Gå til innhold

Storeslem for Siemens i Trondheim: Leverer batterier til alle verdens elektriske ferger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Typisk feil valg gjort på grunn av kameratskap og delvis politikk, PBES er en åpenbart bedre leverandør til disse jobbene.... det vet alle som er ingeniør i batteriverden... mye tryggere enn SIEMENS sitt system, udiskuterbart. 

Endret av guest_anon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Typisk feil valg gjort på grunn av kameratskap og delvis politikk, PBES er en åpenbart bedre leverandør til disse jobbene.... det vet alle som er ingeniør i batteriverden... mye tryggere enn SIEMENS sitt system, udiskuterbart. 

 

Jeg er ikke så kjent med batteriverden for båt, enda. Kan du utdype litt om hvorfor?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Typisk feil valg gjort på grunn av kameratskap og delvis politikk, PBES er en åpenbart bedre leverandør til disse jobbene.... det vet alle som er ingeniør i batteriverden... mye tryggere enn SIEMENS sitt system, udiskuterbart. 

 

Er det ikke PBES' batteripakker som benyttes ombord på Ampere da?

Lenke til kommentar

Er det ikke PBES' batteripakker som benyttes ombord på Ampere da?

Nei, det er Corvus.

 

Tror ikke Siemens leverer batterier selv, bare energy management system. Edda Freya (som har DC-distribusjon med dieselgeneratorer og batteripakker i parallell) bruker også Corvus.

 

PBES er vel for så vidt bygget opp av "avhoppere" fra Corvus.

Lenke til kommentar

 

Typisk feil valg gjort på grunn av kameratskap og delvis politikk, PBES er en åpenbart bedre leverandør til disse jobbene.... det vet alle som er ingeniør i batteriverden... mye tryggere enn SIEMENS sitt system, udiskuterbart. 

 

Er det ikke PBES' batteripakker som benyttes ombord på Ampere da?

MF Ampere bruker 160 batterimoduler Corvus AT6500 fra Canada:

http://corvusenergy.com/wp-content/uploads/2015/09/Corvus-Energy-CASE-STUDY_Norled-Ampere_JUNE-2015.pdf

http://www.sea-tec.it/uploads/files/7528it-Corvus_Commercial_Data_Sheet_email.pdf.

 

Resten av elektronikken kommer fra Siemens.

Denne informasjonen er funnet med Google.

Lenke til kommentar

Flott. Og man kan lure på hvorfor elektrisk drift ikke er satt i gang på ferger  ( og fiskebåter?) tidligere. Norge har  jo kompetanse på elektromotorer.

 

Men hvor lange er disse ferge-strekningene?

 

 

Så. Fant det ut selv. En 10 min. strekning. Alternativet kunne være kabelferge.

 

Eller Hydrogen:

 

https://nikolamotor.com/one

 

 

Så kunne vi også bruke elektrisk drift på lengre fergeforbindelser.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Flott. Og man kan lure på hvorfor elektrisk drift ikke er satt i gang på ferger  ( og fiskebåter?) tidligere. Norge har  jo kompetanse på elektromotorer.

 

Men hvor lange er disse ferge-strekningene?

 

 

Så. Fant det ut selv. En 10 min. strekning. Alternativet kunne være kabelferge.

 

Eller Hydrogen:

 

https://nikolamotor.com/one

 

 

Så kunne vi også bruke elektrisk drift på lengre fergeforbindelser.

 

Kabel-ferge på ein av Noregs største cruise-fjordar er neppe ideelt...

Lenke til kommentar

 

Flott. Og man kan lure på hvorfor elektrisk drift ikke er satt i gang på ferger  ( og fiskebåter?) tidligere. Norge har  jo kompetanse på elektromotorer.

 

Men hvor lange er disse ferge-strekningene?

 

 

Så. Fant det ut selv. En 10 min. strekning. Alternativet kunne være kabelferge.

 

Eller Hydrogen:

 

https://nikolamotor.com/one

 

 

Så kunne vi også bruke elektrisk drift på lengre fergeforbindelser.

Kabel-ferge på ein av Noregs største cruise-fjordar er neppe ideelt...

 

Joda, med litt googling fant jeg svaret på strekningen, - og at noen visstnok har ment at kabelferge ville være et alternativ.

Lenke til kommentar

 

Flott. Og man kan lure på hvorfor elektrisk drift ikke er satt i gang på ferger  ( og fiskebåter?) tidligere. Norge har  jo kompetanse på elektromotorer.

 

Men hvor lange er disse ferge-strekningene?

 

 

Så. Fant det ut selv. En 10 min. strekning. Alternativet kunne være kabelferge.

 

Eller Hydrogen:

 

https://nikolamotor.com/one

 

 

Så kunne vi også bruke elektrisk drift på lengre fergeforbindelser.

 

Kabel-ferge på ein av Noregs største cruise-fjordar er neppe ideelt...

Kabelen er tung nok til å synke langt under overflaten, så den er ikke i veien for andre båter. Kabelen synker også raskt nok til at det ikke er lenger sikkerhetsavstand forran eller bak fergen for kryssing av andre båter. Potensielt er kabelen mer i veien for ubåter og fiskebåter med dyptgående redskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...