Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Apple risikerer milliarder i straffeskatt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Irland har allerede varslet at den vil anke et eventuelt negativt utfall.

Det artige her er jo at, såvidt jeg vet, vil Irland motta det meste av pengene (fra Apple) om EU vinner saken mot Irland/Apple... Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hvordan føler egentlig irene om at staten deres kjemper med nebb og klør for å få lov til å gi bort millarder av euro...?

Mange synes sikkert det er bra, det mangler jo ikke på folk i norge heller som synes beskatning av selskap er kjipe greier man må gjøre minst mulig.

AtW

Lenke til kommentar

Hvordan føler egentlig irene om at staten deres kjemper med nebb og klør for å få lov til å gi bort millarder av euro...?

Mange synes sikkert det er bra, det mangler jo ikke på folk i norge heller som synes beskatning av selskap er kjipe greier man må gjøre minst mulig.

AtW

Så mens de norske firmaene må betale 28% selskapsskatt, så hadde ikke du hatt noe mot at utenlandske selskaper hadde fått 2%?

Lenke til kommentar

AtW

Så mens de norske firmaene må betale 28% selskapsskatt, så hadde ikke du hatt noe mot at utenlandske selskaper hadde fått 2%?

Jo, jeg har noe i mot det, men det bugner av folk som akker seg over hovr fælt det er at firmaer betaler en saklig skatt.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Blir billigere for Apple og flytte ut i fra Irland etter dette, heller ha operasjonen i et øst europeisk land med langt lavere lønninger.

Ikke nødvendigvis. Lønnskostnader er en så marginal del av totalomsetning, så skattenivå spiller langt større rolle. Irland har generelt lavt skattenivå for selskaper.

Så vidt jeg vet betaler Apple i dag normal selskapsskatt i Irland og har gjort dette de siste årene. Straffeskatten gjelder tidligere gitt skatterabatt (1991 og 2007). Irland ble vel pålagt å fjerne skatterabattene når de fikk økonomisk støtte i fra EU.

Lønnsnivået i Irland er ellers forholdsvist lavt - reallønnen gikk betydelig ned etter finanskrisen.

Lenke til kommentar

Blir billigere for Apple og flytte ut i fra Irland etter dette, heller ha operasjonen i et øst europeisk land med langt lavere lønninger.

Apple får det meste av inntekter av salg av produktene deres til å komme under kontoret i Irland. Dette handler ikke om lønninger. Her er det snakk om å få alle inntekter fra alt salg til et land, og betale all skatten der. Det er det det blir mye penger av. Et par prosent forskjell i skatt er verdt mer en litt lavere lønninger. De må uansett ha ansatte rundt om i Europa.

Samme har skjedd med Starbucks i Nederland. Der er jo alle ansatte i diverse Starbuckser rundt om, så de kommer ikke til å flytte ut av Nederland pga lønnsnivå. Hvis Norge hadde gitt skattelette til Apple spesielt som var bedre enn Irland, så skal du ikke se vekk ifra at de hadde kommet hit.

Grunnen til at Irland anker, og at dette er bra for Irland er at lav skatt for Apple, er bedre enn ingen skatt fra Apple. Om alle holder på slikt derimot, er det negativt. Det som er bra med unioner som EU, som kan sette stopper for slik skatteutnyttelse som selskaper driver med.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet betaler Apple i dag normal selskapsskatt i Irland og har gjort dette de siste årene. Straffeskatten gjelder tidligere gitt skatterabatt (1991 og 2007). Irland ble vel pålagt å fjerne skatterabattene når de fikk økonomisk støtte i fra EU.

Basert på artikkelen:  

Hun påpeker at selskapet Apple Sales International i 2011 kun betalte 500 euro i skatt per 1.000.000 euro selskapet hadde i overskudd –  en effektiv skatterate på 0,05 prosent.

I 2014 hadde raten sunket til bare 0,005 prosent.

så pågår vel dette fremdeles?

Lenke til kommentar

Google Norge fakturerer også det meste fra Irland. Derfor er omsetningen i Norge latterlig lav.

Apple, Google, m.fl. har tidligere unngått beskatning i Irland ved å benytte en såkalt Double Irish arrangement.

Eks.

Example of a double Irish with a Dutch Sandwich:

1. An advertiser pays for an ad in Germany.
 2. The ad agency sends money to its subsidiary in Ireland, which holds the intellectual property (IP).
 3. Tax payable in Ireland is 12.5 percent, but the Irish company pays a royalty to a Dutch subsidiary, for which it gets an Irish tax deduction.
 4. The Dutch company pays the money to yet another subsidiary in Ireland, with no withholding tax on inter-EU transactions.
 5. The last subsidiary, although it is in Ireland, pays no tax because it is controlled outside Ireland, in Bermuda or another tax haven.

https://en.wikipedia.org/wiki/Double_Irish_arrangement

Lenke til kommentar

Google Norge fakturerer også det meste fra Irland. Derfor er omsetningen i Norge latterlig lav.

Apple, Google, m.fl. har tidligere unngått beskatning i Irland ved å benytte en såkalt Double Irish arrangement.

Eks.

Example of a double Irish with a Dutch Sandwich:

1. An advertiser pays for an ad in Germany.

2. The ad agency sends money to its subsidiary in Ireland, which holds the intellectual property (IP).

3. Tax payable in Ireland is 12.5 percent, but the Irish company pays a royalty to a Dutch subsidiary, for which it gets an Irish tax deduction.

4. The Dutch company pays the money to yet another subsidiary in Ireland, with no withholding tax on inter-EU transactions.

5. The last subsidiary, although it is in Ireland, pays no tax because it is controlled outside Ireland, in Bermuda or another tax haven.

https://en.wikipedia.org/wiki/Double_Irish_arrangement

Ja, å snylte på staten som feks ved å NAVe uten grunn er ikke akseptert som privatperson, men store selskaper har som normal modus å oppføre seg enda verre.

AtW

Lenke til kommentar

Basert på artikkelen:  

Hun påpeker at selskapet Apple Sales International i 2011 kun betalte 500 euro i skatt per 1.000.000 euro selskapet hadde i overskudd –  en effektiv skatterate på 0,05 prosent.

I 2014 hadde raten sunket til bare 0,005 prosent.

så pågår vel dette fremdeles?

Du har rett - de er på en unntaksregel knyttet til tidligere avtaler. Reglen som gav mulighet for å gi Apple skatterabatter ble fjernet for noen år siden, men allerede inngåtte avtaler gjelder fremdeles.

Lenke til kommentar

AtW

Jo, jeg har noe i mot det, men det bugner av folk som akker seg over hovr fælt det er at firmaer betaler en saklig skatt.

AtW

Og du følte at det var viktigere at du la din stemme til den bugnen, enn å diskutere temaet i tråden...?

Lenke til kommentar

Jeg har vanskelig for å se hvordan selskapsbeskatning, og hvordan det skal gjøres ikke er relevant for tråden. I tillegg var det jo faktisk du som spurte om vurderinger om hva irer syntes, og jeg svarte på det. Jeg har litt vanskelig for å forstå hvorfor du tilsynelatende mener at det er utenform temaet.

Og til sist: Dette er andre gangen du innsinuerer at jeg mener lav selskapsskatt er bra, enda jeg i første omgang aldri skrev det, og i andre omgang eksplisitt skrev noe annet. Hva med å forholde seg til det folk skriver?

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...