Gå til innhold

Harddisk fungerer ikke etter 8 mnd uten bruk

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Western Digital Caviar Black 2TB som har sittet i PC'en min siden den var ny.

Pga liten tid til å bruke PCen har den stått på loftet nå i 8 mnd. PC'en fungerte før jeg koblet den ned og bar den opp dit.

Har nå tatt den ned igjen, men ved første forsøk på å boote får jeg opp den vanlige "Reboot and select proper boot device" -regla.

Bios finner heller ikke disken, så den virker tilsynelatende død.

Synes det er rart, ettersom disken har stått fastmontert i PCen hele tiden.

Klundret littegrann og forsøkte forskjellige strøm- og SATA-ledninger og porter osv, fikk den da til å svirre igang noen sekunder under ett startforsøk, men den gav seg med en gang. Kom aldri så langt at den fikk bootet.

Ved neste forsøk var den helt død igjen.

Skulle gjerne hatt liv i disken, i alle fall slik at jeg kunne hentet ut tingene som er der.

Disken er jo på ingen måte fysisk ødelagt, men allikevel tilsynelatende død.

Forslag til ting jeg kan prøve, evt hvor jeg kan levere den til noen som er litt mer habile på slike ting enn meg selv?

På forhånd takk for svar :)

Endret av JaxSpacyyy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disken er jo på ingen måte fysisk ødelagt, men allikevel tilsynelatende død.

Du skal ikke utelukke at den fysisk er ødelagt. Selvsagt ikke slik det skal være, men det er jo liksom enten eller med disker. Enten virker den når den er koblet til strøm og SATA eller så virker den ikke. Og du har jo prøvd alt som bør prøves.

Har du en annen pc kunne du jo koblet den der for å se om den virker og du får lest disken. Om ikke er nok disken fysisk ødelagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...