Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Person ødelegger normal husfred

H?rselsvern

Anbefalte innlegg

I det siste har det pågått en feide i borettslaget. En av "bråkmakerne" har gjentatte ganger ringt på døren i både tide og utide for å diskutere saker som skal, og burde diskuteres i plenum. Jeg jobber turnusarbeid og dette begynner å ødelegge hviletiden min. Kan slik oppførsel omfattes av straffelovens §266 eller 267, Hensynsløs atferd / Krenkelse av privatlivets fred?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at det å ringe på døra eller telefonen skal være hensynsløs atferd så må det nok skje veldig ofte og på tidspunkt der naboen veit at du kviler. Å ringe på døra på dagtid eller tidlig kveld er vanligvis heilt innanfor vanlig oppførsel.

Slik oppførsel kan altså være ulovlig, men det skal ein del til.

Rein konkret så er vell det enklaste å koble frå ringeklokka når du vil ha ro? Ofte er ringeklokka kobla slik at du kan plugge den frå, eller demontere klokka/summaren, og dersom dette ikkje er tilfelle så er det vanligvis ein smal sak å få hjelp til å klippe ledninga og montere på ein brytar eller liknande for å deaktivere ringeklokka når du vil det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vedkommende kontakter i utgangspunktet ikke meg, men personen jeg bor med fordi hun er tidligere styremedlem. Det har blitt sagt tydelig ifra at styresaker skal diskuteres på møter og ikke på "privaten" men denne personen godtar ikke dette og har gjentatte ganger oppført seg aggressivt i form av skriking og roping. Jeg kommer ikke til å godta at denne personen ringer på i tide og utide fordi han åpenbart ikke forstår grensesetting, men tenkte det var en paragraf jeg kunne henvise til slik at jeg slipper og synke ned på hans nivå for å bevare husfreden.

Lenke til kommentar

For at det å ringe på døra eller telefonen skal være hensynsløs atferd så må det nok skje veldig ofte og på tidspunkt der naboen veit at du kviler. Å ringe på døra på dagtid eller tidlig kveld er vanligvis heilt innanfor vanlig oppførsel.

Slik oppførsel kan altså være ulovlig, men det skal ein del til.

Rein konkret så er vell det enklaste å koble frå ringeklokka når du vil ha ro? Ofte er ringeklokka kobla slik at du kan plugge den frå, eller demontere klokka/summaren, og dersom dette ikkje er tilfelle så er det vanligvis ein smal sak å få hjelp til å klippe ledninga og montere på ein brytar eller liknande for å deaktivere ringeklokka når du vil det.

å klippe dørklokken er uaktuelt. Denne er også tilkoblet hoveddøren slik at jeg da ødelegger muligheten for å kunne fjernåpne døren nede. Kommer ikke til å la meg presse til å begynne å modifisere dørklokken for at en person ikke klarer og styre seg.

Lenke til kommentar

Neste gang han tar kontakt, forklar ham rolig at han kan ta det opp på neste styremøte. Blir han hissig og aggressiv, forklar ham at du ringer politiet hvis han ikke roer seg ned og går. Det er kanskje ikke forbudt å ringe på dørene, men det er forbudt å forstyrre ro og orden i sinne fordi man blir avvist, så hvis han begynner med et sinneanfall har du noe å "ta" ham på.

Lenke til kommentar

Neste gang han tar kontakt, forklar ham rolig at han kan ta det opp på neste styremøte. Blir han hissig og aggressiv, forklar ham at du ringer politiet hvis han ikke roer seg ned og går. Det er kanskje ikke forbudt å ringe på dørene, men det er forbudt å forstyrre ro og orden i sinne fordi man blir avvist, så hvis han begynner med et sinneanfall har du noe å "ta" ham på.

Hva om han tyr til vold hvis TS sier at h*n kontakter politiet.

Lenke til kommentar

Da er han vell kvitt problemet for godt..

Lenke til kommentar

Det vil være straffeloven § 266 som er aktuell, eventuelt et besøksforbud/kontaktforbud i medhold av straffeprosessloven. I rettspraksis stilles det krav om varighet og intensitet - det bør ha pågått et par måneder og minst tre ganger i uka. I Rt. 2010 s. 845 ble daglige tekstmeldinger i seks uker og to ganger i uka i en måned etterpå ansett straffbart - oppmøte på døra vil kunne ligge både over og under dette etter de konkrete omstendigheter.

Hadde samboeren din vært et nåværende styremedlem ville du hatt en mye dårligere sak. Styremedlemmer forventes å være tilgjengelige for beboerne (innen rimelighetens grenser). Samtidig er et borettslag en samarbeidsorganisasjon hvor det treffes flertallsvedtak, og beboere må derfor legitimt kunne oppsøke andre beboere i den hensikt å påvirke hvilke vedtak som treffes, også utenfor borettslagets organer ("utenfor plenum").

Aggressiv og hensynsløs oppførsel vil vanligvis være utenfor det spillerommet man som beboer i borettslag har overfor andre beboere. Men dette er subjektive karakteristikker, og det er umulig for oss å si om det TS kaller aggressivt og hensynsløst faktisk er tilstrekkelig aggressivt og hensynsløst til at domstolene vil være enige.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan nesten garantere at denne personen ikke er i posisjon til å ty til vold ovenfor meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...