Redaksjonen. Skrevet 30. august 2016 Del Skrevet 30. august 2016 Irland vil ikke ha de 120 milliarder kronene EU krever, men hvis Apple må punge ut kan landet gå i pluss for første gang på et tiår.Apple-bot kan gi Irland milliard-overskudd Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 30. august 2016 Del Skrevet 30. august 2016 Flott av EU-kommisjonen, de gjør da litt nytte for seg også. Naturligvis er USA ute og kritiserer skatteregler, stikk imot sine egne interesser som stat – typisk. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. august 2016 Del Skrevet 30. august 2016 Flagget ikke Norwegian ett lass av fly til Irland også? Hva med dem? Lenke til kommentar
tHz Skrevet 30. august 2016 Del Skrevet 30. august 2016 Dette er jo helt idiotisk. Et land kan med andre ord love vanvittige skatteletter for å få store selskap til å investere i landet sitt, og så bare vent på at EU sørger at alle lovnader om skatteletter forsvinner. Med tilbakevirkende kraft. Pengene burde ikke gå til de som forhandlet frem disse avtalene. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. august 2016 Del Skrevet 30. august 2016 Skatt er en grunnleggende forutsetning for et fungerende samfunn. Hvor mye skatt som er passe er et evig stridstema, men at skattebyrden bør være rettferdig fordelt er det stort sett enighet om. Det EU gjør her er å jevne ut skattebyrden slik at ikke enkelte EU-land stikker seg ut som skatteparadiser. EU har selvsagt bare myndighet over EU-landene, ikke andre land. Globalt er det mange andre skatteparadiser som burde bli land med normal skatt, men det har dessverre EU langt mindre myndighet til å påvirke. Så vidt jeg vet har også Dell hatt store skattefordeler av å etablere sitt europeiske hovedkvarter og største fabrikk i Irland. Sikkert mange andre selskaper også. Prinsipielt handler det ikke om enkeltselskaper, men Apple trekkes frem i media for størrelsen på etterbeskatningen fordi store tall er mer spektakulært enn små tall. Det hadde ikke vært like klikkbait om et ukjent miniselskap ble ilagt noen få millioner i etterbeskatning. Antagelig skaper denne saken bare presedens for en rekke lignende saker framtida. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 (endret) Det amerikanske handelsdepartementet har beskyldt EU-kommisjonen for å utfordre den internasjonale skatteordenen og opptre som en overnasjonal skattefut som krenker retten selskaper og enkeltland har til å inngå avtaler seg imellom. Er det ikke hele hensikten med EU da: overkjøre medlemslandene sin nasjonale suverenitet? Hvorfor blir folk overrasket når pampane i EU oppfører seg som bøller? Endret 31. august 2016 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Grumphy Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Er det ikke hele hensikten med EU da: overkjøre medlemslandene sin nasjonale suverenitet? Hvorfor blir folk overrasket når pampane i EU oppfører seg som bøller? Så når skattefuten krever inn penger ifra folk som har snytt på skatten så er de også bøller? Det eneste som overrasker meg er at folk seriøst klager på EU for at de gikk etter korporasjoner som har snytt befolkningen for milliarder av kroner. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Så når skattefuten krever inn penger ifra folk som har snytt på skatten så er de også bøller? Er vel på siden av temaet for denne tråden: men ja. Det eneste som overrasker meg er at folk seriøst klager på EU for at de gikk etter korporasjoner som har snytt befolkningen for milliarder av kroner. Kanskje Irland selv skal få velge hvorvidt de vil gå etter disse 'korporasjoner' eller ei? Lenke til kommentar
Grumphy Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Så når skattefuten krever inn penger ifra folk som har snytt på skatten så er de også bøller? Er vel på siden av temaet for denne tråden: men ja. Det eneste som overrasker meg er at folk seriøst klager på EU for at de gikk etter korporasjoner som har snytt befolkningen for milliarder av kroner. Kanskje Irland selv skal få velge hvorvidt de vil gå etter disse 'korporasjoner' eller ei? Jeg har inngått en ny og bedre skatteavtale med Sverige, skattene i Norge var så høye så jeg fikk en bedre deal i Sverige så nå har jeg sluttet å betale skatt i Norge til tross for at jeg faktisk jobber, bor og nyter godt av fordelene i Norge. Høres det fornuftig ut? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Jeg har inngått en ny og bedre skatteavtale med Sverige, skattene i Norge var så høye så jeg fikk en bedre deal i Sverige så nå har jeg sluttet å betale skatt i Norge til tross for at jeg faktisk jobber, bor og nyter godt av fordelene i Norge. Høres det fornuftig ut? Dersom det du skriver her faktisk hadde vært mulig så høres det veldig fornuftig ut. Jeg ville gjord det samme. Men nå er vel det du skriver bare her et fiktivt scenario. Uansett på siden av trådens tema. Tema for tråden omhandler Irland. Verken Apple eller Irland synes noe særlig om denne boten, men likevel så insiterer altså EU på å overkjøre de folkevalgte politikerne i Irland sine meninger. Hva er det om ikke en bøllete oppførsel? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Jeg har inngått en ny og bedre skatteavtale med Sverige, skattene i Norge var så høye så jeg fikk en bedre deal i Sverige så nå har jeg sluttet å betale skatt i Norge til tross for at jeg faktisk jobber, bor og nyter godt av fordelene i Norge. Høres det fornuftig ut? Dersom det du skriver her faktisk hadde vært mulig så høres det veldig fornuftig ut. Jeg ville gjord det samme. Du er altså ikke komfortabel med å betale skatt selv, men har ingenting imot å snylte på andres skattepenger. Ergo har du null moral? 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Du er altså ikke komfortabel med å betale skatt selv, men har ingenting imot å snylte på andres skattepenger. Ergo har du null moral? - Kan snu på flisa jeg: er du komfortabel med å snylte på mine skattepenger? Lenke til kommentar
Grumphy Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Jeg har inngått en ny og bedre skatteavtale med Sverige, skattene i Norge var så høye så jeg fikk en bedre deal i Sverige så nå har jeg sluttet å betale skatt i Norge til tross for at jeg faktisk jobber, bor og nyter godt av fordelene i Norge. Høres det fornuftig ut? Dersom det du skriver her faktisk hadde vært mulig så høres det veldig fornuftig ut. Jeg ville gjord det samme. Men nå er vel det du skriver bare her et fiktivt scenario. Uansett på siden av trådens tema. Tema for tråden omhandler Irland. Verken Apple eller Irland synes noe særlig om denne boten, men likevel så insiterer altså EU på å overkjøre de folkevalgte politikerne i Irland sine meninger. Hva er det om ikke en bøllete oppførsel? Fordi mitt fiktive scenario er nettopp hva som skjedd her. Apple har tjente penger i ANDRE land men velger å "skatte" til Irland, til tross for at de hverken bor eller jobber der. Det blir som å kalle Norge bøllete fordi de ikke tillater at vi skatter til Sverige istede for Norge. Lenke til kommentar
Grumphy Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Du er altså ikke komfortabel med å betale skatt selv, men har ingenting imot å snylte på andres skattepenger. Ergo har du null moral? - Kan snu på flisa jeg: er du komfortabel med å snylte på mine skattepenger? Sålenge han betaler skatt selv så snylter ikke han på dine skattepenger. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Flagget ikke Norwegian ett lass av fly til Irland også? Hva med dem?Er jo ikke noe som helst ulovlig med å flagge ut til Irland. Ulovligheten her er at Apple hadde fått en spesialavtale som ikke var lovlig. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Flagget ikke Norwegian ett lass av fly til Irland også? Hva med dem?Er jo ikke noe som helst ulovlig med å flagge ut til Irland. Ulovligheten her er at Apple hadde fått en spesialavtale som ikke var lovlig. Nei, det er ikke ulovlig, bare umoralsk. Standard-unnskyldning til slike selskap. AtW 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Flagget ikke Norwegian ett lass av fly til Irland også? Hva med dem?Er jo ikke noe som helst ulovlig med å flagge ut til Irland. Ulovligheten her er at Apple hadde fått en spesialavtale som ikke var lovlig. Nei, det er ikke ulovlig, bare umoralsk. Standard-unnskyldning til slike selskap. Hva er din definisjon på moral her da? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Flagget ikke Norwegian ett lass av fly til Irland også? Hva med dem?Er jo ikke noe som helst ulovlig med å flagge ut til Irland. Ulovligheten her er at Apple hadde fått en spesialavtale som ikke var lovlig. Nei, det er ikke ulovlig, bare umoralsk. Standard-unnskyldning til slike selskap. Hva er din definisjon på moral her da? "Min definisjon på moral" er jo et veldig vidt spørsmål, men jeg mener det er umoralsk å ikke betale skatt i praksis når man har enorme overskudd ja, det har kraftige negative ringvirkninger for samfunnet. AtW 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Sålenge han betaler skatt selv så snylter ikke han på dine skattepenger. Hvordan kan du vite det? Kan jo hende at han jobber i det offentlige, eller at han er mye på sykehus eller liknende. Lenke til kommentar
Grumphy Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Sålenge han betaler skatt selv så snylter ikke han på dine skattepenger. Hvordan kan du vite det? Kan jo hende at han jobber i det offentlige, eller at han er mye på sykehus eller liknende. Så folk som jobber i det offentlige er snyltere nå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå