SeaLion Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Ville vært spennende å møte på: [...]Kanskje de ligner mere på apekatter? Kan være like farlige som gorilla? Kanskje de ligner på en blekksprut eller en hummer? Sannsynligheten for at andre høyintelligente arter der ute minner om oss er minimal. Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Ville vært spennende å møte på: [...]Kanskje de ligner mere på apekatter? Kan være like farlige som gorilla? Kanskje de ligner på en blekksprut eller en hummer? Sannsynligheten for at andre høyintelligente arter der ute minner om oss er minimal. vel, hvis du tenker litt på det så er det ikke sikkert. la oss si at universet er uendelig stort(tilnærmet), det finnes dermed uendelig mange galakser og uendelig mange planeter. Hvis det finnes uendelig mange planeter så finnes det faktisk uendelig mange planeter som er 100% identisk til jordkloden. med meg, deg og dette forumet. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Men kan det være det finnes jorden 2 milion tilbake i tid? At årene går fortere ene veien og tregere den andre veien? For hvis det er uendelig stort tviler jeg på man overlever å reise helt til siste sted? http://gladmat.no/visste-du-at-poteten-var-den-forste-planten-i-verdensrommet/ http://www.romsenter.no/Laer-om-rommet/Universet2/Hvordan-leter-vi-etter-liv-i-universet http://www.tv2.no/2015/03/21/storm/universet/6702441 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Ville vært spennende å møte på: [...]Kanskje de ligner mere på apekatter? Kan være like farlige som gorilla? Kanskje de ligner på en blekksprut eller en hummer? Sannsynligheten for at andre høyintelligente arter der ute minner om oss er minimal. vel, hvis du tenker litt på det så er det ikke sikkert. la oss si at universet er uendelig stort(tilnærmet), det finnes dermed uendelig mange galakser og uendelig mange planeter. Hvis det finnes uendelig mange planeter så finnes det faktisk uendelig mange planeter som er 100% identisk til jordkloden. med meg, deg og dette forumet. Men det er likevel usannsynlig at noen av disse 100% like vesnene bor såpass nærme at de gidder å besøke jorda, eller at vi gidder å besøke de. Hele tankeeksperimentet ditt er egentlig absurd. Den eneste delen av universet som vi kan vite noe om er den observérbare delen. Selv denne brøkdelen av universet er ufattelig stor, hele 96 milliarder lysår i diameter (de som påstår at de fatter denne størrelsen er rett og slett dumme). Selv innenfor denne begrensete plassen er det ørten milliarder galakser, hver med millioner av stjerner. Men hvis vi snakker om mulige besøkende kan vi droppe de andre galaksene, selv vår egen galakse er så ufattelig diger at hvis klarte å reise med lysets hastighet ville det tatt 100.000 år å reise tvers over. Når man så legger til at vi er resultatet av millionvis av evolusjonstilfeldigheter, og at forløperen for alle virveldyr (en liten ryggstrengorm i havet for ca 550 millioner år siden) lett kunne dødd ut uten etterkommere, så skjønner man at det er svært lite sannsynlig at vi noensinne vil møte utomjordiske som ligner på oss. 2 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Yep. Sånn for perspektivets skyld.. Each circle used in the video represents a scale factor of 10; meaning each larger circle is zoomed out 10x more than its predecessor. Lenke til kommentar
geir_hh Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 (endret) Kan liv være noe helt annet en det vi tror det er? Trenger de oksygen eller eller puster organismen på en hittil ukjent måte? Endret 15. september 2016 av geir_hh Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Så du har sett ett fartøy fra verdensrommet? Hva så du? Jepp. Som 16åring. Kan også fortelle deg at jeg blei så satt ut at jeg nermest fortrengte det og ikke snakket om det på flere år. Det var en klassisk flygende tallerken. Den hadde røde lys formet i sirkel på undersiden. Den fløy over oss uten en lyd og blei borte over tretoppene. Det hele var egentlig veldig udramatisk bortsett fra synet av noe jeg ikke forsto. Jeg og en kompis så noe lignende i Fredrikstaddistriktet.. Det var om ettermiddagen og objektet fløy ca. 20 meter rett over hodene våre - uten en lyd. Var sent på 70-tallet, så det er noen år siden. Husker det som det var i går! 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 (endret) Hukommelsen er ikke noe man skal stole ukritisk på. Forskning og eksperimenter viser at hukommelsen er relativt unøyaktig, spesiellt over tid.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4183265/"Memory distortions can also occur simply with the passage of time and with repeated recounting of events. Although it might not be surprising that mundane memories become weaker and more susceptible to distortion over time, emotional and traumatic ‘flashbulb memories’ are also susceptible to these automatic distortions. For example, after the September 11th terrorist attacks on New York City, U.S. citizens were asked to remember when they first heard about the attacks. They were asked to recall this episode approximately one to two weeks after 9/11, one year later, and three years later[/size]6[/size]. Memories of the details had changed in 37% of the people after one year and in 43% after three years. Interestingly, despite the drop in memory accuracy, confidence in the accuracy of the memory remained high — an example of a negative relationship between memory confidence and accuracy — and was driven primarily by attention paid to media reports and by talking about the attack in the intervening time[/size]6[/size]."[/size]" Endret 15. september 2016 av aklla 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 (endret) (btw jeg er innom religion og mytologi her, men utelukkede fra et historisk perspektiv. Jeg ser Bibelen som en historiebok, ikke en religiøs bok. Alt dette med å ta Bibelen bokstavelig er jeg enig i - men, igjen, som en historiebok.) Personlig mener jeg vi leter i feil ende. Det handler ikke om romvesener og om de noensinne kommer hit, men heller hvor vi mennesker kommer fra. Jeg tror det er en stor sjanse for at det er en sammenheng der. For det første kan vi se tilbake på eldgamle folkeslag og kulturer. Høyt oppe i i fjellene i Bolivia finner vi en plass som heter Pumapunktu. Vi snakker et sted høyt over tregrensen. Det merkelige her er at det finnes ruinene av et enormt monument her med steinblokker på flere titalls tonn, og mange er skåret ut med sinnssyke presisjon. Problemet er bare at det er så gammelt at vi kan utelukke all moderne teknologi, men samtidig er det så presist laget at det umulig kan ha vært laget med steinverktøy, som var det vanlige da det monumentet ble laget. Hvordan klarte de å lage det? Legg også merke til at det er langt over tregrensen, så hvordan flyttet de steinblokkene? Å hogge ned trær var ikke akkurat enkelt. Videre har vi Stonehenge. Jeg gir strengt tatt blaffen i når det ble laget, hvem som laget det og hvordan det ble laget. Det interessante er at det kan brukes til å beregne banen til de fleste av planetene i solsystemet - inkludert Uranus og Pluto, to planeter som ikke ble funnet før i relativt moderne tid (Uranus ble oppdaget på 1700-tallet, og Pluto er enda nyere.) Hvordan visste de om disse planetene? Og ikke minst, hvorfor var det så vanvittig viktig for de som lagde Stonehenge å kunne beregne banene til planetene? Vi snakker steinblokker på veldig mange tonn som er fraktet over en lang avstand fordi... hvorfor? Hvorfor gidde alt dette slitet bare for å beregne banen til noen planeter? Det er hundrevis av måter å gjøre dette mye enklere på. De kunne laget Stonehenge i tre og fått samme nytten av det, men de valgte et materiale de visste ville vare i mange tusen år. Men hvorfor? Vi har utallige eksempler på slike ting, inkludert byer som er langt eldre enn de første menneskene vi kjenner til. Den eldste kjente ruinbyen er regnet til å være ca 32.000 år gammel. Neste på listen er Jericho, som "bare" er ca 10.000 år gammel, og ofte regnet som den første byen noensinne. Men vi har jo monumenter som Goblele Tepe, som er ca 12.000 år gammelt, altså to tusen år eldre enn den eldste byen vi kjenner til. Hvordan, og hvorfor, ble dette laget? På den tiden eksisterte ikke samfunnet som vi kjenner det, og folkene i området streifet rundt som nomader på jakt etter dyr å jakte på og bær, planter osv å høste. Videre kan vi ta turen innom religioner og mytologier. Så godt som samtlige har en eller annen skapelsesberetning med "guder fra himmelen", "guder fra stjernene" og så videre. Uansett hvor man drar over hele verden finner vi mistenkelig like fortellinger om dette, og de aller fleste av disse "gudene" ser ut som mennesker. Selv Bibelen har dette. For de av dere som er interessert står det ingenting i Bibelen om at Gud skapte jorden. I beste fall formet han det som allerede er her, og selv det er enkelt å tolke på mange måter. For eksempel steg jorden opp av vannet. Skjedde dette bokstavelig, eller er det rettere å tenke seg et skip som seiler med hav på alle kanter, og til slutt kommer til fast land? Landet vil da først være en knøttliten flekk i horisonten, men når de seiler nærmere "stiger det opp av vannet". Glem heller ikke at Gud skapte mennesket "i sitt eget bilde". Hvordan skjedde egentlig det? Har vi en usynlig, allmektig Gud som skapte mennesket ut av ingenting, eller var det noe mer teknologisk involvert? To ting man bør legge merke til. Vi kaller ham Gud, men ordet "gud" kommer fra det hebraiske ordet "elohim" - flertallsform for "gudene" eller "de mektige". Dette forklarer også hvorfor Gud talte til noen som ikke eksisterte ennå. (som den klassiske "Se, de er blitt som en av oss," etter at Adam og Eva spise fra det treet. Oss hvem? Videre kan vi lese at når Adam ville ha en kone la Gud ham i en dyp søvn først. Narkose? Er det så enkelt so mat "gudene" klonet seg selv (skapte oss i deres bilde)? Så, teorien min blir da ganske enkel. For mange tusen år siden, kanskje flere hundre tusen år siden, eksisterte det en avansert sivilisasjon på en annen planet. Mars er en god kandidat her, men vi har mange andre. Men uansett, de ble rammet av en katastrofe, og hele sivilisasjonen ble ødelagt. Noen av dem overlevde (greide å flykte, eller var borte fra planeten da det smalt), og prøvde å starte opp her på jorden. Problemet er at jorden har et helt annet klima enn de er vant med, og dermed helt andre bakterier, sykdommer osv. Vi har sett veldig mange tilfeller der et folkeslag blir introdusert til et annet, og dermed utsatt for sykdommer de har null immunforsvar mot. Dette kan bli svært dødelig. Å dra fra Mars til jorden er dermed ikke helt fritt for risiko. Alternativet var dermed å genmodifisere skapningene som er her og lage hybrider som tåler å bo her, men som er direkte etterkommere av folket fra rommet. Igjen, dette kan vi lese om selv i Bibelen ("Sønnene av Gud kom til jorden og fikk barn med menneskedamene.") Jeg vet dette kan høres ut som tvilsom science-fiction, men fakta er at vi allerede kan gjøre det meste jeg har nevnt. Vi kan dra til Mars uten problemer (problemet er å komme tilbake.) Vi kan klone mennesker, bare vi dropper dette med etikk og moral. I teorien kan vi til og med lage en hybrid av mennesker og andre skapninger, som diverse aper. Er det da så umulig å tenke seg at en avansert sivilisasjon fra en annen planet allerede har gjort det, og vi er resultatet? Alt dette betyr i korte trekk at vi ikke har sett romvesener før, fordi vi ikke aner hva vi skal se etter. Vi har alle mulige forklaringer hvordan de vil se ut hvis vi finner dem, men vi glemmer alltid det mest åpenbare. Alle religionene, mytologiene og så videre dreier seg om mye av det samme, og veldig mye av det kan lett forklares med moderne teknologi. Men vi er alt for opptatt med å krangle og finne svarene vi vil ha, til å skjønne at svaret har ligger rett foran oss hele tiden. Det forklarer også Stonehenge, Gobleke Tepe, Pumapunktu og mange andre monumenter. Mange er rett og slett laget for å bevare kunnskapen de hadde til etterkommerne, men vi er for opptatte med å godta at de var "primitive" på den tiden til å se hva det er de prøvde å vise oss. Interessant post. Jeg kunne tenke meg å se noen kilder på det med Stonehenge og de gamle byene. Noen kommentarer til Elohim, dette er ganske riktig flertall av Gud (entall er El). Mange har forsøkt å forklare dette og noen vanlige teorier er at flertallsformen i dette tilfellet ikke betyr noe annet enn "Store Gud", da flertallsform på hebraisk kan benyttes på denne måten. Litt det samme gjelder "i vårt bilde". Når man leser den hebraiske Bibelen, så kommer man generelt over mange steder hvor flertallsformer og entallsformer av pronomen brukes om hverandre for å referere til samme substantiv, uten at det framstår som noen umiddelbar logisk forklaring – det virker snarere noe vilkårlig. Jeg mener ikke med dette å si at din forklaring er utenkelig, ville bare gi noen flere perspektiver. Jeg har foreløpig 10 studiepoeng i hebraisk, jobber med 10 til. Endret 15. september 2016 av Aiven Lenke til kommentar
Iglooo Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Byen han sikter til heter Pumpa Punku og mange intr. artikler om du googler / youtuber Lenke til kommentar
Diblu Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 Jeg og en kompis så noe lignende i Fredrikstaddistriktet.. Det var om ettermiddagen og objektet fløy ca. 20 meter rett over hodene våre - uten en lyd. Var sent på 70-tallet, så det er noen år siden. Husker det som det var i går! Interessant! Det var veldig nærme! Den vi så var et par hundre meter unna. Det morsomme var at vi sendte opp smellraketter som vi hadde kjøpt i sverige. Hadde vi ikke sett opp på raketten vi sendte opp hadde vi nok aldri fått øye på den. Hukommelsen er ikke noe man skal stole ukritisk på. Forskning og eksperimenter viser at hukommelsen er relativt unøyaktig, spesiellt over tid. Det er godt og vell, men skal vi kalle en spade for en spade så snakker vi da om detaljer. De så jo alle fortsatt samme helhet, mer eller mindre. Ta bare "the Phoenix lights" som et eksempel. Her snakker vi om flere tusen vitner som så mer eller mindre det samme. Lys, eller lys og et objekt. Et lydløst objekt som blokkerte stjernene på størelse med et par fotballbaner.. Klart, noen så bare noen lys, mens andre også så objektet. Tar man helheten(og bildene) fra alle rapportene danner det seg jo et ganske klart bilde over hva som faktisk skjedde. For meg er dataen fra bare denne hendelsen alene, et ganske klart bevis på at det eksisterer et håndfast, reelt fenomen. helt uten å ta stilling til hva, hvem eller hvordan. Wikipedia: Witnesses claim to have observed a huge V-shaped (several football field sized), coherently-moving dark UFO (stars would disappear behind the object and reappear as it passed by), producing no sound, and containing five spherical lights or possibly light-emitting engines. Fife Symington,[3] the governor at the time, was one witness to this incident. As governor he ridiculed the idea of alien origin,[4] but several years later he called the lights he saw "otherworldly" after admitting he saw a similar UFO. 1 Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 Jeg og en kompis så noe lignende i Fredrikstaddistriktet.. Det var om ettermiddagen og objektet fløy ca. 20 meter rett over hodene våre - uten en lyd. Var sent på 70-tallet, så det er noen år siden. Husker det som det var i går! Interessant! Det var veldig nærme! Den vi så var et par hundre meter unna. Det morsomme var at vi sendte opp smellraketter som vi hadde kjøpt i sverige. Hadde vi ikke sett opp på raketten vi sendte opp hadde vi nok aldri fått øye på den. Det var virkelig nærme! Jeg husker det var om ettermiddagen, fordi faren min (jeg var ca. 10 år) kom med bussen fra jobben rett etterpå. Husker det som spennende og ikke skremmende. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 The Phoenix Lights Explained (Again) http://www.skeptic.com/eskeptic/08-05-21/ 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Occam's razor Den enkleste forklaringen er den mest sannsynlige. I dette tilfellet er det ganske mye mer sannsynlig at folk så flares sluppet fra militærflyene på nøyaktig samme tidspunkt, enn at det var utenomjordisk liv... 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Presley skal visst ha sett en ufo i CA i 1966 , Red West var også til stede da dette skjedde (West trodde Elvis hadde blitt kidnappet av disse , lol) Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Neil Degrasse Tyson har en bekymringstanke rundt det der samme har Stephen Hawkin. Hvis du tenker på hvor avansert menneskene er i forhold til en sjimpanse og så ta i betrakning at vi deler 99% samme DNA som dem. Kun 1% skiller oss fra sjimpansene og det mest avanserte en sjimpanse kan gjøre er enkle håndsignal mens vi har sendt automatiserte droner ut i verdensrommet. 1%. Så hva skjer hvis vi møter en livsform som er 1% forskjellig fra oss i samme retning som vi er fra sjimpansene.... Da ville vi vært som mark for vedkommende. Hva med 5%? 10%? Går ikke an å se for seg. De ville ikke brydd seg om oss. Blir som om du skulle finne på å ta en dialog med en celle i kroppen din Kanskje er vi heldig og møter på noen som er nesten lik oss, men med tanke på hvor gammelt "vi tror" universet er så er alt mulig.Noen livsformer kan være ekstremt mye mer avansert enn oss med tanke på hvor liten tid vi har fått på å utvikle oss i forhold til levetiden på universet. Siden jeg tilfeldigvis nylig så en video som "debunket" myten om hvor mye DNA vi har til felles med sjimpanser: Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Problemet med alle disse romvesenene som besøker oss, er at de ikke hilser på Putin, Obama og de andre storkara. De skal på død og liv hilse på halvgærne svenske klarsynte som lever i skjul i skauen. Tror vi har noen av dem her i Norge også, var iallefall noe snakk for en tid tilbake om ei som bor på slottet som fikk besøk av noen aliens, eller nei forresten, det var engler det.. https://www.youtube.com/watch?v=RGWoRJO5d0M Som han her kanskje , ho ho Lenke til kommentar
Quetzalcoatl Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Vi mennesker er stadig på jakt etter liv i universet, og bruker mange milliarder på forsking, programmer og søk. Men hva skjer dersom vi faktisk treffer på utenomjordisk liv som også ønsker utforske oss og vår planet? Tja, da vi ikke har noe annet å sammenligne oss med enn oss sjøl, så vil det nok være "risky business" (anslår røft 50/50%) hvis de oppdager oss før vi oppdager dem. For det betyr jo at de har en overlegen teknologi og således kan gjøre hva de vil med oss, om de er krigersk innstilt. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Ville vært spennende å møte på: [...]Kanskje de ligner mere på apekatter? Kan være like farlige som gorilla? Kanskje de ligner på en blekksprut eller en hummer? Sannsynligheten for at andre høyintelligente arter der ute minner om oss er minimal. vel, hvis du tenker litt på det så er det ikke sikkert. la oss si at universet er uendelig stort(tilnærmet), det finnes dermed uendelig mange galakser og uendelig mange planeter. Hvis det finnes uendelig mange planeter så finnes det faktisk uendelig mange planeter som er 100% identisk til jordkloden. med meg, deg og dette forumet. Universet er ikke uendelig stort. Det er kanskje større enn vi kan fatte, men det har klare grenser. Det er langt fra så stort som du påstår. Dessuten tror jeg ikke det er noen automatikk i påstanden din, dersom universet var uendelig. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 (endret) Universet er ikke uendelig stort. Det er kanskje større enn vi kan fatte, men det har klare grenser. Det er langt fra så stort som du påstår. Dessuten tror jeg ikke det er noen automatikk i påstanden din, dersom universet var uendelig. Vår forståelse er at universet *ikke* har klare grenser - men har endelig størrelse. Universet er heller ikke uendelig gammelt. Imidlertid, universet er både stort og gammelt nok til at liv må kunne ha oppstått mange ganger for veldig lenge siden (før vårt solsystem ble til). Det må altså ha forekommet at intelligent liv har spredd seg i universet (statistisk sett som "smittestoff") hvor det mest vellykkede ekspansive vinner fram (først). Så hvorfor ser vi ikke noe til det? Ekspansive livsformer utenifra burde ha vært her for lenge siden? Denne store tausheten er et stort mysterium. Her er det noe vi ikke forstår. Min spekulasjon er at det finnes en universiell "lov" som tilsier at intelligent liv søker mot mest mulig uavhengighet fra det "fysiske" og derfor gjør lite av seg sånn rent fysisk sett. Har minimalt med "økologisk footprint" etc. Dvs virkelig smart liv er vanskelig å oppdage. Vi ser bare de "dumme" tingene :-) Dersom jeg var et stort blekksprut-lignende upraktisk vesen med IQ 10000, så ville jeg forbedre kroppen min - eller kanskje laste opp min bevissthet til "cyberspace" :-) Endret 18. oktober 2016 av lada1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå