Gå til innhold

Nettverksinngangen funker ikke før omstart

AndersT2

Anbefalte innlegg

De siste dagene så har jeg ikke fått internett før jeg har måtte starte maskinen på nytt. Får rød X over nettverks ikoned nede ved klokken. Har sjekket enhetsbehandling, og får da utropstegn ved nettverkskortet.

Det virker nesten som Windows 10 ikke finne driveren ved oppstart.

Når jeg restarter den så funker den som den skal.

Noen som vet hva problemet kan være?

Kan hovedkortet være på vei å ta kvelden? (X79 hovedkort UD3 fra Gigabyte)

Merker ingen forskjell selv

Har ikke gjort noe med maskin. Det har bare skjedd av seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

De siste dagene så har jeg ikke fått internett før jeg har måtte starte maskinen på nytt. Får rød X over nettverks ikoned nede ved klokken. Har sjekket enhetsbehandling, og får da utropstegn ved nettverkskortet.

Det virker nesten som Windows 10 ikke finne driveren ved oppstart.

Når jeg restarter den så funker den som den skal.

Noen som vet hva problemet kan være?

Kan hovedkortet være på vei å ta kvelden? (X79 hovedkort UD3 fra Gigabyte)

Merker ingen forskjell selv

Har ikke gjort noe med maskin. Det har bare skjedd av seg selv.

Dette er et relativt vanlig problem når en kombinerer X79 og Windows 10.

At du må re starte PC er for og få kontakt er en typisk feil på dette, trolig har du langt fra en optimal kvalitet på tilkoblingen når du først får kontakt.

Jeg hadde samme problem og løste det ved og laste ned driver direkte fra Intel.

Etter en tid prøvde jeg og reinstallere dedikert driver fra Asus for og sjekke om problemet var borte, men denne lar seg nå ikke installere, PC velger da en annen driver fra Intel.

Ifølge EA games har jeg nå en tilkobling som er feilfri og av høy kvalitet.

Et av "problemene" at jeg plutselig ble en mye dårligere gamer, men dette løste seg med ny driver. Selv om intel sier at den på grunn av manglende optimering fra HK produsent muligens ikke vil fungere optimalt i spill etc.

Var i kontakt med Telenor fiber, de fant ikke noe feil på deres side. De tok så kontakt med Asus som erkjente det var generelle problemer med X79 mot W10 og at det jobbes for og løse dette.

Har et Asus Rampage Black Edition.

Eventuelt kan du kjøpe deg et intern nettverks kort, men pass på at det er kompatibelt med W10(ikke så mange som er oppgitt og være det)

https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/nettverk/kablet-nettverk/nettverkskort/gigabit-nettverkskort-pci-express-p68596

https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/nettverk/kablet-nettverk/nettverkskort/gigabit-nettverkskort-pci-p68522

EDIT: Når jeg hadde problemer og testet med eks www.netfart.no etc var resultatene som normalt. Andre nettbaserte tester påviste heller ikke feil eller pakketap.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Litt underlig. Har nå ikke hatt dette problemet på noen uker.

Så det er 2 ting som mulig har løst dette:

1-Eneste jeg har gjort i mellomtiden er å bygge ny pult, og dermed ryddet opp i kabel salaten. Mulig det lå noe som laget forstyrrelser. Men tviler, da jeg benytter skjermede cat7 patchekabler, og har skjermet cat 6 nettverk i veggene. Og nettverks kablene ligger egentlig nå mer utsatt for å motta støy, siden de nå ligger parallelt med strømkabelen i en kanal, og ikke litt her og der som de gjorde før.

2-Jeg byttet fra ett AMD R7 265 skjermkort til ett Nvidia 650 skjermkort. Har hatt problem med det AMD kortet (og det forrige AMD kortet) at det etter driver bytte alltid ga 2-3 blåskjermer. Noe som gjorde at jeg ikke gadd å bytte drivere mer (Noe som heller ikke var nødvendig siden jeg ikke spiller på den PCen).

Så problemet virker ihverfall til å ha forsnvunnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...