Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremsepedal tar lang inne

Cocola

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat byttet caliper på bilen min og etter det så har bremsepedalen begynt å ta langt inne. Jeg har fortsatt samme bremseeffekt, bare lenger inn.

Jeg luftet bremsene på bare den ene siden der jeg byttet caliper. Regner kanskje med at det fortsatt er luft igjen i systemet. Må jeg lufte på de andre sidene også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal prøve på det. Har dere noen lufte teknikker som jeg kunne prøvd ut? Da jeg luftet i går så tok jeg en slange på lufteventilen som gikk ned til en flaske fylt med litt bremsevæske. Deretter åpnet jeg lufteventilen en halv omdreining ca og pumpet på bremsen til det kom kun bremsevæske uten luftbobler ut av ventilen.

Lenke til kommentar

Kjøp en bremselufter slik som Rolf_X sier, så kan du gjøre jobben alene. Lufting av bremser krever litt innsats, så du har nok slurvet for mye.

Den teknikken du beskriver fungerer ikke, fordi du drar inn luft om du ikke stenger luftenippel når du tar ut bremsepedal. Hvis du skal lufte på hjemmefikser-metoden så trenger du en kompis som åpner og stenger nippelen på riktig tidspunkt.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Den teknikken du beskriver fungerer ikke, fordi du drar inn luft om du ikke stenger luftenippel når du tar ut bremsepedal. Hvis du skal lufte på hjemmefikser-metoden så trenger du en kompis som åpner og stenger nippelen på riktig tidspunkt.

Hvis du har en slange som går ned under væskeflaten i en flaske med væske, så fungerer det like godt som de slangene man får kjøpt med tilbakeslagsventil på enden. I alle fall om slangen er såpass kort at du ikke bare skyver luftboblene frem og tilbake i selve slangen.

Lenke til kommentar

Samme dings som denne, bare med en flaske til å samle opp det som kommer ut. Praktisk.

Skjøtenippelen er for å skjøte sammen den stive blanke slangen med den (muligens to forskjellige størrelser?) myke sorte. Den blanke slangen er for stiv og tykk til å sitte godt fast på en normal luftenippel, og tydeligvis så mye billigere enn den svarte at det lønner seg (for Biltema/produsenten) å skjøte sammen begge typer...

Lenke til kommentar

Ja jeg luftet alle rørene. Tok i rekkefølgen HB-VB-HF-VF. Fikk ut litt luft. Kanskje feilen ligger i det som Inge sa, at den blanke slangen ikke passer godt nok over luftenippelen og derfor trekkes luft inn i systemet igjen.

Noen som vet om en annen metode jeg kan bruke? Noe utstyr som jeg kan kjøpe inn?

Lenke til kommentar

Har du kompressor? Isåfall så kan du kjøpe en skikkelig bremselufter som trekker luft.

Husk også å stenge luftenippelen før du tar av lufteren. En hver eksponering for atmosfærisk trykk kan presse luft inn i systemet. Det går gjerne også en halvliter bremsevæske i en typisk lufting av bremsene bak, så det kan hende du ikke har gjort det nok.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Har ikke kompressor men jeg kan sikkert skaffe meg en. Kan jo få bruk for en til andre ting og ☺

Luftenippelen ble stengt godt før jeg tok av slangen. En ting jeg la merke til var det at nivået med bremsevæske ikke sank så alt for mye i hovedsylinderen. Jeg trengte kanskje å fylle på litte grann en gang bare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...