Gå til innhold

Kraftig ingeniørstudent-pc til nummerisk/hydrologisk modellering

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en ingeniørstudent på utkikk etter en 15'' bærbar studentpc med ekstra kraft til å kjøre nummeriske/hydrologiske modeller, gjerne til rundt 8000 kroner. Foreleser sa at det er bra å ha minst 4 og gjerne 7-8 kjerner. Fikk også tips om å ha minimum 16 gb ram, dedicated graphic card og multicore processor.

Spiller ikke noen pc-spill, og har generelt lite peiling. Alle råd og anbefalinger tas imot med takk! :)

Endret av Anine Drageset
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ikke finne noen laptop med "ekte" 8-kjerners prosessor i den prisklassen. Vi snakker flere 10-tusenlapper mer for å få en slik maskin.  Men kanskje Intel Core i7 6700HQ eller 6820HK. Dette er svært kapable prosessorer som har 4 kjerner, men også noe som kalles "HyperThreading", som gjør at du har 4 ekstra "logiske" kjerner i tillegg til 4 fysiske. I praksis 8 kjerner. Bruk gjerne prisguide.no eller prisjakt.no, sett inn disse prosessorene i søkedetaljene, og trykk søk.

Går du opp til en prisklasse rundt 10-12 tusen, kan du også få en 15-tommers laptop med Core i7 6700 stasjonær prosessor, som er kraftigere enn de nevnte som er typiske bærbar-prosessorer. Multicom Xishan N650

16G RAM og 500GB SSD "harddisk"- noe som du absolutt bør gå for. Men denne har ikke noe dedikert grafikkort, kun et som er innebygget i prosessoren. Du bør finne ut om dedikert grafikkort er noe absolutt must - jeg synes det høres litt rart ut for den bruken du skisserer. OS (Windows, Linux etc.) kommer i tillegg til prisen

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Du vil ha en Rolls Royce til prisen av en Skoda. ;)

Jeg regner med at alt på denne lista vil fungere:

http://www.prisjakt.no/category.php?m=s283759405&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=m=s283759762

Komplett har også en demo-vare som du får litt billigere enn fullpris: https://www.komplett.no/product/897299/pc-nettbrett/demovarer-billigkroken/baerbar-pc-demo/lenovo-ideapad-700-156-full-hd-demo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...