Gå til innhold

Feilindikasjon ved død lanterne. "Bygge selv"

Anbefalte innlegg

Heisann

Sitter å grubler på hvordan jeg kan få en lampe (24v led) til og tenne hvis en lanterne er defekt

(Skal selvsagt overvåke alle lanternene)

Er ikke dette superenkelt og fikse selv?

Gidder ikke og bruke 15'000 på lanternekontroller fra retronic -.-

Kan lodde og ordne selv hvis noen har oppskrift og/eller komponent-tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt, jeg kan prosjektere (og bygge) en slik kontroller for deg. Om jeg ikke har noen oversikt over anlegget som skal overvåkes, så er det ikke så lett å prosjektere det heller. Jeg kan jo gjette meg fram til hvordan anlegget ser ut, og strømtrekk per kurs, men da kan jeg også bomme veldig.

Men sånn prinsippient så tenker jeg at alle kursene som skal overvåkes kan koples via egne shunt-motstander. Det vil da legge seg en mikroskopisk spenning over shunten og denne spenningen vil endre seg dersom en pære ryker. Så tenker jeg en transistorkrets, eller en mikrokontroller som tar seg av målingen av at denne spenningen er innen terskelverdiene og til sist like mange utganger som er koplet i mot et lysdiodepanel slik at en lysdiode tenner dersom det er noe feil med kretsen. Dersom du allerede har et bryterpanel med tilsvarende antall lysdioder (eller plass for lysdioder), så kan jeg bygge denne intelligensen inn i eksisterende panel (så alt blir seende proffesjonelt ut).

Er spenningen på anlegget regulert og konstant 24V, eller snakker vi om en driftsspenning som hentes rett fra en batteribank (21-29V)?

Lenke til kommentar

Hei, kanskje jeg tenker litt simpelt fra det jeg husker fra naturfagen på ungdomsskolen...

Men vil det ikke være mulighet for å gjøre det slik som "koblingssjemaet" mitt viser?

14247784_1339443179407257_1026486147_o.j

Med en resistor som gir mer motstand enn lanternen gir. Slik at når lanternen ryker så vil strømmen heller ta veien via resistoren og varsellampen.

Er det for simpelt?

Mener jeg husker læreren hadde et lignende eksempel for oss, for endel år siden...

Endret av Twine
Lenke til kommentar

Hei, kanskje jeg tenker litt simpelt fra det jeg husker fra naturfagen på ungdomsskolen...

Men vil det ikke være mulighet for å gjøre det slik som "koblingssjemaet" mitt viser?

14247784_1339443179407257_1026486147_o.j

Med en resistor som gir mer motstand enn lanternen gir. Slik at når lanternen ryker så vil strømmen heller ta veien via resistoren og varsellampen.

Er det for simpelt?

Mener jeg husker læreren hadde et lignende eksempel for oss, for endel år siden...

Slik du har tegnet det så vil spenningen over varsellampen og resistoren være konstant og eksakt det samme enten pæren er OK eller sprengt.

Lenke til kommentar

Ah okay, for simpelt altså.

Mente jeg husket noe om at strømmen tok letteste vei, og at den da ville gå gjennom lanternen vist motstanden i resistoren var større enn den i pæren (og da ikke gå gjennom resistoren i det hele tatt). Og vist da pæren røk så måtte strømmen ta den "tunge" veien gjennom resistoren. 

Men den er grei! Du har mye bedre kontroll på det enn meg, jeg klarte bare ikke å legge fra meg den enkle tanken min og måtte spør. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...