Gå til innhold

«For nasjonen Norge er det viktig både å tjene de pengene vi kan på oljen – og å etablere nye, lønnsomme næringer»

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Vi må omstille oss fra olje- til kunnskapsnasjon."

En merkelig setning, og det er ikke godt å vite hva som menes?

Er ikke oljeindustrien kunnskapsbasert?

Det er vanskelig å finne en næring som ikke er kunnskapsbasert, og som lærer på elektro i 31 år er jeg egentlig bekymret for utviklingen i skoleverket.

Da jeg startet som lærer ble det lagt mye penger i sentralgitt eksamen, og læreplanen hadde A og B stoff.

Systemet sikret at nivået var brukbart på de som skulle videre på høyskoler.

I dag er det bare en tverrfaglig lokalgitt eksamen etter 2 år på videregående.

Hver enkelt skole bestemmer nivået på undervisningen, og skolene ønsker selvsagt å vise til gode karakterer.

Læreplaner og opplegg tilsier egentlig at kunnskapen går nedover i yrkesfagene, men ved ikke å vite kan jo politikerne tro at skolen i Norge er blant de beste i verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange som har den oppfatningen at det "bare er å pumpe opp oljen", og at det nærmest er noe som gjør seg selv. Har hørt mange som sier at Norge er så heldige som har fått all denne rikdommen rekende på en fjøl, uten at de er klar over hvor mye kunnskap og teknologi som faktisk er nødvendig for å hente opp oljen. De ser neppe på oljeindustrien som kunnskapsbasert.

Endret av VonMises
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er absolutt kunnskap forbundet med oljevirksomheten. Det er jo også et av poengene.

Jeg skjønte det :) Er ikke lett å bli klok på hva som menes med omstilling fra olje- til kunnskapsnasjon nei. Jeg mente bare at det nok er mange "ikke-tekniske" mennesker som tror at oljevirksomhet bare er en fyr i skitten kjelerdress. Og for disse menneskene høres det jo fint ut, at vi heller skal satse på kunnskap fremover. 

Lenke til kommentar

Det er absolutt kunnskap forbundet med oljevirksomheten. Det er jo også et av poengene.

Jeg skjønte det :) Er ikke lett å bli klok på hva som menes med omstilling fra olje- til kunnskapsnasjon nei. Jeg mente bare at det nok er mange "ikke-tekniske" mennesker som tror at oljevirksomhet bare er en fyr i skitten kjelerdress. Og for disse menneskene høres det jo fint ut, at vi heller skal satse på kunnskap fremover. 

De ser for seg Red Adair (var det det han het?) i skitten kjeledress... :

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...