Gå til innhold

Kan man ha to jobber i staten?

Anbefalte innlegg

Hei,

Dersom man jobber fulltid i en statlig organisasjon, og ønsker å kombinere deltidsjobb i en annen statlig organisasjon; er dette ikke tillatt pga. begrensninger i tillatt arbeidstid? Er det slik at de statlige organisasjonene henter data fra en sentral database, slik at det er mulig for dem å se at en person jobber også for en annen statlig organisasjon, eller, har de kun oversikt over sin egen organisasjon?

Jeg har søkt endel deltidsjobber i staten (kveldstid noen dager ila. uken), samtidig som jeg planlegger å beholde min heltidsjobb i staten på dagtid. Skal det være noe i veien for dette?

Takk for avklaring!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs korleis arbeidsplassane er oppdelt. Er det her snakk om fleire statlege arbeidsgiverar, eller er staten ein stor arbeidsgivar?

Etter arbeidsmiljølova så plikter arbeidsgiver blant anna å sørge for at arbeidstakaren får tilstrekkelig med kviletid og ferie. Men arbeidsgiver har ikkje plikt til å samkjøyre med eventuelt andre arbeidsgiverar.

Men så er då spørmålet om kva som blir rekna som forskjellige arbeidsgiverar, ein god indikasjon vil være å sjå på om du får lønnskjøyringa og lønnsslippen frå same plassen eller ikkje.

Merk at det kan avtalast i arbeidsavtalen at det skal være restriksjonar i adgangen til å inngå fleire arbeidsforhold. Ofte er slike restriksjonar begrunna med at det er primærarbeidsgiver som skal ha fyrsteretten på din arbeidskapasitet ved å få deg utkvilt og opplagt på jobb.

Slik restriksjonar kan være alt ifrå at du ikkje får lov til å ha andre arbeidsgiverar, til at du ikkje får inngå andre arbeidsavtalar utan å ha informert din hovedarbeidsgivar.

Lenke til kommentar

Hovedregelen i staten er at de statlige virksomhetene regnes som arbeidsgivere. Således er Skatteetaten en arbeidsgiver, politiet en annen, mv. Staten har imidlertid et sentralt tjenestemannsregister som viser alle statens ansatte. Såvidt jeg kan se er det ingen begrensninger fra å ha mer enn 100 % stilling samlet, så lenge stillingene ikke er i samme virksomhet.

KMD har oppstilt en del begrensninger i statsansattes adgang til bierverv, se Statens Personalhåndbok pkt. 10.13. Dette går primært på i hvilken grad ditt ordinære arbeid hemmes eller sinkes, og må vurderes ut fra karakteren av det arbeidet du har nå og det arbeidet du ønsker å påta deg.

Lenke til kommentar

Utover lovligheten blir det også et etisk spørsmål.

Generelt er det ønskelig i samfunnet - formidlet bl.a. via Regjeringen - at flere kommer i arbeid.

Hvis man tar ekstra jobber i tillegg til sin 100% stilling, motarbeider man indirekte dette og signaleffekten ved at statlig ansatte gjør det kan gi en negativ nyhetsverdi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har i motsetning til krikkert ikke fasiten på spørsmålet du stiller, men mitt inntrykk er at arbeidsgiver har veldig liten adgang til å diktere hva du gjør med din egen fritid. Dette gjelder både innenfor privat- så vel som offentlig sektor. Dette såfremt det ikke går ut over arbeidet du utfører for den enkelte arbeidsgiver.

Jeg har hørt om et tilfelle hvor en "kjenning-av-en-kjenning" jobbet i en 100 % stilling innenfor Oslo kommune, samtidig som han jobbet som musiker på kveldstid iblant. Musikk var vel først og fremst en hobby, men bandet han spilte i fikk iblant betalte oppdrag. Han ble etter en stund bedt av sin sjef om å avslutte sin bi-jobb som musiker - fordi sjefen mente at jobben ble utført sent på kveld, og ergo gikk det ut over hans evne til å virke i sin 100 % stilling ved kommunen. Etter litt frem og tilbake så tror jeg enden på visen var at Oslo kommune ikke kunne vise til at hans bi-jobb gikk ut over hans stilling i kommunen, så kommunen tapte saken. 

Vet samtidig at endel som jobber turnus innenfor oljesektor også har deltidsjobber som de går til når de er hjemme. Ikke nødvendigvis fordi de trenger pengene, men fordi 4 uker uten å gjøre blir for mye fritid for mange av de. 

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar og innspill, alle sammen!

Grunnen til at jeg ønsker en deltidsjobb ved siden av en heltid er at jeg har veldig stor arbeidskapasitet, og sitter ofte lange dager i min nåværende jobb, og jobber dermed "gratis" i form av at dette merarbeidet ikke blir overtidsbetalt. Jeg er derfor sikker på at en deltidsjobb noen timer i uken ikke vil påvirke min heltidsjobb negativt.

Jeg har søkt deltid i privat sektor også, men så et par veldig interessante i det offentlige også, og derfor kom dette spørsmålet opp. De deltidene jeg har søkt er helt andre arbeidsgivere enn min nåværende, og arbeidsområdene er også helt forskjellige. Men det var det med at begge er statlige som gjorde at jeg ble litt usikker. Som krikkert skriver tenkte jeg meg at det kanskje var et register som viste om jeg allerede var statsansatt, slik at deltids-arbeidsgiver mente det ikke var en god ide å ansette meg.

Problemet er som sagt at jeg har stor arbeidskapasitet, er ung og frisk, og har derfor tid og krefter til å jobbe mye; jeg har behov for penger; ikke masse fritid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...