Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det tillatt å laste ned filmer som man har kjøpt?

Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Jeg lurer på noe som jeg ikke finner svaret på noe sted. Kanskje noen vet?

Er det tillatt i Norge, å laste ned filmer man har kjøpt på DVD/Bluray?

Jeg synes det tar for lang tid å rippe hele BluRay samlingen min for å ha kopi.

Håper noen kan svare på dette. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er hvis f.eks blueray 4k er platene kryptert, så de vil ikke leses en gang.

De fleste blueray har lagt inn sperrer mot kopiering\ flytting så dette er ikke direkte enkelt.

Heller ikke helt lovlig.

Men spørsmålet om slike sperrer er helt lovlige, særlig i usa, da platene blir vanskeligere å få tilgang til.

F.eks på mobil eller nettbrett.

Skal vi følge lovverket 100% korrekt må vi kjøpe film per enhet. Men forstår de ferreste gjør det.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet-aNZFa3

Jeg ville anbefalt å bruke litt tid på å overføre BluRay eller DvDer med f.eks MakeMKV. Da er du ihvertfall helt innafor lovmessig. Da man i Norge har lov til å ta kopi av sine egne (kjøpte) filmer til privat bruk, så lenge du ikke distribuerer dem videre til andre for å si det sånn. :)

Et tips er å f.eks rippe 1-3 filmer om dagen. Tar ikke så alt for lang per film. Lagre dem på et midlertidig sted på harddisken, og organisere dem 1 gang i uka f.eks.

Å laste dem ned ulovlig er ikke anbefalt hvis du vil holde deg 100% innafor loven, selv om du har kjøpt de filmene og kan f.eks vise til kvitteringer og sånt. MEN når man laster ned via torrent, f.eks, så er man også delaktig med å laste opp til andre (de fragmentene du allerede har lastet ned).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg ville anbefalt å bruke litt tid på å overføre BluRay eller DvDer med f.eks MakeMKV. Da er du ihvertfall helt innafor lovmessig. Da man i Norge har lov til å ta kopi av sine egne (kjøpte) filmer til privat bruk, så lenge du ikke distribuerer dem videre til andre for å si det sånn. :)

Et tips er å f.eks rippe 1-3 filmer om dagen. Tar ikke så alt for lang per film. Lagre dem på et midlertidig sted på harddisken, og organisere dem 1 gang i uka f.eks.

Å laste dem ned ulovlig er ikke anbefalt hvis du vil holde deg 100% innafor loven, selv om du har kjøpt de filmene og kan f.eks vise til kvitteringer og sånt. MEN når man laster ned via torrent, f.eks, så er man også delaktig med å laste opp til andre (de fragmentene du allerede har lastet ned).

Ok :) takk for tipset!

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

MEN når man laster ned via torrent, f.eks, så er man også delaktig med å laste opp til andre (de fragmentene du allerede har lastet ned).

Det er ike noe problem å hindre deling i torrent-klienten etter at filmen er lastet ned. 

Ikke noe problem å hindre ETTER man har lastet ned, men MENS man laster ned er det i praksis umulig å ikke dele noe med andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aNZFa3

MEN når man laster ned via torrent, f.eks, så er man også delaktig med å laste opp til andre (de fragmentene du allerede har lastet ned).

Det er ike noe problem å hindre deling i torrent-klienten etter at filmen er lastet ned.

Ikke noe problem å hindre ETTER man har lastet ned, men MENS man laster ned er det i praksis umulig å ikke dele noe med andre.

Var det jeg mente også.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...