Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kaliper stempel sitter fast

Anbefalte innlegg

Skulle bytte bremseklosser og skiver i dag men jeg får ikke kaliper stempelet inn.

Bilen er en Audi a3 2006 modell. Kaliberet sitter bak. Jeg kjøpte et stempelverktøy fra biltema men det virker som om stempelet sitter for langt ut så jeg får ikke verktøyet inn.

Har prøvd med tenger å skru det inn men det vil ikke. Jeg kjøpte ny kaliber men har ikke montert enda. Noen som har noen forslag til hva jeg kan prøve eller skal jeg bare bytte kaliper med en gang?

Kan også nevne at bremsene hang litt før jeg bytta. Regner med at det kan ha noe med at stempel ikke vil inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Funker fint den du har linket til også, brukt det selv i 10 år +++ Poenget er at man må vri moturs for å få inn stemplet.

Funker ikke verktøyet er jeg redd for at stemplet kan være rustet fast. Ny caliper på Biltema er billigere enn å overhale gammel caliper.

Lenke til kommentar

Du kan vri både inn og ut. Dette skal gå ganske friskjonsløst. Sånn at man nesten klarer det uten verktøy.

1. Dra opp belgen litt og se om det er rustent på baksiden. Er det rust er mest sannsyling stempelveggene også korrodert og da er det bare å bosse.
  2. Er det ikke rust kan du forsette å ta skru til stempelet kommer ut. Stempelet har ofte avleiringer fra pakning som gjør at det går tregt. Rengjør stempelvegg med 800 smergelpapir.
  3. Jeg får ikke stempelet på plass uten trykkluft. Det må være trykkluft inni kalipper for å blåse belg rundt stempel.
  4. Stempelet skal skrues helt inn og 1/4 tørn tilbake.
  5. Når alt er montert skal du IKKE bruke brekket til å pumpe til bremsene tar. Da skrur stempelet seg for mye ut. Bruk pedalen.
Lenke til kommentar

Bruk den gamle metoden. Det er vel så mye luft i systemet nå at du ikke får presset det ut gjennom enveisventilen.

Evt. kan du åpne luftenippelen på den nye caliperen og la det blø ut med tyngdekraftas hjelp.

Btw: "Standard prosedyre" når bremsestempelet sitter helt fast er at man kjøper et overhalingssett til et par hundrelapper, presser stempelet helt ut i stedet for inn og overhaler caliperen.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Hva er den gamle metoden?

Hvordan er det best å få ut stempelet? Jeg fikk det ut med å trykke på bremsen til den poppa ut.

Hva kan man gjøre hvis man allerede har fjernet caliper og stempel fortsatt sitter i?

Og er det bare å dytte stempel inn igjen etter å ha hatt det ute?

Lenke til kommentar

Gamle metoden er å ha en i bilen til å presse på bremsa og en ved hjulet til å åpne og stenge luftenippelen på riktige tidspunkt.

Andre metoder for å få ut stempelet er trykkluft (farlig hvis du ikke aner hva du gjør) og fettpresse. Er som regel bare å presse det inn igjen. På noen kan det være knotete å få støvhetta skikkelig på.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...