AnonymDiskusjon Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Lurer litt på hvordan en håndterer dette med kjæledyr ved ett brudd? Vi har pr i dag to katter, den ene er kjøpt og betalt av min nåværende samboer mens vi var samboere. Hun står som eier og har betalt for den i utgangspunktet. Men vi har begge betalt for både mat, lege og det som måtte være for katten, og dette overgår langt mer enn det den kostet i utgangspunktet. Den andre er helt omvendt og er kjøpt og betalt av meg og jeg står som eier. I utgangspunktet ønsker jeg å beholde begge og lurer på om dette blir "umulig" i og med at hun kjøpte den ene i utgangspunktet og betalte. Anonymous poster hash: 16a1a...44e Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Kan dere ikke diskutere det? Det med utgifter blir som å krangle om utgifter man har hatt på barn, pengene er brukt, gå videre. Om du vil ha begge og hun vil ha begge så tar dere en hver, om hun vil ha sin og du vil ha din så deler dere slik. Og dersom hun ikke vil ha noen av skadedyrene så får du begge Det kan umulig være vanskeligere enn det? Og hva er det med brudd og kvitteringer/utgifter som har vært? Kan man ikke bare sette en strek over det og gå videre, sannsynligvis hadde man bare kastet bort de pengene på noe annet surr uansett... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Kjæledyr anses som ting, det vil si at de tilhører den som kjøpte og betalte for dyret, og det spiller derfor ingen rolle hvem som betaler for "driften" (altså mat, dyrlege, mv). Regelen er derfor at hun beholder sin, og du beholder din. Hvis dere var samboere da dere fikk begge kattene, og det var litt tilfeldig hvem som betalte for den, kan det være at dere anses som sameiere i kattene (begge eier 50 % av hver katt). Det er dog ikke noen god løsning her, fordi regelen i et sameie er at tingen skal selges hvis man ikke blir enige om hvem som skal overta... Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. august 2016 Forfatter Del Skrevet 31. august 2016 Kan dere ikke diskutere det? Det med utgifter blir som å krangle om utgifter man har hatt på barn, pengene er brukt, gå videre. Om du vil ha begge og hun vil ha begge så tar dere en hver, om hun vil ha sin og du vil ha din så deler dere slik. Og dersom hun ikke vil ha noen av skadedyrene så får du begge Det kan umulig være vanskeligere enn det? Og hva er det med brudd og kvitteringer/utgifter som har vært? Kan man ikke bare sette en strek over det og gå videre, sannsynligvis hadde man bare kastet bort de pengene på noe annet surr uansett... Det handler ikke om pengene, det handler om hvem som faktisk har rett på kattene. Som krikkert har forklart nå. Og det var det jeg var redd, altså at hun er rettmessig eier siden hun i utgangspunktet betalte. Anonymous poster hash: 16a1a...44e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. august 2016 Forfatter Del Skrevet 31. august 2016 Hvis dere var samboere da dere fikk begge kattene, og det var litt tilfeldig hvem som betalte for den, kan det være at dere anses som sameiere i kattene (begge eier 50 % av hver katt). Det er dog ikke noen god løsning her, fordi regelen i et sameie er at tingen skal selges hvis man ikke blir enige om hvem som skal overta... Litt usikker på om de kan falle inn under dette da den første(hennes) ble kjøpt god tid i forveien før den andre. Den første var også en god del dyrere, selv om det som sagt er småtterier ift driften. Anonymous poster hash: 16a1a...44e Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Her må dere forsøke å bli enige. Rettssystemet egner seg særdeles dårlig til å løse slike tvister. Ellers: Det beste du kan håpe på når det gjelder katten som din samboer "står som eier" på er at den er i sameie mellom dere. Men da må du sannsynligvis akseptere at den andre katten også er i sameie. Det er ikke praktisk mulig å dele en katt eller bruken av en katt (om dere ikke blir enig om det og selv finner en løsning), og det innebærer at katten strengt tatt skal tvangsselges om dere ikke blir enige. Jeg tror ikke du har noe grunnlag for å få beholde begge, om din samboer ikke ønsker det. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Jeg trodde jussen ved samlivsbrudd er at dama får huset, bilen, barna, kjæledyrene pluss barnebidrag, mens mannen får skjorta han hadde på seg. Om dere skal dele alt likt, hvorfor ikke ta en pus hver? Eller trives de svært godt sammen? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå