Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Stuck" windows-tast selv etter clean install

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et merkelig problem med min selvbygde stasjonære PC, som jeg håper å få litt hjelp med. Den har fungert helt uten feil siden jeg bygget den for noen år siden.

Jeg kom hjem fra jobb på fredag og slo på PCen som vanlig, og ante fred og ingen fare frem til jeg begynte å trykke rundt. Trykket jeg på bokstaven "R" så poppet run/kjør opp, og "L" låste PCen så jeg måtte logge inn på nytt. Pluss- og minus-tastene zoomet inn og ut på skivebordet. Short story - hele tastaturet var bare fullt av shortcuts. Ved å åpne on-screen keyboard så man at windows-tasten var "aktiv". Den var hvit, som om den var trykket inn. Det fungerte ikke å trykke på den for å slå den av.

Det ble forsøkt flere tastaturer, og problemet var det samme uansett, men etter litt frem og tilbake, x-antall ut- og innlogger, i tillegg til restarter, gikk problemet over og jeg fikk brukt PCen gjennom hele helgen uten å merke noe mer.

I dag igjen, som på fredag, kom jeg hjem til PCen, slo den på, og problemet var tilbake akkurat som før helgen. Det er fullstendig umulig å bruke PCen slik som den er.

Jeg bestemte meg i dag (etter timesvis med googling på fredag og i dag) for å forsøke en clean install av Windows 7 (samme OS som jeg har hatt hele tiden), for det må jo bare funke, tenkte jeg. Kom meg gjennom installering, til punktet der man skriver inn navn på PCen. Noen bokstaver funket ikke...

Hva kan være galt her!?

Selv etter en helt clean install, hvorpå jeg startet PCen uten tilkoblet tastatur (brukte on-screen) er windows-tasten fortsatt "stuck". Det var noe uvær her på fredagen. Kan det ha ødelagt noe i maskinen min? Finnes det noen mulighet i verden for at det kan være hovedkortet som er problemet? Noen som har hørt om lignende før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så, du har samme problem på flere tastatur til tross for reinstallasjoner?

Det hørtes merkelig ut....

Jeg har jobbet noen år på verksted for HP, Lenovo/IBM, Apple osv. og har aldri vært borti noe lignende.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Uhm, defekt tastatur?

Det var min første tanke, men som nevnt ble flere tastaturet testet. Og problemet fortsatte selv om alt av drivere ble slettet og reinstallert, og når maskinen ble startet uten tilkoblet tastatur i det hele tatt. Selv med on-screen tastatur er det umulig å gjøre noe. Tastene der også blir bare til shortcuts.

Lenke til kommentar

Jeg var litt kjapp på svare mitt. La inn en edit da jeg ikke leste første innlegg godt nok. 

Funker det i safe-mode?

Edit: Nei, det funket jo ikke skikkelig i Windows install en gang. Jeg har faktisk ikke peiling hva dette kan være for noe...

Edit2: Formaterte du disken også når du reinstallerte? Altså at det ikke f.eks. bare ble en "upgrade"?

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Så, du har samme problem på flere tastatur til tross for reinstallasjoner?

Det hørtes merkelig ut....

Jeg har jobbet noen år på verksted for HP, Lenovo/IBM, Apple osv. og har aldri vært borti noe lignende.

Riktig. Jeg har forsøkt alt mulig nå. Trodde en formatering / clean install som siste utvei definitivt ville fikse det. Jeg skjønner ingenting lenger. 

Jeg var litt kjapp på svare mitt. La inn en edit da jeg ikke leste første innlegg godt nok. 

Funker det i safe-mode?

Edit: Nei, det funket jo ikke skikkelig i Windows install en gang. Jeg har faktisk ikke peiling hva dette kan være for noe...

Edit2: Formaterte du disken også når du reinstallerte? Altså at det ikke f.eks. bare ble en "upgrade"?

Det funket ikke i safe mode. Men bokstavene funger faktisk på windows login-skjermen. Der kan man bruke alle bokstaver. Etter man har logget inn, tar det bare et par sekunder før windows-tasten igjen er "stuck". 

Jeg slettet alle partisjoner før jeg installerte, men jeg trykket ikke "format".

Edit: hvis jeg deretter låser maskinen, funker ikke bokstaver som R og L i passord.

Endret av Khaza
Lenke til kommentar

Har du bootet maskinen med et nytt tastatur? Altså ikke det du har problemer med...

Jepp. Både med annet tastatur og helt uten tastatur. Selv med kun on-screen keyboard er problemet der. Jeg får ikke trykket på tastene der eller, da de også er shortcuts. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...