Gå til innhold

[Løst] Oppgradere eller kjøpe nytt?

Anbefalte innlegg

Kan jeg bare skifte grafikkort og skvise ett år til ut av gamlefar? Specs:

Intel® Core i5-2500K Quad Core CPU @ 3.30GHz (Sandy Bridge)

+Corsair H60 Hydro Series Kjøler

NVIDIA GeForce GTX 570 Rev. 2 1280 MB PhysX

Asus P8Z86-V GEN 3

Kingston 8 GB DDR3 HyperX

Corsair Powersupply HX 650 120mm Fan

Fractal Design R3 Black Pearl 

1920x1200 monitor

Microsoft Windows 10 (10.0) Home 64-bit

Minst mulig styr og mekk for Guds skyld. Jeg vet ikke hvilke grafikkort som kan øke ytelsen til dette systemet substansielt, uten at jeg må gjøre noe annet i tillegg. (Kompatabilitet, Power, Kjøling osv)

Mulig jeg burde overklokke CPU'en (For evt. Å bli kvitt en flaskehals i forhold til et nytt grafikkort), men jeg har aldri overklokka noe som helst i mitt liv og er ikke lysten på noe som er det minste innvikla. (Har titta kort på et par tutorials, uten at jeg ble så mye klokere. For mange if's and but's)

Alle meninger og anbefalinger mottas med takk. MVH,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags kjøler har du?

Jeg har skrevet alt jeg vet om kjølingen i specs. Den Corsair H60 Hydro Series Kjøleren er ikke den samme som prosessoren kommer med, men en som visstnok er bedre. Ellers er det kabinettet, noe mer vet jeg ikke.

Endret av Primo
Lenke til kommentar

La meg heller spørre slik: Hvor på Geforce stigen blir denne CPU'en en flaskehals i forhold til grafikkkortet?

Eller sagt på en annen måte: Hvilket grafikkort er et naturlig top end for dette systemet uten at jeg trenger å røre CPU, kjøling eller andre ting?

Sånn som jeg forstår svarene, så er det ingenting i veien for å bare bytte ut grafikkortet på dette mainboardet uten noe mere mekk, og jeg tror kanskje det passer best for meg.

Dette med å overclocke CPU for å matche et enda råere grafikkort innebærer en del mer styr enn jeg er forberedet på. Da må jeg sette meg inn i prosedyren samt muligens mekke med kjøling etc og det blir fort litt mye. Bedre da å finne et grafikkort som passer den CPU'en jeg allerede har men som alikevel øker ytelsen betraktelig (Forutsatt at et sånt kort eksisterer)

Noen tanker?

Lenke til kommentar

La meg heller spørre slik: Hvor på Geforce stigen blir denne CPU'en en flaskehals i forhold til grafikkkortet?

Eller sagt på en annen måte: Hvilket grafikkort er et naturlig top end for dette systemet uten at jeg trenger å røre CPU, kjøling eller andre ting?

Noen tanker?

Dette er sikkert ikke hva du hadde i tankene. Men det er altså ikke slik at man snakker om en absolutt flaskehals. Det er alltid avhengig av spillet. Systemet ditt kan kanskje med et nyere skjermkort dra for eksempel 8 av 10 spill uten at CPU eller RAM er flaskehals. Men så er det et av de 10 spillene som er kodet slik at det trenger raskere CPU for at skjermkortet ditt skal yte 100%. Og et av spillene er kodet slik at RAM hastighet er veldig viktig, og dermed blir RAM'en din flaskehalsen i det spillet.

Det er også slik at man som regel tenker ut fra benchmarks at man ikke har flaskehals fordi man har jo høy fps i gjennomsnitt. Men tenker ikke over at når fps ramler ned i nesten uspillbart område i korte øyeblikk. Så er det forferdelig irriterende, men vil nesten ikke synes på fps gjennomsnittet. Man må altså kikke på fps over tid.

En tredje ting er oppløsningen man spiller i. Mange tenker at jo høyere oppløsning man har, desto raskere CPU trenger man. Men det er faktisk omvendt. CPU brukes til å regne ut spill mekanikk som ikke har noe med selve grafikken å gjøre. Bortsett fra noe geometri og skygger (så vidt jeg har forstått). Spillmotoren med AI og eventuelt fysikk utregninger og den slags, skal oppdateres for hver skjermoppdatering. Så jo flere fps man får, desto mer arbeid blir det for CPU. En enkel måte å få ned fps på, er jo å øke oppløsningen. Høyere oppløsning gir altså CPU mindre arbeid.

Hvis du satser på å spille i 4K med et GTX1080 skjermkort. Så vil altså din CPU klare seg bedre med det, enn om du kjøper et 6GB GTX1060 for å spille i 1080p.

Men det er vel kanskje ikke så realistisk oppgradering akkurat nå? (GTX1080 og 4K altså.)

Jeg vil si at en velbalansert maskin, slik du er inne på. Og om du er helt allergisk mot å gå inn i BIOS. Vil være noe slikt som et 4GB RX470 skjermkort fra AMD, eller et 3GB GTX1060 fra Nvidia.

Om du oppgraderer til en 144Hz monitor, så vil det være lurt å gå for en Freesync monitor og et RX480 skjermkort (prismessig). Og da ville jeg også vurdert å oppgradert RAM til 2133MHz om du ikke allerede har det, og kanskje helst 16GB om du liker å ha nettleser med mange faner stående oppe mens du spiller. Men også komme over allergiene, og ta en titt i BIOS for å klokke opp CPU. Det bor en god del mer krefter i denne enn hva du haler ut av den nå. Og det er nok av folk på forumet her som kan hjelpe deg med overklokkingen. Selv bare et par 100MHz vil hjelpe, så det er ikke på død og liv nødvendig med noen super kjøler heller. Og jeg tror faktisk ditt HK har en veldig enkel måte å auto overklokke på. Så det begynner å bli tynt med unnskyldninger. :)

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen tanker?

Og jeg tror faktisk ditt HK har en veldig enkel måte å auto overklokke på. Så det begynner å bli tynt med unnskyldninger. :)

Hehe I hear ya, Tusen takk for utrolig informativt svar. Jeg skal tygge litt på det og komme tilbake med noe forhåpentligvis meningsfullt.

Lenke til kommentar

OK konklusjon:

Så hele greia er ganske relativt. Jeg vil få en øket ytelse ved simpelthen å bytte ut grafikkortet med et hvilket som helst høyere i kjeden, men hvor mye kommer an på diverse. Alle disse kortene er teknisk sett kompatible med systemet. Siden jeg likevel sannsynligvis skal kjøpe ny PC om ikke så altfor lenge, er det den mest øknomiske løsningen som teller. Men hva det er, er ikke godt å si. Det må jeg rett og slett finne ut selv, sannsynligvis basert på spesifikke spillønsker.

Jeg kan også øke ytelsen ved å overklokke CPU'en. Hvis jeg går for en beskjeden frekvensøkning, trenger jeg ikke nødvendigvis ny kjøler. Forutsetningen er dog at jeg finner en idiotsikker oppskrift og jeg har ikke sett en enda. Mulig jeg poster en tråd i overklokkeforum og ber om en slik oppskrift, men jeg vet ikke hvor lat/clueless man har lov til å være og samtidig forvente hjelp lissm.

Jeg kan også kjøpe RAM med betydelig høyere høyere klokkefrekvens. Den jeg har nå er på 1600 MHz. Men, jeg pleier ikke multitaske, så jeg tror ikke dette er veien å gå.

Takk for alle innspill og hjelp.

Lenke til kommentar

Det er i og for seg ikke noe i veien for å flytte over det nye skjermkortet i den nye maskinen du skal bygge etterhvert. Jeg synes det er litt idiotisk å bruke en del penger på nytt skjermkort nå for så å kjøpe et nytt om ikke så lenge som egentlig ikke gir den store forbedringen. 

Lenke til kommentar

Det er i og for seg ikke noe i veien for å flytte over det nye skjermkortet i den nye maskinen du skal bygge etterhvert. Jeg synes det er litt idiotisk å bruke en del penger på nytt skjermkort nå for så å kjøpe et nytt om ikke så lenge som egentlig ikke gir den store forbedringen. 

Japp det har du rett i. Og selv om jeg går ned i divisjonene, så er det ikke akkurat gi bort priser heller. Vanskelig dette her :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...