thehunger Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 La meg kort oppsummere noen store skuffende erfaringer jeg har gjort. Jeg kjøpte et Soltek QBIC 3401A barebone system med det for øye å lage et skikkelig multimediasystem. Så jeg la til en stillegående Seagate 160gb disk, en P4 2.8GHz prosessor med boxed vifte og 1 gb RAM. Levde med systemet en uke og var fornøyd med ytelsen så langt. Og så kjøpte jeg og la til et Hercules 3D Prophet Radeon 9800SE All-in-Wonder skjermkort. Dette er et kort med alle inn og utganger og innebygget TV-tuner. Så nå skulle jeg kunne erstatte video-spiller osv. Erfaring 1: Tuneren ser ikke ut til å virke Jeg har ennå ikke klart å ta inn noen TV-kanaler. Riktignok har jeg brukt en 7m lang TV coax kabel, men skjermkortet ser ikke ut til å finne noen kanaler. Er det noen som har noen tips her? Erfaring 2: Vifta bråker for myeSkjermkortet har en vifte som høres meget godt. Så mye at jeg vurderer å droppe dette og heller gå for et svakere, vifteløst skjermkort. Jeg tviler på om det er plass til noen vifteløse kjøleløsninger ala Zalman i denne maskinen? Erfaring 3: Det blir for varmt i maskinenNår Radeon 9800SE AIW skjermkortet også sitter i maskinen, er temperaturen i maskinen som regel for høy (50+) til at system-viftene og CPU-vifta kan gå ned på lavt tempo. Som regel kjører ihvertfall CPU vifta i tilegg til skjermkort-vifta, og i et lite QBIC system med tynn aluminium-kasse bråker dette for mye. Det er IKKE mulig å ha et sånt system stående i stua... Så hvilket skjermkort bør jeg istedet gå for? Jeg vil ha rask ytelse så jeg kan kjøre moderne spill, men orker ikke støy fra vifte. TV tuning ol. kan jeg evt. få til ved å sette inn et Hauppage PCI-basert TV kort. Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 (endret) Du får Radeon 9600 uten vifte, har bare en relativt moderat kjøleribbe. Tror ikke det finnes som AIW, men du kan som sagt sette inn eget TV-kort. Eventuelt har man 9200 AIW, spørsmålet er hvor kraftig 3D-ytelse du har behov for? Har du forresten prøvd å leke litt med innstillingene for kjøling i BIOS? Satt innslagspunktet for viftene så høyt det går? Skjermkortviften blir jo ikke påvirket av dette da, man kan jo alltids senke hastigheten med en motstand / rheostat. Endret 26. november 2003 av blacktower Lenke til kommentar
Turbopus Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 (endret) Hei! Har en tilsvarende pc. Kjøpte den for å kunne transportere den fram og tilbake til div.... OG fordi den skulle være så støysvak. Da jeg bor på hybel og pc`n står på 24`7 var det et must! Tenkte å kjøpe et 9700AIW og (eller tilsvarende) Men da min bror har et 9700kort som jeg syntes bråkte mye hadde jeg et "problem" Ville ha et skjermkort som var bra nok til å spille på (derfor jeg kjøpte stasjonær, hadde det ikke vært for spilling hadde det nok blitt en bærbar) Budsjettet mitt på skjermkort var på 2500kr. Ble tilslutt så jeg gikk for et 9800XT kort. Viften der bråker ca like mye som restten av systemet(litt under og tror jeg)(!) når systemet kjører på SILENT(laveste hastighet), og bråker ca like mye som systemet når jeg spiller spill (da kjører kabinett viften, CPU viften og skjermkortet viften opp hastigheten) Men dog fortsatt ikke over støyen jeg får fra 9700 kortet når jeg hadde det i min x SS51 (lyd dempet) shuttle pc. Vanligvis ligger IDLE temp på kabinett og CPU på 36/48 grader(23 grader i rommet), og under heavy load 48/66. Merket at skjermkortet førte til at det ble litt varmere i kabinettet, men vet ikke hvorfor, men har for meg at det ble varmere når jeg prøvde å sette inn 9700 kortet... Kan det være mulig? Eller er jeg bare så glad i 9800XT kortet mitt? Er veldig god kjøling på det kortet, men..? Får se om jeg kanskje setter inn en 12dB vifte som blåser ut under strømforsyningen (mellom PCI kortet og IceQ)(er god plass der om en skjærer et hull bak i kabinettet) eller kanskje skjærer et hull der viften på skjermkortet er. Får se, liker det egentlig som det er per idag. Men den vifte operasjonen må jo være enklere enn å bytte ram.... (nesten) Tror du det vil hjelpe til å få systemet mer stille? Eneste er at hvis jeg senker rom temp til 20 grader blir systemet enda stillere. (prøvde det igår) Så får jeg til å senke tempen noen grader ved en extra vifte er det kanskje verdt det... Betalte 4371kr ink porto for skjermkortet. Er dyrt, men liker du ikke støy er det kanskje verdt det?Kjekt er det også at jeg per idag fortsatt har garantien i orden-tross en veldig støysvak pc Har sett litt på den nye raptor disken +zalman heatpipe HD kjøling(bruke til OS) men tror kanskje den øker temp+støyer mer en systemet mitt idag, så får bli med det... Ble kanskje litt utenfor det du spurte om dette her, men håper alikevel dette hjalp deg litt.... Kanskje er 9600XT (hvis det fungerer som 9800XT med tanke på temp regulert vifte..) Et lite spørsmål til btw før jeg slutter av; hører du no rastling av den IceQ viften? Hører sånn lyd nesten som en Segate disk som jobber, bare ikke like høyt (nesten) Tror kanskje min er litt defekt... Snakka me PSDATA om å bytte den, det var greit... Har du hatt no sånn problem? Hvis det er vanlig gidder jeg jo ikke bytte.... Men kan egentlig ikke skjønne at det skulle være vanlig.... Flott, bye bye Endret 26. november 2003 av Turbopus Lenke til kommentar
thehunger Skrevet 27. november 2003 Forfatter Del Skrevet 27. november 2003 Takk for svar, folkens: Blacktower, er Radeon 9600 PRO også vifteløs? (Det finnes dessuten også et nytt 9600 Pro AIW kort, som i tillegg til TV-tuner har FM-tuner, altså radio.) Jeg trenger rett og slett råd om et bra vifteløst kort. Turbopus, jeg har ikke noe "Seagate-støy" fra IceQ systemet såvidt jeg vet (men derimot har jeg en Seagate 160Gb S-Ata disk som har lyden du nevner). Etter min mening bråker QBIC systemer mer enn det burde, og jeg har kommet til at jeg ikke vil legge til mer viftestøy fra et skjermkort! Jeg skjønner av svaret ditt at du gikk for et 9800XT, som koster innpå 4.700 og har en temperatur-regulert vifte? Poenget er jeg skal ha mitt system i stua, og det nytter ikke med så mye støy. Hadde jeg visst dette i sin tid ville jeg droppet å kjøpe et SFF system og heller gått for full kasse, men med skikkelige kjøleløsninger.. Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Blacktower, er Radeon 9600 PRO også vifteløs? (Det finnes dessuten også et nytt 9600 Pro AIW kort, som i tillegg til TV-tuner har FM-tuner, altså radio.) Jeg trenger rett og slett råd om et bra vifteløst kort. Niks, har ikke sett noen vifteløse "standardutgaver" Radeon 9600 non-pro er det beste jeg vet om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå