som har jobbet 1 år, 2 år osv.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Her ville jeg kontaktet NITO eller Tekna og bedt dem om hjelp. Tekna ser ut til å ha publisert sin statistikk på medlemssidene på internett. Jeg antar de har en tilsvarende lønnsstatistikk som min egen forening, slik at de har statistikk basert på eksamensår.

Med tilgang til en slik statistikk vil du forholdsvis lett kunne se når din gruppe når lønnstoppen ved å regne differansen mellom målingsåret og eksamensåret. Du bør ha en tre-fire-fem års statistikk tilgjengelig som sammenligningsgrunnlag. Husk at 2,5 % er gjennomsnittet for hele massen, og derfor ikke nødvendigvis indikativt for individets lønnsvekst.

Jeg er litt overrasket over at dette er noe som overlates til deg. Jeg ville trodd at dette var en naturlig advokatoppgave, særlig siden mange advokater profilerer seg nettopp på å maksimere erstatningsutmåling, og i tillegg når staten har erkjent ansvar. Har staten erkjent ansvar dekker de vanligvis advokatutgiftene, og da blir hensynet til å spare klienten for honorarutgifter ved å la klienten gjøre ting selv mindre tungtveiende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...