Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Apple-bot kan gi Irland milliard-overskudd

Anbefalte innlegg

Det er ganske åpenlyst for bedriften at dette er skatteunnvikelse og selv under de beste forhold så er dette en tvilsom aktivitet.

Nå har jo Irland bedrevet lignende aktivitet i lang tid. Bedriften hadde vært veldig samfunnsbevisst og snill om den sier "nei takk til 120 milliarder" men det er tross alt Irland sitt ansvar og Irland som setter lovene. Det er Irland som skal passe på bedriftene. Ikke omvendt.

Under forutsetningen at bedrifter ikke har noe moralsk ansvar overhodet, er det en fornuftig ting å forfekte?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok som oftest opp til begge parter å sørge for at man følger lovene.

Nå fulgte jo faktisk bedriften den loven som de ble fremsatt fra Irland. "Skatteparadis" er forøvrig ikke noe nytt eller forbudt konsept. Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Under forutsetningen at bedrifter ikke har noe moralsk ansvar overhodet, er det en fornuftig ting å forfekte?

Så lenge de ikke er lovmessig pålagt å ha noe moralsk ansvar, så vil det alltid være opp til bedriftene selv å velge hvor "snille" de ønsker å være. (Nå finnes det jo også endel som mener at skatt i seg selv er moralsk forkastelig uten at jeg nødvendigvis støtter det synspunktet)
Lenke til kommentar

Så lenge de ikke er lovmessig pålagt å ha noe moralsk ansvar, så vil det alltid være opp til bedriftene selv å velge hvor "snille" de ønsker å være. (Nå finnes det jo også endel som mener at skatt i seg selv er moralsk forkastelig uten at jeg nødvendigvis støtter det synspunktet)

Jeg synes ikke du tar særlig tak i spørsmålet, er dette en fornuftig ting å forfekte? Om individer i stor grad ikke tok noe moralsk ansvar hadde det antakelig forverret samfunnet vesentlig, hvorfor er det naturlig å "frita" bedrifter?

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er nok som oftest opp til begge parter å sørge for at man følger lovene.

Nå fulgte jo faktisk bedriften den loven som de ble fremsatt fra Irland. "Skatteparadis" er forøvrig ikke noe nytt eller forbudt konsept.

Jo, men Irland er fremdeles underlagt EU sine lover. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke du tar særlig tak i spørsmålet, er dette en fornuftig ting å forfekte? Om individer i stor grad ikke tok noe moralsk ansvar hadde det antakelig forverret samfunnet vesentlig, hvorfor er det naturlig å "frita" bedrifter?

Man bør ikke frita noen som helst. I en utopisk verden hadde det selvsagt vært flott om bedrifter og alle folk alltid handlet moralsk, men slik fungerer det ikke. Slik jeg ser det er det minst like lett for individer å få "fritak" som bedrifter. Men man legger så mye mer merke til det når bedrifter gjør det. Forøvrig er det også interessant å betrakte hvordan moralen også faller for individet når penger begynner å stå på spill, enten det er potensielt tap eller gevinst.
Lenke til kommentar

Nå har vel dette faktisk tatt svært lang tid å utrede,selv av de som står for å lage lovene, samt at saken forventes å være i rettsakene i årevis, så det er lkke noen åpenbar sak. Merk forøvrig at det Irland gjorde ikke fremsto som ulovlig for Apple. Det er fullt lovlig også i EU å gi skattefritak til bedrifter om landet finner dette forsvarlig. Det saken her dreier seg om er at Irland har gitt urettmessig skattefordel til ett enkelt selskap som ikke er tilgjengelig for andre selskaper. Apples problem her er altså helt avhengig av hva Irland har tilbudt andre selskap.
Lenke til kommentar

Man bør ikke frita noen som helst. I en utopisk verden hadde det selvsagt vært flott om bedrifter og alle folk alltid handlet moralsk, men slik fungerer det ikke. Slik jeg ser det er det minst like lett for individer å få "fritak" som bedrifter. Men man legger så mye mer merke til det når bedrifter gjør det. Forøvrig er det også interessant å betrakte hvordan moralen også faller for individet når penger begynner å stå på spill, enten det er potensielt tap eller gevinst.

Det finnes jo gjerne noe imellom "bedrifter trenger ikke å ta moralsk ansvar" og "alle vil alltid handle moralsk". Jeg synes ikke det virker like lett å få "fritak" for bedrifter. Mange argumenterer med at bedrifter bare gjør det de kan for å maksimere eierens overskudd, og det er greit, man ser ingen argumentere på samme måte for hvorfor NAVing er greit feks.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes jo gjerne noe imellom "bedrifter trenger ikke å ta moralsk ansvar" og "alle vil alltid handle moralsk". Jeg synes ikke det virker like lett å få "fritak" for bedrifter. Mange argumenterer med at bedrifter bare gjør det de kan for å maksimere eierens overskudd, og det er greit, man ser ingen argumentere på samme måte for hvorfor NAVing er greit feks.

Jeg vil ikke sammenligne dette med NAVing da det dreier seg om skatt. Individer som lovmessig klarer å få en lavere skattesats får ikke noe mer tyn enn bedrifter som gjør det samme. Blir man tatt som individ får man også straff på samme måte som en bedrift dersom man bryter loven.
Lenke til kommentar

Nå har vel dette faktisk tatt svært lang tid å utrede,selv av de som står for å lage lovene, samt at saken forventes å være i rettsakene i årevis, så det er lkke noen åpenbar sak. Merk forøvrig at det Irland gjorde ikke fremsto som ulovlig for Apple. Det er fullt lovlig også i EU å gi skattefritak til bedrifter om landet finner dette forsvarlig. Det saken her dreier seg om er at Irland har gitt urettmessig skattefordel til ett enkelt selskap som ikke er tilgjengelig for andre selskaper. Apples problem her er altså helt avhengig av hva Irland har tilbudt andre selskap.

Hvorvidt det er ulovlig eller ikke får være en diskusjon iblant de mer lærde, men jeg er rimelig sikker på at de fleste er enig at denne type skatteunndragelse er umoralskt og fortjener å bli straffet.

Faktisk burde Apple være fornøyd over at de bare må betale skatten og ikke får en faktisk straff fordi det er rimelig åpenlyst for alle at hva de drev med var høyst suspekt. 

Endret av Grumphy
Lenke til kommentar

Forskjellen er at bedrifter får en dask på lanken, toppsjefen får bonus og verden går videre.

Når individer gjør noe tilsvarende så får de livsstid i fengsel. 

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke sammenligne dette med NAVing da det dreier seg om skatt. Individer som lovmessig klarer å få en lavere skattesats får ikke noe mer tyn enn bedrifter som gjør det samme. Blir man tatt som individ får man også straff på samme måte som en bedrift dersom man bryter loven.

NAVing er å maksimere egen profitt per arbeid, og det er som regel snakk om folk som gjør det uten å bryte loven. Rike folk som ikke betaler skatt får tyn, mer tyn enn bedrifter er min erfaring.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorvidt det er ulovlig eller ikke får være en diskusjon iblant de mer lærde, men jeg er rimelig sikker på at de fleste er enig at denne type skatteunndragelse er umoralskt og fortjener å bli straffet.

Faktisk burde Apple være fornøyd over at de bare må betale skatten og ikke får en faktisk straff fordi det er rimelig åpenlyst for alle at hva de drev med var høyst suspekt.

At man handler umoralsk er i høyeste grad ikke en grunn til å bli straffet av lovverket. Om man bryter lover skal man straffes. Det eneste som var rimelig åpenlyst var at de forsøkte å få innpass i et "skatteparadis" i den tro at det var lovlig. Det er ingen grunn til å si at det var høyst suspekt.
Lenke til kommentar
At man handler umoralsk er i høyeste grad ikke en grunn til å bli straffet av lovverket. Om man bryter lover skal man straffes. Det eneste som var rimelig åpenlyst var at de forsøkte å få innpass i et "skatteparadis" i den tro at det var lovlig. Det er ingen grunn til å si at det var høyst suspekt.

Det er veldig enkelt, når du betaler 0,00005% i skatt så er det suspekt.

Normalen er at man skal betale skatt, har bedriften benyttet seg av smutthull for å slippe å betale skatt så har de oppført seg uetiskt og fortjener straff.

Skal du være med å spise kake så får du være med å betale kaken også. 

For å ta det mer ekstremt, legemiddelindustrien som pga sin grådighet flår syke mennesker og i værste tilfeller forårsaker millioner av dødsfall bare fordi de ønsker å tjene mer penger.

Fullt lovlig, toppsjefene får tilogmed ekstra bonus. Mener du virkelig at korporasjoner skal få slippe unna med drap?

"Jammen det var jo lovlig"

Lenke til kommentar

Det er veldig enkelt, når du betaler 0,00005% i skatt så er det suspekt.

Normalen er at man skal betale skatt, har bedriften benyttet seg av smutthull for å slippe å betale skatt så har de oppført seg uetiskt og fortjener straff.

Skal du være med å spise kake så får du være med å betale kaken også. 

For å ta det mer ekstremt, legemiddelindustrien som pga sin grådighet flår syke mennesker og i værste tilfeller forårsaker millioner av dødsfall bare fordi de ønsker å tjene mer penger.

Fullt lovlig, toppsjefene får tilogmed ekstra bonus. Mener du virkelig at korporasjoner skal få slippe unna med drap?

"Jammen det var jo lovlig"

Ehh, hva er poenget med "skatteparadis" om enn å ikke betale skatt eller ekstremt lite skatt?? Hvorfor tror du så mange andre firmaer har etablert seg i Irland? Som sagt, skatteparadis er ikke ulovlig, men da skal alle ha samme muligheter i henhold til det EU påstår. Det er altså ingenting høyst suspekt. Om det uetisk eller umoralsk kommer helt an på hva slags personlig forhold man har til skatt, men der finnes det ingen fasit, og Apple vil heller ikke få evt. straffeskatt basert på deres etiske eller moralske prinsipper.

Legemiddelindustrien har forøvrig enorme utgifter hva utvikling av medisiner angår. Hvem skal betale for denne utviklingen mener du? Uten legemiddelindustrien blir det hvertfall ingen medisiner.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Ehh, hva er poenget med "skatteparadis" om enn å ikke betale skatt eller ekstremt lite skatt?? Hvorfor tror du så mange andre firmaer har etablert seg i Irland? Som sagt, skatteparadis er ikke ulovlig, men da skal alle ha samme muligheter i henhold til det EU påstår. Det er altså ingenting høyst suspekt. Om det uetisk eller umoralsk kommer helt an på hva slags personlig forhold man har til skatt, men der finnes det ingen fasit, og Apple vil heller ikke få evt. straffeskatt basert på deres etiske eller moralske prinsipper.

Fleste folk mener at bruken av skatteparadis er moralskt forkastelig, så enkelt er det.

Skatteunndragelse er pr flertallets definisjon uetiskt. 

Legemiddelindustrien har forøvrig enorme utgifter hva utvikling av medisiner angår. Hvem skal betale for denne utviklingen mener du?

De utgiftene klarer de fint å dekke inn ved å ta normale priser.

Er det virkelig noen som tjener grovt med penger så er det nettopp legemiddelindustrien så er det er ikke akkurat som at de stakkars stakkars folkene ikke får penger til å dekke sine utgifter ved utviklingen. 

Men at du synes det er okey at folk dør fordi de ikke har råd til medisin fordi korporasjonene skal tjene penger finner jeg noe bekymringsverdig. 

Lenke til kommentar

AtW

Om Irland forsøker å få fart på industrien sin ved å tilby skattelette til store internasjonale firma er det et bevist strategisk valg fra deres side. 

Det gjør ikke at firma som godtar slike betingelser har feil "moral". 

Tullprat.

Om du for ramme alvor mener at alle som betaler mindre i skatt er i en moralsk forkastelig posisjon er du ute å beveger deg på farlig grunn. 

Lenke til kommentar

AtW

Om Irland forsøker å få fart på industrien sin ved å tilby skattelette til store internasjonale firma er det et bevist strategisk valg fra deres side. 

Tullprat.

Om du for ramme alvor mener at alle som betaler mindre i skatt er i en moralsk forkastelig posisjon er du ute å beveger deg på farlig grunn. 

Umoralske handlinger kan fint være bevisste.

Ikke farligere grunn en folk som fabrikkerer opp stråmenn.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fleste folk mener at bruken av skatteparadis er moralskt forkastelig, så enkelt er det.

Skatteunndragelse er pr flertallets definisjon uetiskt.

Det er da fullstendig opp til de som tilbyr det?(Skatteparadis) Jeg regner ikke med at de som tilbyr det synes det er forkastelig? Ei heller de som drar nytte av det? At du synes det er forkastelig er ikke noen som helst fasit. Det er tydeligvis veldig mange som ikke synes det Irland driver med er forkastelig.

Og når du nå blander inn skatteunndragelse så er det regulert ved lov og er selvsagt både uetisk og ulovlig i henhold til gjeldende lovverk.

De utgiftene klarer de fint å dekke inn ved å ta normale priser.

Er det virkelig noen som tjener grovt med penger så er det nettopp legemiddelindustrien så er det er ikke akkurat som at de stakkars stakkars folkene ikke får penger til å dekke sine utgifter ved utviklingen. 

Men at du synes det er okey at folk dør fordi de ikke har råd til medisin fordi korporasjonene skal tjene penger finner jeg noe bekymringsverdig.

Og hva er normale priser? For nyutviklede produkt er "normale priser" ekstremt høye. Og stråmenn kan du spare deg for: Jeg ønsker at legemiddelindustrien skal fortsette videre med å utvikle medisiner. For å få til dette trenger de tung finansiering. Å lage medisiner er ikke noe man koker sammen på en kveld og så sender ut til kundene dagen etter. Det er ekstremt strenge lover og regler rundt dette , som er laget for sikkerhetens skyld, og dette innebærer lange testfaser og lang utviklingtid som naturlig nok er svært dyrt.
Lenke til kommentar

AtW

Tullprat.

Umoralske handlinger kan fint være bevisste.

Ikke farligere grunn en folk som fabrikkerer opp stråmenn.

AtW

Jeg har aldri argumentert for at umoralske handlinger ikke kan være beviste. Hvor har du det fra?

Stråmenn...  egentlig ikke. Jeg sier du beveger deg på farlig grunn, da skatteregler er fult av unntak og forskjellsbehandling.

Også her i Norge.

Kan man være umoralsk når man følger reglene her? Benytter du deg av alle fradrag du rett til? 

Er det umoralsk?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...