Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Trygt å bo i Grønland(Oslo)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grønland er en fin bydel. Selv om det statistisk sett er en av de verre bydelene så er det også viktig å huske på at kriminalitet ofte kan være veldig konsentrert (til f.eks gater med kommunale boliger eller gågater/parker/industriparker). Oslo er en relativt trygg by uansett hvor du er, så jeg tror du skal få sove godt om natten. 

Minner forøvrig også på at dette ikke er en innvandrerdebatt, så med mindre du har argumenter som direkte tilknyttes til Grønland så kan dere ta den debatten i en av de andre trådene vi har. Vil også opplyse om at vår toleranse for propaganda er svært lav utenfor Politikk og Samfunn + Oppslagstavlen

Endret av Gavekort
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Traurig å se at skrivebordsekspertene har inntatt tråden.

Det er også "traurig" å se at du verdsetter ditt anekdotiske argument høyere enn nøytral statistikk.

Her har du litt nøytral statistikk, velbekomme.

"Konklusjon

I det store og hele ser vi altså fortsatt en nedadgående trend for kriminalitet, både i Oslo og landet for øvrig. Disse data baserer seg ikke bare på anmeldte forhold, men også på levekårsundersøkelser som viser samme trend. Stadig færre rapporterer at de er utsatt for, eller uroer seg for, tyverier, ran, innbrudd, vold og trusler.

I tillegg ser vi at norske 18- og 19-åringer ikke synes å være noe mer utsatt for seksuelle overgrep i dag enn hva de var for åtte år siden. Å påstå at innvandring har gjort spesielt jenter mer utsatte for overgrep, er det altså ingen dekning for om man legger den omfattende Ungvold-undersøkelsen til grunn.

Den evige krisemaksimeringen rundt problemene med ikke-vestlig innvandring fra ulike samfunnsdebattanter, med hærfører Kjetil Rolness i front, ser altså ut til å være basert på myter og fantasi. Ingen blir tryggere av at de med mest spalteplass i avisene bruker tusenvis av ord på å stadig vekk peke på fiktive trusler. Derimot ser vi at det bygger opp under fremmedfrykt og hat.

Kan hende de mange som tror at de gjør en viktig jobb ved å stadig vekk problematisere innvandring burde ta seg en pust i bakken og se litt på realitetene, fordi innvandring har ikke gjort Norge mer utrygt. Fantasifull kritikk av innvandring har derimot det."

Edit: Oslopolitiet later til å være av nøyaktig samme oppfatning som Tjomlid i denne offisielle uttalelsen.

Rapporten fra Oslo Politidistrikt sier ingenting om innvandring.

Rapporten om voldtekter er ikke kontrollert for innvandring.

Uttalelsen fra Oslo Politidistrikt fokuserer hverken på innvandrere eller generell kriminalitet.

Rapporten Vold og overgrep mot barn fokuserer ikke på generell kriminalitet, men det påpekes at innvandrerbakgrunn gir høyere risiko for vold mot mor. Men riktignok ikke mot menn.

Fra Ungvold 2015:

"Mens det er høyere risiko for å oppleve vold i nære relasjoner når foreldrene har ikke-vestlig innvandrerbakgrunn, finner forskerne ingen slik sammenheng knyttet til seksuelle overgrep. 

Risikoen for grov seksuell vold er tvert imot lavere blant unge med foreldre som ikke er født i Norge/Norden, og lavest for unge med foreldre fra ikke-vestlige land."

Dette påpeker økt sannsynlighet for generell vold blant innvandrere, mens det ikke kommenterer seksuell vold mot etnisk norske i innvandrermiljø. Det sies riktignok at innvandrere gjerne ikke er særlig tilbøyelig til å voldta hverandre.

Disse rapportene og uttalelsene kan dermed ikke brukes for å støtte konklusjonen til forfatteren, og er heller ikke et godt grunnlag for trådens problemstilling. Forfatteren plukker ut litt her og litt der fra forskjellige statistikker og setter det sammen til sin egen virkelighetsoppfatning. Det er imidlertid ikke slik statistikk fungerer.

Det går ikke an å trekke ut "mindre forbrytelser" fra én undersøkelse, og "flere innvandrere" fra en annen, og si at dette betyr at flere innvandrere resulterer i mindre forbrytelser. For å trekke denne konklusjonen må begge aspekter studeres i samme undersøkelse, og resultatene må måles opp mot hverandre.

Statistikken hvor dette er gjort viser imidlertid at graden av kriminatilet blant innvandrere (spesielt fra Afrika) er høyere enn i resten av populasjonen. Når man legger til grunn den konsentrerte andelen innvandrere på et sted som Grønland, sier det seg selv at risikoen for generell kriminalitet er høyere i et slikt område enn andre steder i Norge.

Forfatteren skjønner ikke bæret av statistikk, fremmer sin egen agenda, fremstår ikke som troverdig, og er overhodet ikke nøytral.

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

Statistikken hvor dette er gjort viser imidlertid at graden av kriminatilet blant innvandrere (spesielt fra Afrika) er høyere enn i resten av populasjonen. Når man legger til grunn den konsentrerte andelen innvandrere på et sted som Grønland, sier det seg selv at risikoen for generell kriminalitet er høyere i et slikt område enn andre steder i Norge.

Antar at du sikter til statistikken over domfelte, som seniorrådgiver Marianne Sætre i Oslopolitiet inngående forklarer hvorfor ikke er egnet til å trekke den type konklusjoner som du gjør.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antar at du sikter til statistikken over domfelte, som seniorrådgiver Marianne Sætre i Oslopolitiet inngående forklarer hvorfor ikke er egnet til å trekke den type konklusjoner som du gjør.

Høres ut som du appellerer til autoritet uten å en gang gjengi hva som faktisk ble sagt. Dette er faktisk bare å name-droppe en autoritet. Var dette ment å være et argument? Hva er argumentet? Hva er det du driver med?

La meg respondere på samme måte:

"Noen har en forklaring på hvorfor du tar feil, ref. [Autoritet]"

*smugface*

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

Høres ut som du appellerer til autoritet uten å en gang gjengi hva som faktisk ble sagt. Dette er faktisk bare å name-droppe en autoritet. Var dette ment å være et argument? Hva er argumentet? Hva er det du driver med?

*smugface*

Om du mener at jeg tar feil, så står det deg selvsagt fritt å referere til hvilken statistikk du sikter til. I motsatt fall tror jeg ikke din tomme retorikk overbeviser så mange her inne.

Lenke til kommentar

*smugface*

Om du mener at jeg tar feil, så står det deg selvsagt fritt å referere til hvilken statistikk du sikter til. I motsatt fall tror jeg ikke din tomme retorikk overbeviser så mange her inne.

Tar feil om hva? At det finnes en autoritet som er har en eller annen mening, med en tilhørende forklaring [argument] som du ikke en gang har gjengitt?

Jeg sier ikke at du tar feil. Jeg forsøker å få tak i hva argumentet ditt er. "Tom retorikk", sier du? Artig ordvalg. Kan du nå vennligst forklare din egen posisjon?

Jeg har allerede vist til SSB. Uten å foreta seg noen finurlige triks, viser SSB hvordan ikke-vestelge innvandrere er overrepresentert i kriminalstatistikken.

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

Når noen hevder at innvandrere ikke er overrepresenterte i kriminalitet i Norge så er det vrøvl. Over halvparten av de innsatte i norske fengsler er nå utlendinger og innvandrere. Tallet tredoblet seg ifra 2002-2012.

Innvandrere utgjør 13% av Oslos befolkning, 77% av den alvorlige kriminaliteten (ikke medregnet utviste), og langt over halvparten av de innsatte i fengslene.

Områder som er fattige med dårlige sosio-økonomiske kår og mange innvandrere har da i all sansynelighet også mer kriminalitet selv om et rovdyr nødvendigvis ikke bæsjer i eget rede.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har selv bodd der, og har hatt venner som har bodd der, av begge kjønn. Aldri hatt, eller hørt om, problemer eller situasjoner relatert til bosted. Jeg går hvor jeg vil, når jeg vil, uten å ofre det en tanke. Føler meg 100% trygg til en hver tid.

Det at Grønland er farlig er kun en myte. Det finnes ikke farlige områder i Norge. Oslo er en av de aller tryggeste hovedstedene i hele verden.

Hvis jeg skulle flyttet tilbake til Norge, så er Oslo det eneste stedet jeg kunne tenke meg å bo. Og helt på toppen av listen over bydeler finner man Grønland og Grunerløkka.

Endret av Skurupu
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Grønland er et fantastisk sted å bo på. Mange konkurerende gatekjøkken presser matprisene ned enormt mye. 

Lett å få tak i billig mat. I tillegg mange frisørsalonger og det er lett å klippet håret sitt. Du finner gatemat og frisør mannen rett utenfor døren.

Matprisene i Grønland er lavere for noen restauranter, men kvaliteten er så dårlig at jeg kan like så godt lage maten selv. Og hårklipp var kanskje billigere før, men nå finnes det masse små salonger med like lave priser som Grønland, og de er vant til å klippe norsk hår.

Det er uansett ikke nødvendig å bo på Grønland, selv om du drar til Grønland for å spise og klippe ditt hår. 

Har selv bodd der, og har hatt venner som har bodd der, av begge kjønn. Aldri hatt, eller hørt om, problemer eller situasjoner relatert til bosted. Jeg går hvor jeg vil, når jeg vil, uten å ofre det en tanke. Føler meg 100% trygg til en hver tid.

Det at Grønland er farlig er kun en myte. Det finnes ikke farlige områder i Norge. Oslo er en av de aller tryggeste hovedstedene i hele verden.

Hvis jeg skulle flyttet tilbake til Norge, så er Oslo det eneste stedet jeg kunne tenke meg å bo. Og helt på toppen av listen over bydeler finner man Grønland og Grunerløkka.

Det er også en myte at andre byer i verden er spesielt farlige. De færreste steder i verden vil du jevnlig bli angrepet av tyver, voldtektsmenn og lignende. Problemet er at i mange byer, inkludert Oslo, så kan du ikke føle deg trygg hele tiden. Som oftest går det helt fint, men noen ganger så gjør det ikke det. Hvis du ikke tror meg, spør noen av offerene. 

Oslo er ikke i nærheten av å være en av de aller tryggeste hovedstedene i verden. F.eks. ser vi på egenrapportering så havner Oslo på 113 plass av 277 byer. 

Vi trenger ikke bare å se på egenrapportering, ser vi på statistikk så havner Oslo i midten ikke på toppen. På toppen finner vi byer som Tokyo, Seoul, Hong Kong, Singapore, og Zurich. 
Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hatet mot Grønland er dominert av folk som ikke bor i Oslo. Har gått rundt i Grønland daglig og aldri følt meg utrygg. Ingenting å bekymre seg for. Oslo i seg selv kan være/føles mindre trygg på nattestid enn andre steder i Norge, men med vanlig sunn fornuft går det helt fint. Grønland er forresten et stort område med flere tusen innbyggere. Et stort flertall av disse er etnisk norske. Noen steder er bedre enn andre. Det finnes utrolig mange som flytter til Grønland helt frivillig og trives der.

Grønland er en fin bydel. Selv om det statistisk sett er en av de verre bydelene så er det også viktig å huske på at kriminalitet ofte kan være veldig konsentrert (til f.eks gater med kommunale boliger eller gågater/parker/industriparker). Oslo er en relativt trygg by uansett hvor du er, så jeg tror du skal få sove godt om natten. 

Minner forøvrig også på at dette ikke er en innvandrerdebatt, så med mindre du har argumenter som direkte tilknyttes til Grønland så kan dere ta den debatten i en av de andre trådene vi har. Vil også opplyse om at vår toleranse for propaganda er svært lav utenfor Politikk og Samfunn + Oppslagstavlen

På tide å faktisk følge opp med det her, eller?

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hatet mot Grønland er dominert av folk som ikke bor i Oslo. Har gått på Grønland daglig og aldri følt meg utrygg. Ingenting å bekymre seg for. Oslo i seg selv kan være/føles mindre trygg på nattestid enn andre steder i Norge, men med vanlig sunn fornuft går det helt fint.

Jeg bor i Oslo.

Kan du med hånden på hjertet si at du føler deg like trygg på Grønland og for eksempel i området rundt Brugata enn andre områder i Oslo? Ignorer nedre Grunerløkka, Jernbarnetorget og andre belastede områder. Når jeg står på Brugata kikker jeg meg konstant over skulderen. Vel og merke like mye på grunn av norske narkomane som florerer i området. 

Det har blitt lagt frem statistikk som viser at Grønland er den bydelen som har mest kriminalitet i Oslo og faktisk også i landet. Så bekymringene til folk er ikke ubegrunnet. 

Lenke til kommentar

Hatet mot Grønland er dominert av folk som ikke bor i Oslo. Har gått på Grønland daglig og aldri følt meg utrygg. Ingenting å bekymre seg for. Oslo i seg selv kan være/føles mindre trygg på nattestid enn andre steder i Norge, men med vanlig sunn fornuft går det helt fint.

Jeg bor i Oslo.

Kan du med hånden på hjertet si at du føler deg like trygg på Grønland og for eksempel i området rundt Brugata enn andre områder i Oslo? (...)

Ja.

Kilde: har bodd i Brugata i halvannet år.

Lenke til kommentar

Hatet mot Grønland er dominert av folk som ikke bor i Oslo. Har gått rundt i Grønland daglig og aldri følt meg utrygg.

Jeg bor også i Oslo.

Jeg har gått rundt i Caracas, Venezuela og jeg følte meg heller ikke spesielt utrygg. Betyr det at det er trygt i Caracas?

Å gå rundt i Grønland om dagen er rimelig trygt. Betyr det at det er trygt å gå jevnlig til Grønland om natten? Ikke si at det er ikke noe man kan forvente, eller at man må passe på, de fleste steder i Norge så trenger man ikke å passe på. Statistikk lyver ikke, Grønland har problemer med kriminalitet. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...