Cocola Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Jeg har akkurat byttet caliper på bilen min og etter det så har bremsepedalen begynt å ta langt inne. Jeg har fortsatt samme bremseeffekt, bare lenger inn. Jeg luftet bremsene på bare den ene siden der jeg byttet caliper. Regner kanskje med at det fortsatt er luft igjen i systemet. Må jeg lufte på de andre sidene også? Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Luft hele systemet da det mest sannsynlig er luft i systemet. Start lengst fra også nærmest reservoir. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 31. august 2016 Forfatter Del Skrevet 31. august 2016 Skal prøve på det. Har dere noen lufte teknikker som jeg kunne prøvd ut? Da jeg luftet i går så tok jeg en slange på lufteventilen som gikk ned til en flaske fylt med litt bremsevæske. Deretter åpnet jeg lufteventilen en halv omdreining ca og pumpet på bremsen til det kom kun bremsevæske uten luftbobler ut av ventilen. Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Det er en helt OK metode. Har selv slange med returventil jeg bruker, men det finnes også bremseluftere som benytter seg av trykkluft som skal være lette å benytte seg av. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 31. august 2016 Forfatter Del Skrevet 31. august 2016 Har ikke trykkluft tilgjengelig hjemme så jeg får prøve med metoden jeg brukte i går ☺ Lenke til kommentar
daruu Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Noen biler må luftes i bestemt rekkefølge. Selv er jeg mest fan av den "gammeldagse" metoden hvor en pumper på bremsen og en lufter, med mindre man har tilgang til "proffutstyr" Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 (endret) Kjøp en bremselufter slik som Rolf_X sier, så kan du gjøre jobben alene. Lufting av bremser krever litt innsats, så du har nok slurvet for mye. Den teknikken du beskriver fungerer ikke, fordi du drar inn luft om du ikke stenger luftenippel når du tar ut bremsepedal. Hvis du skal lufte på hjemmefikser-metoden så trenger du en kompis som åpner og stenger nippelen på riktig tidspunkt. Endret 31. august 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 1. september 2016 Forfatter Del Skrevet 1. september 2016 Nå bare spør jeg fordi jeg lurer. Hvor kommer den lufta som jeg trekker inn når jeg slipper bremsepedalen fra? Den blir vel ikke dratt inn via gjengene og nedover der? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Den teknikken du beskriver fungerer ikke, fordi du drar inn luft om du ikke stenger luftenippel når du tar ut bremsepedal. Hvis du skal lufte på hjemmefikser-metoden så trenger du en kompis som åpner og stenger nippelen på riktig tidspunkt. Hvis du har en slange som går ned under væskeflaten i en flaske med væske, så fungerer det like godt som de slangene man får kjøpt med tilbakeslagsventil på enden. I alle fall om slangen er såpass kort at du ikke bare skyver luftboblene frem og tilbake i selve slangen. Lenke til kommentar
RobinEriksen1 Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Det tenkte jeg også. Kan ikke se for meg noe mulighet for luft å trekke seg inn i systemet når jeg har den åpne enden av slangen nedi en flaske med bremsevæske. Passer selvfølgelig på at slangen er nedi bremsevæsken. Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremselufter-2000017001/ Kjøp den og bruk den. Har den her i garasjen og brukt den selv da jeg skifta alt av bremserør og slanger på en hel bil. Greide å lufte bilen alene da. Enkel og god løsning som ikke er dyr. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 1. september 2016 Forfatter Del Skrevet 1. september 2016 Ser fin ut den men hvordan kobles delene? Hvor skal feks tilbakeslagsventilen kobles inn ? Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 tilbakeslagsventilen kobles på slangebiten som er nedi beholderen. Er jo ganske åpenlyst det egentlig at den må sitte på den enden av slangen som ikke er tilkoblet luftenippel. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 1. september 2016 Forfatter Del Skrevet 1. september 2016 Tenkte på det etter at jeg sendte svaret. Det som forvirret meg litt var de to svare slangestumpene og skjøten. Er det bare for å forlenge slangen hvis du trenger? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Samme dings som denne, bare med en flaske til å samle opp det som kommer ut. Praktisk. Skjøtenippelen er for å skjøte sammen den stive blanke slangen med den (muligens to forskjellige størrelser?) myke sorte. Den blanke slangen er for stiv og tykk til å sitte godt fast på en normal luftenippel, og tydeligvis så mye billigere enn den svarte at det lønner seg (for Biltema/produsenten) å skjøte sammen begge typer... Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 1. september 2016 Forfatter Del Skrevet 1. september 2016 Kjøpte luften som Rolf anbefalte. Jeg pumpet på bremsen til det var kun bremsevæske som kom ut av luftenipplene men fremdeles så tar pedalen langt inne. Er det kanskje hovedsylinderen som er gåen da? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Jeg tror du fortsatt har luft i systemet jeg. Luftet du alle rørene? Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 1. september 2016 Forfatter Del Skrevet 1. september 2016 Ja jeg luftet alle rørene. Tok i rekkefølgen HB-VB-HF-VF. Fikk ut litt luft. Kanskje feilen ligger i det som Inge sa, at den blanke slangen ikke passer godt nok over luftenippelen og derfor trekkes luft inn i systemet igjen. Noen som vet om en annen metode jeg kan bruke? Noe utstyr som jeg kan kjøpe inn? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 (endret) Har du kompressor? Isåfall så kan du kjøpe en skikkelig bremselufter som trekker luft. Husk også å stenge luftenippelen før du tar av lufteren. En hver eksponering for atmosfærisk trykk kan presse luft inn i systemet. Det går gjerne også en halvliter bremsevæske i en typisk lufting av bremsene bak, så det kan hende du ikke har gjort det nok. Endret 1. september 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 1. september 2016 Forfatter Del Skrevet 1. september 2016 Har ikke kompressor men jeg kan sikkert skaffe meg en. Kan jo få bruk for en til andre ting og ☺ Luftenippelen ble stengt godt før jeg tok av slangen. En ting jeg la merke til var det at nivået med bremsevæske ikke sank så alt for mye i hovedsylinderen. Jeg trengte kanskje å fylle på litte grann en gang bare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå