Gå til innhold

Hvordan koble diskene på RAID-kontrolleren?

Wintel

Anbefalte innlegg

Jeg har et Asus P4C800-E DELUXE Hovedkort med innebygd Raid-kontrollere. Hvordan skal jeg koble på to S-ATA disker i RAID-0 slik at jeg får best mulig ytelse. Jeg har også to ATA-disker som skal kobles i RAID-0, er det best å bruke den innebygde kontrolleren på disse diskene også (må jeg i så fall ha en overgang til S-ATA), eller er det best å bruke en PCI Raid-kontroller (har et Promise TX-kort liggende).

Har ikke helt skjønt hvordan den innebygde Raid-kontrolleren virker på dette kortet... :ermm:

Wintel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt oppdager onboard kontrollere selv at det er blitt koblet på to disker og lar deg trykke en tast for å gå inn i "RAID-bios" ved å trykke f.eks. F3 for å sette opp hva slags RAID du vil kjøre. Har ikke prøv SATA-RAID-en på mitt HK ennå, men jeg ser at den "initieres" når jeg booter. Bare pass på å laste ned siste drivere for kontrolleren fra ASUS' hjemmesider, og installer dem hvis diskene ikke kommer opp i Windows når alt ser OK ut i "RAID-bios"

Ingen vits i å investere i SATA-konvertere for å kople på IDE- disker hvis ikke du vil ha alle diskene i samme RAID 0, noe som vel ikke er å anbefale, de vil jo senke ytelsen på SATA diskene dine. Bruk Promise-kortet ditt, du.

Men, jeg har ikke ditt kort og kan ta feil, så les manualen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...