Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Endret VIN-nummer ved service/reperasjon

Anbefalte innlegg

Jeg hadde nylig min Ford Kuga 2009 inne hos Ford for å skifte defekt sensor i forbindelse med partikkelfilter, defekt sensor i forbindelse med ESP og 100 000 km service.

Da jeg fikk bilen tilbake hadde VIN-nummeret endret seg. Jeg har nå fått nummeret til en annen Ford Kuga 2009 mod. Hvilket nummer den har, vet jeg ikke. Ford vil ikke snakke om det.

Feilen oppdaget jeg da jeg koblet til min PPC3. BSR har aldri hørt om dette før. De fikk imidlertid min PPC3 til å virke med min bil igjen, men sier det hele er ganske merkelig. En ting er å få nytt VIN-nummer ved bytte av styreenhet, en annen ting er å få en annes nummer og uten bytte av styreenhet.

Dette er forresten langt utenfor mitt kompetanseområde, men hva tenker dere? Jeg trodde VIN var noe som skulle følge bilen hele bilen levetid, og gjerne var ulovlig å endre på...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde nylig min Ford Kuga 2009 inne hos Ford for å skifte defekt sensor i forbindelse med partikkelfilter, defekt sensor i forbindelse med ESP og 100 000 km service.

Da jeg fikk bilen tilbake hadde VIN-nummeret endret seg. Jeg har nå fått nummeret til en annen Ford Kuga 2009 mod. Hvilket nummer den har, vet jeg ikke. Ford vil ikke snakke om det.

Feilen oppdaget jeg da jeg koblet til min PPC3. BSR har aldri hørt om dette før. De fikk imidlertid min PPC3 til å virke med min bil igjen, men sier det hele er ganske merkelig. En ting er å få nytt VIN-nummer ved bytte av styreenhet, en annen ting er å få en annes nummer og uten bytte av styreenhet.

Dette er forresten langt utenfor mitt kompetanseområde, men hva tenker dere? Jeg trodde VIN var noe som skulle følge bilen hele bilen levetid, og gjerne var ulovlig å endre på...?

Det er vell bare SW messig den har byttet nummer? Deler og slikt er vell fortsatt merket med gammelt nummer? 

Lenke til kommentar

De kan ikke endre VIN som står på karosseriet, da det er karosseriet som er den juridiske koblingen mellom deg, bilen og staten. Det er nok en styreenhet som er refurb-vare, og Ford gadd ikke å endre VIN i firmware.

Om du bryr deg så tar du den tilbake og spør om de kan fikse det for deg, hvis ikke så gjelder det bare å passe på at VIN som står inngravert i karosseri alltid forblir det samme.

Lenke til kommentar

Ja, det vil jeg tro.

Da er det nok innen for de lovlige grensene vill jeg tro, uten at jeg har noen bred erfaring med dette. Tipper de bare har spart kostnader med å gi deg HW fra vraket bil eller noe slik? 

Jeg har jo ikke byttet styreenhet (med mindre de har gjort det uten å informere meg). Bilen jeg har fått nummeret fra er, etter hva jeg kan skjønne, ikke vraket.

Om du bryr deg så tar du den tilbake og spør om de kan fikse det for deg, hvis ikke så gjelder det bare å passe på at VIN som står inngravert i karosseri alltid forblir det samme.

Nei, jeg bryr meg egentlig ikke. Nå fungerer jo alt som det skal. Jeg er bare nysgjerrig.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Jeg har jo ikke byttet styreenhet (med mindre de har gjort det uten å informere meg). Bilen jeg har fått nummeret fra er, etter hva jeg kan skjønne, ikke vraket.

Min erfaring(ikke fra bilbransjen dog) er at en ofte ikke vet helt hvor problemet ligger, så en prøver ¨å bytte HW for å skrenke inn mulighetene. Så de kan ha tatt en fra en annen bil for å teste, det løste problemet og ingenting mer ble gjort. Det er jo bare en spekulasjon såklart. 

Lenke til kommentar

Det er nok skrevet til en EEPROM-chip i en eller annen modul. Kjenner jeg moderne biler riktig så er det trolig flere moduler som bærer VIN, kilometerstand og annen nyttig info i firmware.

Med skikkelig diagnose-utstyr så kan du endre slike detaljer, og da kan det godt hende at mekanikeren glemte å endre VIN fra forrige bil som fikk en firmware-oppdatering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du prøvd å søke på det nye VIN på vegvesenets nettsider? Da burde du fått frem registreringsnummeret på den andre bilen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...