Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pris på bytte av stempelringer.


Windoge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det koster en del i arbeid, men ikke så mye i deler. Du ser nok på i overkant av 20 timer arbeid, så jeg ville kjøpt ringer og en Haynes manual, kjørt en tur til Polen eller solgt bilen til noen som kan fikse den selv.

 

Men jeg får nok ingen bedre bil av den summen jeg må betale for å fikse motoren. Det er der dilemmaet ligger. Kjøreturen til Polen er heller ikke så kort, dersom du bor langt nord.

Lenke til kommentar

Får se hva det blir til. I dag prøvde jeg å fremprovosere det samme på nytt, men da kom det ingen røyk. Jeg hadde heller ikke merket noe før i dag, når han som tok EU-kontrollen poengterte det, men så har jeg heller aldri hatt til vane å presse turtallet til 6-7000 omdreininger. Det kan nesten virke som den fikk blåst ut noe i går.

Lenke til kommentar

Hvor langt er bilen kjørt? Du må nesten regne med at det er mer som nermer seg utslitt når den ryker så mye. Dersom det er utslitte stempelfjærer og generell slitasje ville jeg ikke lagt ut noe uten at du kunne ordne det selv, men det kan jo være andre ting som f.eks noe med drivstoff systemet.

 

Fikk du noen hint om hva de mente var årsaken til det unormale eksosutslippet?

 

En kompresjonstest kunne sikkert gjort deg litt klokere. Dersom eksosen er blåaktig og bilen bruker endel olje, så er det stor sansynlighet at stempelfjærene og andre deler som ventilstyringer kan være utslitt.

Endret av RegistrerMeg
Lenke til kommentar

Hvor langt er bilen kjørt? Du må nesten regne med at det er mer som nermer seg utslitt når den ryker så mye. Dersom det er utslitte stempelfjærer og generell slitasje ville jeg ikke lagt ut noe uten at du kunne ordne det selv, men det kan jo være andre ting som f.eks noe med drivstoff systemet.

 

Fikk du noen hint om hva de mente var årsaken til det unormale eksosutslippet?

 

En kompresjonstest kunne sikkert gjort deg litt klokere. Dersom eksosen er blåaktig og bilen bruker endel olje, så er det stor sansynlighet at stempelfjærene og andre deler som ventilstyringer kan være utslitt.

 

Jeg ble fortalt at det var slitte stempelringer som sannsynligvis var årsaken til dette. Motoren har bare gått 150.000 km, så ikke spesielt langt. Bilen skal visstnok være i god stand ellers. Men jeg opplevde som sagt ingenting i dag når jeg testet bilen, som om den blåste ut det som var i går. Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar

 

Hvor langt er bilen kjørt? Du må nesten regne med at det er mer som nermer seg utslitt når den ryker så mye. Dersom det er utslitte stempelfjærer og generell slitasje ville jeg ikke lagt ut noe uten at du kunne ordne det selv, men det kan jo være andre ting som f.eks noe med drivstoff systemet.

Fikk du noen hint om hva de mente var årsaken til det unormale eksosutslippet?

En kompresjonstest kunne sikkert gjort deg litt klokere. Dersom eksosen er blåaktig og bilen bruker endel olje, så er det stor sansynlighet at stempelfjærene og andre deler som ventilstyringer kan være utslitt.

 

Jeg ble fortalt at det var slitte stempelringer som sannsynligvis var årsaken til dette. Motoren har bare gått 150.000 km, så ikke spesielt langt. Bilen skal visstnok være i god stand ellers. Men jeg opplevde som sagt ingenting i dag når jeg testet bilen, som om den blåste ut det som var i går. Ikke vet jeg.

Da ville jeg i første omgang tatt en kompresjonstest på et seriøst verksted for å få en noenlunde bekreftelse på motorens tilstand.

 

150.000 er ikke allverden, men det spørs jo hvordan vedlikeholdet og oljeskift har vert i alle desse åra.

Endret av RegistrerMeg
Lenke til kommentar

 

 

Hvor langt er bilen kjørt? Du må nesten regne med at det er mer som nermer seg utslitt når den ryker så mye. Dersom det er utslitte stempelfjærer og generell slitasje ville jeg ikke lagt ut noe uten at du kunne ordne det selv, men det kan jo være andre ting som f.eks noe med drivstoff systemet.

Fikk du noen hint om hva de mente var årsaken til det unormale eksosutslippet?

En kompresjonstest kunne sikkert gjort deg litt klokere. Dersom eksosen er blåaktig og bilen bruker endel olje, så er det stor sansynlighet at stempelfjærene og andre deler som ventilstyringer kan være utslitt.

Jeg ble fortalt at det var slitte stempelringer som sannsynligvis var årsaken til dette. Motoren har bare gått 150.000 km, så ikke spesielt langt. Bilen skal visstnok være i god stand ellers. Men jeg opplevde som sagt ingenting i dag når jeg testet bilen, som om den blåste ut det som var i går. Ikke vet jeg.

Da ville jeg i første omgang tatt en kompresjonstest på et seriøst verksted for å få en noenlunde bekreftelse på motorens tilstand.

 

150.000 er ikke allverden, men det spørs jo hvordan vedlikeholdet og oljeskift har vert i alle desse åra.

 

 

Er dette fort gjort?

 

Edit: Joda, vedlikeholdet har vært bra. Serviceheftet er ført frem til i dag.

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor langt er bilen kjørt? Du må nesten regne med at det er mer som nermer seg utslitt når den ryker så mye. Dersom det er utslitte stempelfjærer og generell slitasje ville jeg ikke lagt ut noe uten at du kunne ordne det selv, men det kan jo være andre ting som f.eks noe med drivstoff systemet.

Fikk du noen hint om hva de mente var årsaken til det unormale eksosutslippet?

En kompresjonstest kunne sikkert gjort deg litt klokere. Dersom eksosen er blåaktig og bilen bruker endel olje, så er det stor sansynlighet at stempelfjærene og andre deler som ventilstyringer kan være utslitt.

 

Jeg ble fortalt at det var slitte stempelringer som sannsynligvis var årsaken til dette. Motoren har bare gått 150.000 km, så ikke spesielt langt. Bilen skal visstnok være i god stand ellers. Men jeg opplevde som sagt ingenting i dag når jeg testet bilen, som om den blåste ut det som var i går. Ikke vet jeg.

Da ville jeg i første omgang tatt en kompresjonstest på et seriøst verksted for å få en noenlunde bekreftelse på motorens tilstand.

150.000 er ikke allverden, men det spørs jo hvordan vedlikeholdet og oljeskift har vert i alle desse åra.

 

Er dette fort gjort?

 

Edit: Joda, vedlikeholdet har vært bra. Serviceheftet er ført frem til i dag.

25 år siden jeg var bilmekanikker :) men det burde vel ikke ta mere enn en halvtime. En må jo ut med tennpluggene. Kanskje noen andre her inne som kan svare mere nøyaktig. Ellers så får du nok sikkert svar om du tar en telefon til verkstedet. Ujevn kompresjon er et dårlig tegn.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvor langt er bilen kjørt? Du må nesten regne med at det er mer som nermer seg utslitt når den ryker så mye. Dersom det er utslitte stempelfjærer og generell slitasje ville jeg ikke lagt ut noe uten at du kunne ordne det selv, men det kan jo være andre ting som f.eks noe med drivstoff systemet.

Fikk du noen hint om hva de mente var årsaken til det unormale eksosutslippet?

En kompresjonstest kunne sikkert gjort deg litt klokere. Dersom eksosen er blåaktig og bilen bruker endel olje, så er det stor sansynlighet at stempelfjærene og andre deler som ventilstyringer kan være utslitt.

Jeg ble fortalt at det var slitte stempelringer som sannsynligvis var årsaken til dette. Motoren har bare gått 150.000 km, så ikke spesielt langt. Bilen skal visstnok være i god stand ellers. Men jeg opplevde som sagt ingenting i dag når jeg testet bilen, som om den blåste ut det som var i går. Ikke vet jeg.

Da ville jeg i første omgang tatt en kompresjonstest på et seriøst verksted for å få en noenlunde bekreftelse på motorens tilstand.

150.000 er ikke allverden, men det spørs jo hvordan vedlikeholdet og oljeskift har vert i alle desse åra.

 

Er dette fort gjort?

 

Edit: Joda, vedlikeholdet har vært bra. Serviceheftet er ført frem til i dag.

25 år siden jeg var bilmekanikker :) men det burde vel ikke ta mere enn en halvtime. En må jo ut med tennpluggene. Kanskje noen andre her inne som kan svare mere nøyaktig. Ellers så får du nok sikkert svar om du tar en telefon til verkstedet. Ujevn kompresjon er et dårlig tegn.

 

 

Skal høre med verkstedet. Synes i grunn det er litt rart at de valgte å kjøre bilen på 6-8000 omdreininger opp en bakke på EU-kontroll. Jeg og min samboer kjører ganske rolig og forsiktig, så mistenker at røyken kom av at motoren er noe "daukjørt", og reagerte på å få seg en skikkelig utblåsing, men ikke vet jeg.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hvor langt er bilen kjørt? Du må nesten regne med at det er mer som nermer seg utslitt når den ryker så mye. Dersom det er utslitte stempelfjærer og generell slitasje ville jeg ikke lagt ut noe uten at du kunne ordne det selv, men det kan jo være andre ting som f.eks noe med drivstoff systemet.

Fikk du noen hint om hva de mente var årsaken til det unormale eksosutslippet?

En kompresjonstest kunne sikkert gjort deg litt klokere. Dersom eksosen er blåaktig og bilen bruker endel olje, så er det stor sansynlighet at stempelfjærene og andre deler som ventilstyringer kan være utslitt.

 

Jeg ble fortalt at det var slitte stempelringer som sannsynligvis var årsaken til dette. Motoren har bare gått 150.000 km, så ikke spesielt langt. Bilen skal visstnok være i god stand ellers. Men jeg opplevde som sagt ingenting i dag når jeg testet bilen, som om den blåste ut det som var i går. Ikke vet jeg.

Da ville jeg i første omgang tatt en kompresjonstest på et seriøst verksted for å få en noenlunde bekreftelse på motorens tilstand.

150.000 er ikke allverden, men det spørs jo hvordan vedlikeholdet og oljeskift har vert i alle desse åra.

 

Er dette fort gjort?

 

Edit: Joda, vedlikeholdet har vært bra. Serviceheftet er ført frem til i dag.

25 år siden jeg var bilmekanikker :) men det burde vel ikke ta mere enn en halvtime. En må jo ut med tennpluggene. Kanskje noen andre her inne som kan svare mere nøyaktig. Ellers så får du nok sikkert svar om du tar en telefon til verkstedet. Ujevn kompresjon er et dårlig tegn.

 

Skal høre med verkstedet. Synes i grunn det er litt rart at de valgte å kjøre bilen på 6-8000 omdreininger opp en bakke på EU-kontroll. Jeg og min samboer kjører ganske rolig og forsiktig, så mistenker at røyken kom av at motoren er noe "daukjørt", og reagerte på å få seg en skikkelig utblåsing, men ikke vet jeg.

Foretok de noen måling med instrument ved 6-8000 omdreininger eller var det bare synsing? Hva har de krysset av for og komentert på kontrollskjemaet?

Lenke til kommentar

Nei, det ser ikke ut til at de har gjort noen målinger. Han som testet bilen har basert anmerkningen på "det han så".

Har du et bilde/kopi av skjema/anmerkningen som du kan legge ut her? Høres litt rart ut dette.

Han må vel ha notert ned en kommentar i forbindelse med feilen?

Endret av RegistrerMeg
Lenke til kommentar

Får ikke håpe det er et useriøst verksted som har lite å gjøre og bare er ute etter arbeid. Kanskje en ide å få NAF til å ta Eu-kontrollen?

 

Avgass generelt og motorgang: c:) tydelig og kontinuerlig røyk. Mye røyk fra eksos ved belastning. 

 

Det er eneste punktet som er notert. Det er en testprotokoll for eksosundersøkelse som står som bestått. Tror ikke de prøver å lure meg. Jeg merket det samme i går når jeg kjørte på høyt turtall på vei fra verkstedet. Men dette er noe jeg ikke har klart å få til i dag, og lurer derfor på om det var noe som "lå" der og måtte "blåses" vekk. Jeg tviler på at de vil klare å fremprovosere røyke på en eventuell etterkontroll, selv om den skulle være der. Der gir meg ihvertfall adskillig lengre tid til å få det fikset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...