Torolf Skrevet 30. august 2016 Del Skrevet 30. august 2016 Hei! Skal søke etter læreplass nå etter jul og er veldig interessert i og jobbe offshore viss jeg får læreplass der da selvfølgelig... Men det er nå en ting jeg lurer på Hvor tjener en elektriker mest? På båt eller på plattform. Jobber jeg som skipselektriker på båt er jeg jo 4 uker på og 4 uker av som de sier men jobber jeg på plattform er det 2 uker på og 4 uker av. Gir vel da mest mening at en skipselektriker tjener mer enn en på plattform siden du jobber lengre der, eller tar jeg helt feil nå? og eventuellt hvor mye vil jeg tjene som lærling offshore viss noen vet? Går vg2 elenergi og gikk ut av vg1 elenergi med 5,7 i snitt og 0 i fravær så har forhåpentlig vis en sjanse på og komme meg offshore men man vet aldri idag... Håper på bra svar!! Lenke til kommentar
røykDZA Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Det er bedre lønn på plattform enn skip. Du kan heller ikke gå rett fra vg2 til lære på skip, med mindre du har tatt maritime modull + nødvendige kurs av egen lomme? Lenke til kommentar
Torolf Skrevet 1. september 2016 Forfatter Del Skrevet 1. september 2016 Ja det vet jeg, blir mest sannsynlig skipselektriker VG3 på meg men ville bare vite om hvordan lønna var Får jeg tilbud hos statoil offshore så ville jeg vite om det lønnet seg og takke ja eller om skipselektriker tjener mye mer :pp Takk for svar! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Erfaringsmessig er plattform langt mer lukrativt enn båt, men ingen av de er dårlig betalt. Langt der i fra. Lønnen til elektrikere ligger på rundt 200 kroner pr time, så får en tillegg for feks offshore, som er rundt 50%. Men der en virkelig gjør gode penger er ved overtid, nattarbeid, deling av seng osv. Ikke minst stå over dager når du skulle ha vært hjemme, dette er grovt. Ift karakterer og fravær så bør du ikke satse alt på at dette går i boks, når statoil tok inn til intervju når vi skulle ut i lære var det helt tilfeldig. Noen gode, men ikke de beste, noen håpløse og noen midt på treet. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Erfaringsmessig er plattform langt mer lukrativt enn båt, men ingen av de er dårlig betalt. Langt der i fra. Lønnen til elektrikere ligger på rundt 200 kroner pr time, så får en tillegg for feks offshore, som er rundt 50%. Men der en virkelig gjør gode penger er ved overtid, nattarbeid, deling av seng osv. Ikke minst stå over dager når du skulle ha vært hjemme, dette er grovt. Ift karakterer og fravær så bør du ikke satse alt på at dette går i boks, når statoil tok inn til intervju når vi skulle ut i lære var det helt tilfeldig. Noen gode, men ikke de beste, noen håpløse og noen midt på treet. Hvordan gikk det med disse? Fikk de jobb etter læretiden? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Hvordan gikk det med disse? Fikk de jobb etter læretiden? Nå skal det nevnes at disse var de som ble kalt inn til intervju, det var ikke alle som fikk læreplass i Statoil. Men etter hva jeg husker har alle jobb der enda, men dette var i en annen tid. En del år tilbake. Lenke til kommentar
røykDZA Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Ja det vet jeg, blir mest sannsynlig skipselektriker VG3 på meg men ville bare vite om hvordan lønna var Får jeg tilbud hos statoil offshore så ville jeg vite om det lønnet seg og takke ja eller om skipselektriker tjener mye mer :pp Takk for svar! Lønna på skip er grei den. 50-60k i mnd, litt avhengig av rederi du havner i. Det er klart flere fordeler offshore. Bedre lønn, og mer fri. En annen ting du bør være klar over, er at du ikke er «sikret» lønn som jeg oppga til deg. Om rederiene får det som di vil, vil de mønstre elektriker som assistent (ETR) og ikke som offiser som elektriker seiler som idag. Lykkes di med dette, vil lønmen dras ned på nivå med motormann/matros. Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 2. september 2016 Del Skrevet 2. september 2016 Ja det vet jeg, blir mest sannsynlig skipselektriker VG3 på meg men ville bare vite om hvordan lønna var Får jeg tilbud hos statoil offshore så ville jeg vite om det lønnet seg og takke ja eller om skipselektriker tjener mye mer :pp Takk for svar! Har en kompis som akkurat startet som elektrikerlærling på skip. Han tjener 15000 i mnd etter skatt og jobber 2/2. Dvs. 2 uker jobb, 2 uker fri. 1 Lenke til kommentar
Torolf Skrevet 3. september 2016 Forfatter Del Skrevet 3. september 2016 Er jo bra det som lærling! Hvilket rederi jobber han for? Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Er jo bra det som lærling! Hvilket rederi jobber han for? Color Line. Tror han stort sett driver på Oslo-Kiel ferga. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 må huske at rotasjon , lønn og sånt ikke er like i de forskjellige selskapene , og det og få jobb i Statoil nå er rimelig tett nåløye om i det hele tatt mulig . jeg ville vertfall ikke begrenset meg til enten eller. Lenke til kommentar
Torolf Skrevet 8. september 2016 Forfatter Del Skrevet 8. september 2016 må huske at rotasjon , lønn og sånt ikke er like i de forskjellige selskapene , og det og få jobb i Statoil nå er rimelig tett nåløye om i det hele tatt mulig . jeg ville vertfall ikke begrenset meg til enten eller. Nej er jo kjempe vansekelig og komme seg offshore :/ men får jeg tilbudet så takker jeg ikke nei! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå