Gå til innhold

Tungtransportens Tesla blir til tungtransportens Toyota Mirai


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

"Ser frem" til at disse her begynner å gå i luften.

 

Vi har ikke en gang kommet skikkelig avgårde med hydrogen innen persontransport, og allerede er over 60 mennesker verden over drept av eksplosjon i disse og tilhørende tankesystemer.

 

Har dessverre ikke linken lenger, men google den rapporten som fikk Amfi kjeden til å kaste elbiler ut av parkeringshusene sine.

Lenke til kommentar

"Ser frem" til at disse her begynner å gå i luften.

 

Vi har ikke en gang kommet skikkelig avgårde med hydrogen innen persontransport, og allerede er over 60 mennesker verden over drept av eksplosjon i disse og tilhørende tankesystemer.

 

Har dessverre ikke linken lenger, men google den rapporten som fikk Amfi kjeden til å kaste elbiler ut av parkeringshusene sine.

 

Ubegripelig at ingen stiller seg kritiske til en teknologi som så til de grader er lite energieffektiv og derfor nødvendigvis kostbar for de som går fem på. Som du sier, hva mener folk flest om kjøretøy med høyeksplosiv gass i tanker som holder 700 bars trykk. Selv luft i en tank med slike trykk er livsfarlig. Hvor er etatene som må ut å berge mennesker i tuneller, garasjeanlegg eller å veien i denne diskusjonen? Noen rører om tankbiler med hydrogen som om det var en tanker med vann. Man kan ikke tømme en gasstank som men kan med annet flytende. Det ligger i alle gassers natur, men hva vet vel folk flest om det ?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Har noen sett på energiregnskapet er tro? Nye elbiler klarer seg med et forbruk ned mot 1kWh /mil. Mirai lander på ca 7kWh / mil Når det gjelder tyngre kjøretøy bilr ikke faktoren mindre, tvert i mot.

 

Tja, kan fylletiden fra tom tank spille en rolle, tro?? :-D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har noen sett på energiregnskapet er tro? Nye elbiler klarer seg med et forbruk ned mot 1kWh /mil. Mirai lander på ca 7kWh / mil Når det gjelder tyngre kjøretøy bilr ikke faktoren mindre, tvert i mot.

Tja, kan fylletiden fra tom tank spille en rolle, tro?? :-D

 

 

Slik hviletiden fungerer her til lands er vell ikke fylle tid store problemet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Har noen sett på energiregnskapet er tro? Nye elbiler klarer seg med et forbruk ned mot 1kWh /mil. Mirai lander på ca 7kWh / mil Når det gjelder tyngre kjøretøy bilr ikke faktoren mindre, tvert i mot.

Tja, kan fylletiden fra tom tank spille en rolle, tro?? :-D

Slik hviletiden fungerer her til lands er vell ikke fylle tid store problemet?

Det er vel snarare ein fordel for batteridrift. Fylling av diesel eller hydrogen er arbeid, ikkje kviletid. Det tek lang tid på ein bil med stor tank. Under lading derimot, er det berre til- og fråkopling som er arbeidstid. Ladetida kan brukast til kvile. Dermed får ein meir effektiv køyretid enn med hydrogen eller diesel dersom batteriet kan ladast opp til 4,5 timars køyring på 45 minutt (ca 300 km med realistisk gjennomsnittsfart på norsk landeveg).
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Har noen sett på energiregnskapet er tro? Nye elbiler klarer seg med et forbruk ned mot 1kWh /mil. Mirai lander på ca 7kWh / mil Når det gjelder tyngre kjøretøy bilr ikke faktoren mindre, tvert i mot.

Tja, kan fylletiden fra tom tank spille en rolle, tro?? :-D

 

 

Slik hviletiden fungerer her til lands er vell ikke fylle tid store problemet?

Vel, med mindre bilen ikke må flyttes vekk fra ladepunkt, eller flyttes fram i køen under hviletiden, så :-D

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Vel, med mindre bilen ikke må flyttes vekk fra ladepunkt, eller flyttes fram i køen under hviletiden, så :-D

 

 

Dette er jo ting en lett kan ordne, pause i hvile tid eller noe slik. Poenget er uansett at med det lovverket vi har her til lands er ikke lengre pauser problematisk. Utfordringer er det nok av, men de løses fint :)

 

Tenk hvor mye arbeidsgiver kan spare og evt arbeidstaker kompenseres! 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

 

 

Vel, med mindre bilen ikke må flyttes vekk fra ladepunkt, eller flyttes fram i køen under hviletiden, så :-D

 

 

Dette er jo ting en lett kan ordne, pause i hvile tid eller noe slik. Poenget er uansett at med det lovverket vi har her til lands er ikke lengre pauser problematisk. Utfordringer er det nok av, men de løses fint :)

 

Tenk hvor mye arbeidsgiver kan spare og evt arbeidstaker kompenseres! 

Nåde den som flytter bilen under hviletid..det er der det ligger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Nåde den som flytter bilen under hviletid..det er der det ligger.

 

 

Nå er jeg ikke så kjent med denne transportsektoren så vet ikke helt hvem du refererer til, er det sjåfør, arbeidsgiver eller annen instans? Alle regelverk kan justeres og endres og arbeidstaker kan kompenseres, rikelig med innsparinger i hundretusen klassen årlig.  

Lenke til kommentar

Vel, med mindre bilen ikke må flyttes vekk fra ladepunkt, eller flyttes fram i køen under hviletiden, så :-D

 

Du kan sjølvsagt ikkje flytte bilen medan han ladar. Eventuell kø må ein ordne med fleire kablar til same ladestasjon, slik som Tesla gjer. Då vert ladestasjonen utnytta fullt ut, utan at nokon bil må flyttast. Om bilen i tillegg har ei innstilling for "må vere lada innan", kan tilgjengeleg effekt utnyttast best mogeleg, der den som tek døgnkvilen mistar straumen mellombels når det kjem nokon som berre har ein kort kvil.

 

Forresten kan du dele kviletida i to kortare periodar på til saman 45 minutt. Kravet er at kviletida skal brukast til kvile, ikkje lasting, papirarbeid, fylling av diesel, etc. I praksis er det sjølvsagt vanskeleg å kontrollere anna enn skiva.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nåde den som flytter bilen under hviletid..det er der det ligger.

Hvorfor skal man flytte bilen? Man vil ha en oppstillingsplass for kanskje 10 stk vogntog. Antar vi hvert av vogntogene har batteripakke på 1000 kWh, og kan lades med 1500 kW, så kan ladestasjonen ha 10 ladepunkter ved hver av oppstillingsplassene, og ha totalt kanskje 10 MW med AC -> DC utstyr. Denne effekten kan så fordeles mellom de ti ladepunktene utifra behov.

 

Det bør nok regnes litt på, men man trenger ikke nødvendigvis ha strømlinje på 10 MW, om det blir topper med ladebehov, så kan disse barberes vekk med en stasjonær batteripakke på noen MWh. Kanskje man klarer seg med en strømlinje på 5 MW.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Nåde den som flytter bilen under hviletid..det er der det ligger.

 

 

Nå er jeg ikke så kjent med denne transportsektoren så vet ikke helt hvem du refererer til, er det sjåfør, arbeidsgiver eller annen instans? Alle regelverk kan justeres og endres og arbeidstaker kan kompenseres, rikelig med innsparinger i hundretusen klassen årlig.  

Under hviletiden, så får man ikke flytte bilen. Dette har vært aktuelt under lossing av råvarer der jeg jobber. Sjåføren vil bli ferdig, slik at bilen kan flyttes til passende sted for hvile. Altså reglene som er slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Under hviletiden, så får man ikke flytte bilen. Dette har vært aktuelt under lossing av råvarer der jeg jobber. Sjåføren vil bli ferdig, slik at bilen kan flyttes til passende sted for hvile. Altså reglene som er slik.

 

 

som sagt, om det blir ett stort behov og det er forsvarlig så blir nok dette ikke ett stort problem å endre på. 

 

Det er mange goder som kan komme ut av slike små endringer om man ser på det store bildet, kan ikke se for meg hvem som ikke er tjent med dette.

 

I tillegg som tidligere nevnt kan dette håndteres ganske greit slik at flytting av bil vill være ett sjeldent behov. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

 

 

Under hviletiden, så får man ikke flytte bilen. Dette har vært aktuelt under lossing av råvarer der jeg jobber. Sjåføren vil bli ferdig, slik at bilen kan flyttes til passende sted for hvile. Altså reglene som er slik.

 

 

som sagt, om det blir ett stort behov og det er forsvarlig så blir nok dette ikke ett stort problem å endre på. 

 

Det er mange goder som kan komme ut av slike små endringer om man ser på det store bildet, kan ikke se for meg hvem som ikke er tjent med dette.

 

I tillegg som tidligere nevnt kan dette håndteres ganske greit slik at flytting av bil vill være ett sjeldent behov. 

Ja, dersom ikke fem vogntog står i kø, og med dagens ladetider og kjempebatterier som skal lades ,så. Men før den tid, så velges det som passer, inntil det blir løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...