Anine Drageset Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 (endret) Hei! Jeg er en ingeniørstudent på utkikk etter en 15'' bærbar studentpc med ekstra kraft til å kjøre nummeriske/hydrologiske modeller, gjerne til rundt 8000 kroner. Foreleser sa at det er bra å ha minst 4 og gjerne 7-8 kjerner. Fikk også tips om å ha minimum 16 gb ram, dedicated graphic card og multicore processor. Spiller ikke noen pc-spill, og har generelt lite peiling. Alle råd og anbefalinger tas imot med takk! Endret 29. august 2016 av Anine Drageset Lenke til kommentar
thomit Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 (endret) Du vil ikke finne noen laptop med "ekte" 8-kjerners prosessor i den prisklassen. Vi snakker flere 10-tusenlapper mer for å få en slik maskin. Men kanskje Intel Core i7 6700HQ eller 6820HK. Dette er svært kapable prosessorer som har 4 kjerner, men også noe som kalles "HyperThreading", som gjør at du har 4 ekstra "logiske" kjerner i tillegg til 4 fysiske. I praksis 8 kjerner. Bruk gjerne prisguide.no eller prisjakt.no, sett inn disse prosessorene i søkedetaljene, og trykk søk. Går du opp til en prisklasse rundt 10-12 tusen, kan du også få en 15-tommers laptop med Core i7 6700 stasjonær prosessor, som er kraftigere enn de nevnte som er typiske bærbar-prosessorer. Multicom Xishan N650 16G RAM og 500GB SSD "harddisk"- noe som du absolutt bør gå for. Men denne har ikke noe dedikert grafikkort, kun et som er innebygget i prosessoren. Du bør finne ut om dedikert grafikkort er noe absolutt must - jeg synes det høres litt rart ut for den bruken du skisserer. OS (Windows, Linux etc.) kommer i tillegg til prisen Endret 29. august 2016 av thomit Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Du vil ha en Rolls Royce til prisen av en Skoda. Jeg regner med at alt på denne lista vil fungere: http://www.prisjakt.no/category.php?m=s283759405&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=m=s283759762 Komplett har også en demo-vare som du får litt billigere enn fullpris: https://www.komplett.no/product/897299/pc-nettbrett/demovarer-billigkroken/baerbar-pc-demo/lenovo-ideapad-700-156-full-hd-demo Lenke til kommentar
Anine Drageset Skrevet 1. september 2016 Forfatter Del Skrevet 1. september 2016 Tusen takk!! Dette var veldig til hjelp Skjønner at jeg må justere opp prisen Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Kan du si noe om programvaren som skal brukes? Og har dere ikke tilgang til arbeidsstasjoner som kan brukes til dette ved studiestedet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå