Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Renovering av bad - dusje på rett på gulv eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skal antakeligvis totalrenovere et bad. Men klarer ikke helt bestemme meg for om jeg skal ha dusj rett på fliser eller ikke.

Sånn i det lange løp er det vel mest fordelaktig og bruke dusjkabinett, men har dette mye og si hvis badet er helt nytt og bygget etter gjeldende våtromsnorm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pusset opp badet selv etter påske. Valgte da dusj rett på gulv da jeg synes dette er mere praktisk renholdsmessig og jeg synes at det ser mye bedre ut. (Er jo et helvete å holde alle kriker og kroker på et kabinett rent....)

Er som nevnt større risiko for lekarsjer når man ikke har kabinett, men benyttet meg av firma med lass av godkjenninger så regner med at det går bra.

Lenke til kommentar

Har nå pusset opp to bad her på noen få år (dvs satt bort til fagkyndige), og på begge badene så har vi dusjkabinett.

Har fliser gulv/vegg på det ene badet, og har Fibo trespo våtromsplater på veggene og våtroms belegg på gulvet på det andre badet. 

Badet med flisene har mange lag med membran og selvfølgelig godkjent for å dusje rett på vegg/gulv, men det vil jeg ikke gjøre.

Var på en messe for 2-3 år siden hvor de viste frem hvordan det var med dusj rett på flisene, flisene i seg selv tåler jo vann, men fugene er jo det rene trekkpapiret for vann. Det gikk noen minutter så kom vannet i gjennom fugene og begynte å sildre bak flisene, om baksiden er tett så skal det jo ikke være et problem, men med så mange våtromsskader en har lest om så vil jeg ikke utsette badet vårt for det. Flisene var limt på en plexiglass plate, så det var derfor en kunne se hva som skjedde på baksiden av fuger og fliser.

Vannet renner jo helt ned på gulvet bak flisene tilslutt, og har en ikke varmekabel så vil det vannet ikke tørke opp heller. Og jo flere som dusjer i løpet av dagen, jo mer vann vil det samle seg under/bak flisene.

Altså jeg vet om flere som dusjer rett på flisene sine og har gjort det i flere år uten problemer, og det hadde helt sikkert gått bra hos oss også, men den sjansen vil jeg ikke ta etter hva jeg så på den messen. Sikkert helt unødig ‹‹pinglete›› her, men et bad koster så mange kroner at her følte jeg det var bedre med ‹‹safe than sorry›› i tidens lange løp......

Lenke til kommentar

Pusset opp badet selv etter påske. Valgte da dusj rett på gulv da jeg synes dette er mere praktisk renholdsmessig og jeg synes at det ser mye bedre ut. (Er jo et helvete å holde alle kriker og kroker på et kabinett rent....)

Er som nevnt større risiko for lekarsjer når man ikke har kabinett, men benyttet meg av firma med lass av godkjenninger så regner med at det går bra.

Jeg kommer uansett til å velge et godkjent firma og få papirer på hva som er gjort :D Så de frarådet deg ikke dette? eller nevnte noe om dusjkabinett vs. dusje på gulv?

Har nå pusset opp to bad her på noen få år (dvs satt bort til fagkyndige), og på begge badene så har vi dusjkabinett.

Har fliser gulv/vegg på det ene badet, og har Fibo trespo våtromsplater på veggene og våtroms belegg på gulvet på det andre badet. 

Badet med flisene har mange lag med membran og selvfølgelig godkjent for å dusje rett på vegg/gulv, men det vil jeg ikke gjøre.

Var på en messe for 2-3 år siden hvor de viste frem hvordan det var med dusj rett på flisene, flisene i seg selv tåler jo vann, men fugene er jo det rene trekkpapiret for vann. Det gikk noen minutter så kom vannet i gjennom fugene og begynte å sildre bak flisene, om baksiden er tett så skal det jo ikke være et problem, men med så mange våtromsskader en har lest om så vil jeg ikke utsette badet vårt for det. Flisene var limt på en plexiglass plate, så det var derfor en kunne se hva som skjedde på baksiden av fuger og fliser.

Vannet renner jo helt ned på gulvet bak flisene tilslutt, og har en ikke varmekabel så vil det vannet ikke tørke opp heller. Og jo flere som dusjer i løpet av dagen, jo mer vann vil det samle seg under/bak flisene.

Altså jeg vet om flere som dusjer rett på flisene sine og har gjort det i flere år uten problemer, og det hadde helt sikkert gått bra hos oss også, men den sjansen vil jeg ikke ta etter hva jeg så på den messen. Sikkert helt unødig ‹‹pinglete›› her, men et bad koster så mange kroner at her følte jeg det var bedre med ‹‹safe than sorry›› i tidens lange løp......

Tenker sånn selv, når jeg tittet på leiligheter valgte jeg faktisk bort flere av disse grunnet dusjing rett på gulv. I moren min sin leilighet så fikk hun beskjed om at dusjkabinett var unødvendig da badene er laget i egne "bokser" og disse boksene ikke skal lekke vann. Skal sies at dette var nybygg.

Får du lagt godkjent sveisemembran av kyndig firma, så er det liten risiko forbundet med å dusje rett på gulv. :)

Er sveisemembran noe som er inkludert i den nye våtromsnormen?

Lenke til kommentar

......

Mange lag med membran håper jeg du ikke har.. Da har ikke fuktighet i betongen mulighet til å luftes ut. Det skal være ett vanntett sjikt i gulvet, bestående av enten smøremembran eller hel matte. Også må overgang mellom membran og sluk være skikkelig utført.
Lenke til kommentar

.

Badet med flisene har mange lag med membran ...

......

Mange lag med membran håper jeg du ikke har.. Da har ikke fuktighet i betongen mulighet til å luftes ut. Det skal være ett vanntett sjikt i gulvet, bestående av enten smøremembran eller hel matte. 

Men når man legger smøremembran holder det ikke å smøre bare en gang, hvis fotonisse mener at han har en membran bygget opp av flere strøk med smøremembran er det helt etter anbefalingene.

Lenke til kommentar

Jeg kommer uansett til å velge et godkjent firma og få papirer på hva som er gjort :D Så de frarådet deg ikke dette? eller nevnte noe om dusjkabinett vs. dusje på gulv?

Ble ikke sagt noe spesielt om at dusjing rett på gulv ikke var bra nei. Er som andre har nevnt en større risiko for at det kan gå galt, men det praktiske og estetiske tellet mere en den minimale risikoen for min del.

Får bare krysse fingrene for at naboen under ikke får ekstra dusj ettervært.  :huh: Men det vil da eventuelt bli en sak for forsikringsselskap da jeg har pappir på at det skal være gjort ordentligt.

Lenke til kommentar

Dobler levetiden på badet med dusjkabinett.

Det er sikkert vel og bra, men nå pusser jo gjerne folk ikke opp badene sine fordi den tekniske levetiden har gått ut på dato. Man pusser opp fordi badet har blitt umoderne.

Nordmenn har for mye penger, og har rett og slett blitt jålete og snobbete. Penger flyter.

Lenke til kommentar

Dusjkabinett er dyre og begrenser normalt sett plassen man har i dusjen. Mange bra hoteller har dusj"huler" som er rett på gulvet, men som ligger lavere enn resten av gulvet (som forøvrig også bør holde høy standard). Gulvene er som regel spesialdesignet, mens vegger kan bruke spesialdesign eller vanlige fliser.

Poenget er iallefall at min svigerbror laget en slik dusj, hvor gulvet består av stein, og hvor dusjdelen av rommet er i et hjørne, og delt av med resten av rommet i en vegg som i hans tilfelle nok er en slags type steinfliser. Det hele virker iallefall av mye høyere kvalitet enn et dusjkabinett og ser ut som det vil vare lenger også. Gulvet er laget til oppå et lag betong som er formet riktig, og som steinene ligger på toppen av og da med sluk i midten. Furuten at dusjen bærer et preg av høyere kvalitet enn standard dusjløsninger er den også herlig å bruke. Ikke noe dugg på dusjvinduet, masse plass og nok av frisk luft som kommer inn der man dusjer. I tillegg er det noe han har ordnet til selv, uten å bruke byggfolk. Det hører dog til historien at han er ekspert på steiner, behandling av slikt og kombinasjoner av betong og kalk og masse slike ting.

Men å lage en dusj av høy kvalitet uten dusjkabinetter eller moduler eller slikt skal være mulig for en som har peiling. Men betongfundament er nok en veldig viktig del for å øke levelengden, og stein varer jo mye lenger enn fliser. Rengjøring virker meget greit, og det hele virker langt mer hygienisk enn kabinetter osv.

Å bygge selve badet som en egen boks i huset er nok også en god løsning, med mindre du har murhus eller bor i betongblokk.

Uansett, lykke til.

Ps. Et bilde som er litt i retning av det jeg forsøker å forklare:

post-180111-0-81290500-1472950925_thumb.jpg

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betongfuntament og fine steiner er nå bra det, men det viktigste er jo hva som er mellom disse, membran. Det er den som holder badet tett, ikke steinene eller betongen.

Hehe, nei, jeg er ingen ekspert på å bygge bad, men jeg regner med å lage membran eller løsninger for å sikre badet mot vann og holde det hele tett er en del av standardløsningene. Å "bokse" badet er jo en måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar

Å bygge selve badet som en egen boks i huset er nok også en god løsning, med mindre du har murhus eller bor i betongblokk.

Uansett, lykke til.

Betong suger til seg vann og fuktighet, man må absolutt ha membran i mur og betonghus også. Man må ha det uansett. Ikke bland overflaten og membran, førstnevnte ser pent ut, sistnevnte avgjør holdbarheten.
Lenke til kommentar

Hehe, nei, jeg er ingen ekspert på å bygge bad, men jeg regner med å lage membran eller løsninger for å sikre badet mot vann og holde det hele tett er en del av standardløsningene.

Standardøsningene gir tett bad der man kan dusje rett på flis i en forventet levetid. Jo flere år som går, jo større fare er det for at membranen begynner å lekke, uansett om det er smøremembran eller membranduk. De baderomsfirmaene som gir garant på badets tetthet gir ikke over ti års garanti.

Følgelig kan det være en god ide å planlegge badet slik at det lar seg sette inn et dusjkabinett om ti år, dersom man ikke da ønsker ny full oppussing med ny membran, annerledes fliser og innredning hvert tiende år. Sluket bør plasseres slik at det ikke havner så langt inn under et dusjkabinett at man ikke kommer til for å rense det uten å flytte eller demontere hele dusjkabinettet.

Lenke til kommentar

takker for svar. Dusjkar er definitivt noe jeg skal vurdere. "Problemet" er at sluket ligger slik til at det er mest praktisk å dusje på gulvet, med mindre jeg flytter dusjsonen. Badet er forøvrig forholdsvis lite (4-5 kvm).

En annen ting, vurderer å flytte kjøkkenet ut i stuen i samme slengen for å få et ekstra rom, men må jeg flytte rørsystemet også da, eller går det an å legge rør inntil veggen og forlenge rørene? Snakk om ca. 3 meter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...