Gå til innhold

3d printing, CNC, laserkutting, vannjetkutting etc etc

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg har verken ingeniør utdanning eller CNC operatør utdanning, men jeg har en gammel utdanning innen DAK/CAD og teknisk byggfag.

Jeg skulle gjerne ha jobbet med produksjon/utvikling av noen sort, og jeg har en stor interesse for blant annet 3d printing, bruk av CNC maskiner og laser, plasma og vannjetkuttere. 

Finnes det noen muligheter eller yrker som kan være aktuelle? Eller må en sette seg ned på skolebenken igjen? (noe som er så og si uaktuelt å gjøre på fulltid pga økonomien og jeg får neppe nytt lån hos lånekassen)

Går det an å jobbe seg oppover som produksjonsmedarbeider og kursing gjennom jobben? (jeg har litt arbeidserfaring som produksjonsmedarbeider)

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Absolutt av interesse. Jeg har også vært inne på tanken med industriell design eller arkitektfirma (3d modelering og fysiske modeller). Jeg kan fã jobb som teknisk tegner om jeg er heldig (og frisker opp CAD/DAK kunnskapene mine)

Drømmen er å en dag ha sitt eget verksted eller eventuelt jobbe med eller drifte et eget makerspace. Mer erfaring innen produksjon hadde derfor kommet veldig godt med.

Det å lage/produsere noe fysisk ligger nok litt for godt forankret i lysten til at jeg klarer å være fornøyd med å jobbe med mye annet for lenge.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Cnc Operatør med 10 års erfaring her.

Det går helt fint å jobbe i et verksted å tilegne seg kunnskapen du ser etter. Cad er en fordel å kunne, men jeg har bidratt til opplæring på folk helt uten kunnskap også.

Dagens styringer og programmer er langt mer logiske enn de eldre.

Mitt tips er å gjøre som du nevner, prøv å finne en jobb som tilbyr kursing og opplæring vedsiden av arbeidet.

Endret av Mammakamelen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...